Jag planerar att bygga ett fritidshus på 86m2 utanför Karlstad. Jag bygger så att det på sikt även ska fungera som året runt boende. dvs det blir ganska välisolerat och med vattenburen golvvärme. Jag uppskattar att jag kommer ha en elförbrukning på ca 5000 kwh/år.

Fritidshuset kommer till största del att används under vår-sommar samt lite på hösten. Jag tänker ha 10-12 grader under vintern som grundvärme. Vid behov ska vi även kunna bo där under kortare perioder vintertid och får då drar på med el under den tiden.
Hitills har jag tänkt mig en nibe EVC 13 som elpanna samt en fristående varmvattenberedare som man då tömmer och slår av då vi inte är där. Elpanna kan ju då gå på ganska låg temperatur under vintern och jag tror mig att det kan bli ganska låg förbrukning.

Jag har dock på senare tid kollat på solvärmesystem som till en början verkade vettigt. Osäker nu.
Tänkte mig en lite (300-500 liter) ackumulatortank/solpaneler på ca 3000 kwh/år med solslinga, som även ger värme till varmvatten och golvvärmen. Vintertid så får jag inte så mycket sol, men samtidigt så behöver jag inte så mycket värme heller. En Elpatron får stötta upp vid behov vintertid så att tanken håller ca 30 grader då. Det räcker ju troligtvis för att få 10-12 grader varmt i huset.
Dock kostar ju ett sådant här system ca 20-40 tkr beroende på system + allt extra besvär med installationer. Tar även mer plats.

Jag läste på råd och röns hemsida om ackumulatortankar och där stod det att på de lite större tankarna har en värmeförlust på ca 1000-1500 kwh/år.
Med det sättet så försvinner ju halva förtjänsten med solvvärmen och jag har svårt att se att det är någon ekonomi i detta. Jag vet inte hur lång livslängd det är på ett solvärmesystem, men 20 år är väl rimligt att räkna med som livslängd.

Det som jag sett som skulle vara den stora fördelen är ju att jag kan "slösa" upp den värme som kommer under våren, så att jag kan hålla en normal temperatur i stugan under den perioden utan att det kostar något extra. Samt att varmvatten är "gratis" under vår-sommar.

Hur mycket el drar ett solvärmesystem? den driver ju inte sig själv helt gratis antager jag utan det är ju pumpar etc som ska hållas igång året runt. drar system 40w/timme så ger det ju 350 kwh/år.

Jag undrar om det är någon som har synpunkter/erfarenhet/kunskap av solvärmesystem och om det är ekonomiskt att satsa på detta. Eller om det bara låter bättre än vad det är.

Tacksam för alla tips och råd
 
I Ditt fall låter det som en rätt stor investering jämfört med besparing osv. Du har inte funderat på att komplettera med luftsolfångare typ solarventi bara? Låg installationskostnad och hjälper till att hålla elräkningen nere någon timme om dagen på vintern (Soligast de allra kallaste dagarna utan moln som bekant...)

Planerar själv liknande storlek på fritidshus till sommaren. Dock med en Nibe Fighter 100p frånluftstvärmepump för att dels få mekanisk ventilation och dels få återvinning av utluften till åtminstonde varmvatten. Uppvärmning i sig kommer ske med braskamin när vi är där och underhållsvärme med med en mindre luft/luft-pump. Kommer också komplettera med solluftfångare för förvärmning av tilluften.

En NibeFighter 200p ger för övrigt varmvatten och mindre vattenburen värme, borde vara mer ekonomiskt för er än en ren el-panna. Ca 26000kr på Rinkaby Rör (Fraktfritt).
 
varför inte en acktank med vv-slingor och en elpatron.Då har du både en elpanna och vv-beredare i samma enhet och kan koppla in solvärmen när du sedan blir mogen för det.
 
tack för tipsen om NibeFighter P200 som låter väldigt intressant. Har funderat lite på värmeväxlare eftersom jag troligtvis behöver någon mekanisk ventilation, men då kanske detta är ett alternativ. Lämplig storlek också då den är som en garderob.
Som jag förstå det så tar värmepumpen hand om värmen i frånluften till att värma varmvatten/golvvärmen. Och det betyder väl att jag måste välja fönster med ventiler. P200 verkar dock ha för liten effekt då den endast ligger på 1,5kw. Verkar klara små golvvärmesystem men det tolkar som entre+badrum och inte en hel stuga. Då verkar P310/360 lämpligare.

P410 verkar också intressant och jag såg att ligger på 36225 inkl frakt om man köper på VVS-gds. Då har man även varm tilluft och en större elpatron.

Ska nu prata med någon som kan Nibe så att jag får mer info om dessa produkter.
 
Ja, det är ju mest en fråga om budget egentligen:) Tänk bara på att en frånluftsvärmepump inte fungerar utan eltillförsel vid lägre temperaturer, dvs när ni ska köra underhållsvärme 10 grader så kommer pumpen köra på enbart el-patronen. Samma gäller nog för FTX-system tror jag. FTX är ju annars kanske det vettigaste alternativet om du vill investera i det, dock tillkommer varmvattenberedningssystem...som om det ska köras med vanlig el kostar lika mycket på sommaren som på vintern.
Många parametrar att ta i beaktning. Lätt att bli snurrig:)
 
Om du inte är i huset och använder varmvattnet i tanken ständigt så kommer den att bli "full" efter några dagar med soligt och klart väder och kokningsrisk föreligger på solpanelerna. Låter väl lite si och så med nyttan då i ett fritidshus där du kanske bara är på helger.
 
Finns det inte styrning för att solcellerna inte kokar?
 
marant6 skrev:
Jag läste på råd och röns hemsida om ackumulatortankar och där stod det att på de lite större tankarna har en värmeförlust på ca 1000-1500 kwh/år.
Med det sättet så försvinner ju halva förtjänsten med solvvärmen och jag har svårt att se att det är någon ekonomi i detta.
Hvis du plasserer tanken slik at denne varmeforlusten varmer opp hytta så vil ikke dette være noe tap.
 
Frånluftspump är väl inte optimalt vid underhållsvärme,ingen är i huset då och producerar någon överskottsvärme utan satsa på liten elpanna eller acctank med elpatron ännu hellre med tanke på framtida solpaneler men se till att solslinga isåfall finns i tanken mycket besvärligt att komplettera i efterhand.
 
tycker att det med en frånluftvärmepump är lite dumt i det här fallet när den inte har så bra värkningsgrad och den kommer dra en hel del effekt när det är kallt

själv så skulle jag nog sätta in en kryss växlare iställe för inluften som det går självdrag igenom och kan sättas mer sug där när det behövs men som går på självdrag när ingen vistas där

och är det kostnaderna som ska hållas nere så är väll en luft/vatten värmepump att ha och sätter den till så lågt som bara går för att hålla en låg grundvärme i plattan och i tanken och sen sätta dit en luftsolfångare som är helt passiv då den ändå kommer värma en del på vintern när solen kommer fram och är luften i huset lite varmt så behöver ju inte pumpen gå så mycke när den är ställd lågt

så jag tror att du tjänar på att inte ha vattenburen solvärme och frånluftvärmepump då pumpen kommer dra en hel del el då du ändå bara kan ta ut värme ur den luften du suger ut jämfört med en pump som sitter ute där du har obegränsat med luft att pumpa igenom och vattenburen solfångare verkar vara mycke dyrare än luftburen och verkar inte vara nämnvärd högre värkningsgrad men enda fördelen där jag ser det är att den vattenburna så kan du ha varmt i tanken när du kommer men det kostar också mer att instalera och pumpen drar el året om

men det är ju bara min åsikt och jag har inte efterforskat det så mycke jämfört med vissa andra här så det kan ju vara nått att tänka på ändå:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.