Hej,

Jag har ett tak av betong i en gång som ska målas, se skiss nedan:

Viss fukt
--------------------
Tak av betong
--------------------
^^^^^^^^^^^^^^^^
Yta att måla

Taket är beläget utomhus och utsätts för väder och vind, och därmed också fukt. Nu undrar jag vilken färgtyp man bör välja när man målar taket? Det bör vara en färg som helst inte släpper pga fukten om den är möjligt?

Vidare kan det nämnas att taket redan är målat sedan tidigare (med okänd färgtyp), och på vissa delytor har färgen släppt medan på andra delytor sitter den fast hur bra som helst!
 
Först måste du skrapa bort den gamla färgen och därefter måste du se till att underlaget är riktigt torrt. Därefter bör du använda en primer, förslagsvis en som används vid putsning, för att vara riktigt säker på att det fäster.

En tvåkomponents epoxyfärg ska klara av det mesta.

Edit: Om betongen är fuktig bakom färgen är det risk att du fått mögelangrepp med. I så fall ska du spruta betongen med antimögelmedel. Epoxy motstår tvätt med högtryckstvätt med. ;)
 
Redigerat:
När vi skulle måla vårt betongtak, så vill jag minnas att vi rekomenderades en silikonbaserad färg som kunde andas, dvs fukten skulle gå rakt igenom den. Detta för att det inte skulle byggas upp fukt i betongen ovanför.
 
Silikatfärg vore inte fel
 
Tack för svaren! Om man målar med silikatfärg, behövs det någon primer som Polskt skrev då? Eller är räcker det med att skrapa bort all gammal färg och sedan måla direkt med silikatfärgen?
 
NyfikenVit skrev:
Tack för svaren! Om man målar med silikatfärg, behövs det någon primer som Polskt skrev då? Eller är räcker det med att skrapa bort all gammal färg och sedan måla direkt med silikatfärgen?
primer???silikatgrund används för att utjämna sugstyrka på ytan som ska målas så den inte blir flammigt. Du sparar färgen - efter grundning finns det stor chans att det räcker med en omgång färg :).
Primer + epoxy är inget bra val för en undertak av betong, tycker jag.
Skrapa så mycket av gammal färg som du orkar
gaia
 
gaia skrev:
primer???silikatgrund används för att utjämna sugstyrka på ytan som ska målas så den inte blir flammigt. Du sparar färgen - efter grundning finns det stor chans att det räcker med en omgång färg :).
Primer + epoxy är inget bra val för en undertak av betong, tycker jag.
Skrapa så mycket av gammal färg som du orkar
gaia

Varför är inte epoxy ett bra val? Det är den mest slitstarka färgen som används i verkstäder och mjölkgropar, dvs miljöer som är extremt utsatta för fukt och kemikalier. Den lär inte behövas målas om på överskådlig tid heller. Silikatfärg är för normalförhållande och fäster inte på alla underlag. Inte om det finns silikonfärg bakom t ex.

Nackdelen är priset för epoxy 2-komponents är dyrt. I Sverige slarvas det med primer men det kan nog bero på att vi inte har så många betong- eller murade hus som i t ex Polen.
 
En polsk som jag anlitade att renovera lägenhet hade målats mina väggar och tacket hemma i hallen med START PRIMER häftprimer (rosa färg). Jag är orolig att detta är fel. På brukksanvisning läser man att den användds till golv som underlåg innan man kan renovera med betong. Kan jag vara oroligt?
 
Är det fukt bakom så trycket det loss tät färg (tex epoxi).

Epoxi är starkt men mot fukt har det svårt att hålla sig kvar.
På den målade sidan så tål det en hel del fukt men inte bakifrån.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.