Har en "duschörna" av glasbetong. Kruxet är att det är rätt dåligt fall mot golvbrunnen, så att en del vatten letar sig ut ur duschutrymmet. Att fixa till fallet är f n inget alternativ, därför funderar jag att bygga en "klack" av något slag som stoppar vattnet. Någon som har förslag på hur (det är klinkergolv)? Jag vill absolut INTE sätt dit någon gummilist e dyl, det brukar var svårt att hålla fräscht....
 
Om du har kvar några klinkers kan du skära ut långsmala bitar och limma (med fix) dit som klack. Foga på båda sidor med vanligt fogbruk.


 
finns ju såndär alu profil som man lägger på golvet med en siliconlist under vilken man lätt lyfter för att städa under.
 
Du kan ta bort en ränna av klinkern, slipa rent, bygga upp en "spärr" med hjälp av utskurna gipskive längder som du limmar ihop ovanpå varandra. Slipa dem och spackla med cementbaserad spackel tex Cascos Husfix.

Efter det primar du dem, påför nytt våtrums tätskikt, primer, fix och slutligen ny klinker.

Wilhelm
 
Om de pölar som bildas är lättåtkomliga så föreslår jag en helt vanlig gummiskrapa att använda efter varje dusch.
 
Wilhelm Inredaren skrev:
Du kan ta bort en ränna av klinkern, slipa rent, bygga upp en "spärr" med hjälp av utskurna gipskive längder som du limmar ihop ovanpå varandra. Slipa dem och spackla med cementbaserad spackel tex Cascos Husfix.

Efter det primar du dem, påför nytt våtrums tätskikt, primer, fix och slutligen ny klinker.

Wilhelm
skojar du igen?
gaia
 
ppalm skrev:
finns ju såndär alu profil som man lägger på golvet med en siliconlist under vilken man lätt lyfter för att städa under.
Det låter som ett intressant alternativ - var hittar jag en sådan?
 
sigpl skrev:
Om du har kvar några klinkers kan du skära ut långsmala bitar och limma (med fix) dit som klack. Foga på båda sidor med vanligt fogbruk.
Låter också som ett vettigt alternativ - klinkers har jag kvar rätt många. Kan man limma med fix direkt på klinker, eller behöver man prima innan eller så....?
 
johan77 skrev:
Om de pölar som bildas är lättåtkomliga så föreslår jag en helt vanlig gummiskrapa att använda efter varje dusch.
Gummiskrapan används frekvent redan, skulle dock vara skönt att slippa det....
 
esox skrev:
[quote author=ppalm link=1141214410/0#2 date=1141217910]finns ju såndär alu profil som man lägger på golvet med en siliconlist under vilken man lätt lyfter för att städa under.
Det låter som ett intressant alternativ - var hittar jag en sådan?
[/quote]

Mina comfort.se butik har dessa har garanterat sett dom på bauhaus oxo.
http://www.smarthem.se/product_info.php?products_id=37
37_1.jpg
 
ppalm skrev:
[quote author=esox link=1141214410/0#6 date=1141289837][quote author=ppalm link=1141214410/0#2 date=1141217910]finns ju såndär alu profil som man lägger på golvet med en siliconlist under vilken man lätt lyfter för att städa under.
Det låter som ett intressant alternativ - var hittar jag en sådan?
[/quote]

Mina comfort.se butik har dessa har garanterat sett dom på bauhaus oxo.
http://www.smarthem.se/product_info.php?products_id=37
37_1.jpg
[/quote]

Strålande tack! Ska åka direkt till min lokala Comfortbutik och kolla :)
 
Såhär gjorde jag.
Jag limmade fast kromade hörnlister med samma silicon som jag använde som mjukfog då det är svårt att få fixet att fästa på en glatt yta. När de var på plats så fäste jag kakelbitarna med vanligt fix, sedan fogade jag som vanligt och därefter så tätade jag alla skarvar med mjukfog igen.. Det som jag tycker är speciellt bra med denna lösning är om det kommer vatten på fel sida så är det bara att använda vattenrakan då listen är ganska låg.
 
  • IMAG0024b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från lite annan vinkel
 
  • IMAG0027b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du nu inte ännu har hunnit skaffa en aluminiumprofil så har jag ett tips till:
limma dit en remsa skuren av lux-skiva som du sen sätter klinker på, på varje synlig sida. När du använder lim speciellt avsett för skivan så sitter den fast som berg, du kan fästa en bit precis i det storlek (höjd, bredd som du önskar). Och det bäst av allt, du behöver inte tätskickta den alls då den sitter ovanpå färdig klinkeryta.
 
Sartsa skrev:
Om du nu inte ännu har hunnit skaffa en aluminiumprofil så har jag ett tips till:
limma dit en remsa skuren av lux-skiva som du sen sätter klinker på, på varje synlig sida. När du använder lim speciellt avsett för skivan så sitter den fast som berg, du kan fästa en bit precis i det storlek (höjd, bredd som du önskar). Och det bäst av allt, du behöver inte tätskickta den alls då den sitter ovanpå färdig klinkeryta.
Närå, har inte hunnit skaffa profilen än, är fortfarande något osäker på vad jag vill ha egentligen. Jag tycker ditt förslag låter kanon...har nämligen funderat på en lösning där jag bygger upp klacken så som du beskriver...hade dock ingen idé om hur....men det har jag ju fått nu, tackar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.