Nu är det dags att måla vårt obehandlade kökstak. Vad jag förstått det som skall vi först tvätta med målartvätt för att få bort fett och smuts.
Går såpa och vatten lika bra? Har för tillfället världens snöoväder och kan inte ta oss till färgaffären.
 
Använder också den där kombiduken. Funkar bra tycker jag, målade kökstaket för två år sedan efter tvätt med sådan, och färgen sitter fortfarande kvar :)
 
Tyvärr finns inte detta där jag bor, något annan märke ni rekommenderar?
 
Redigerat:
Nordsjö Idé & Design i Linköping har den :)
Finns förmodligen hos de flesta färghandlare
 
Ammoniak och vatten fungerar lika bra som målartvätt och behöver inte sköljas av med en massa vatten!
 
B
såpa går ju men inte något att satsa på. har använt såpa och mögeltvätt på fasad utomhus. funka fin fint då
 
Hittade biokleen, tjohoo!
 
OHE skrev:
Ammoniak och vatten fungerar lika bra som målartvätt och behöver inte sköljas av med en massa vatten!
Det finns målartvätt som inte behöver eftersköljas.
 
Redigerat:
Cheeva skrev:
Det finns målartvätt som inte behöver eftersköljas.
Å fasen, var får man tag på den?
 
Paradigmskifte. Jag (och många andra) hänger inte med i utvecklingen... ;)
 
Funkar de där målartvättarna även om man ska måla på vinyltapet? Det står "Speciellt lämpad för lackade ytor", och det är ju inte en vinyltapet. Ska måla ett toalettrum, och det vore fint att inte behöva skölja.

Så bra med tips, det här hade jag ingen aaaning om. Man kan i och för sig tycka att de i butiken vet.
 
"Vad jag förstått det som skall vi först tvätta med målartvätt för att få bort fett och smuts."

Ja, det stämmer.
Om det finns smuts och fett vill säga.
Har du kontrollerat?
 
EB skrev:
Funkar de där målartvättarna även om man ska måla på vinyltapet? Det står "Speciellt lämpad för lackade ytor", och det är ju inte en vinyltapet. Ska måla ett toalettrum, och det vore fint att inte behöva skölja.

Så bra med tips, det här hade jag ingen aaaning om. Man kan i och för sig tycka att de i butiken vet.
Nej, kolla med butiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.