Jag kör en fuling och postar här trots att jag postat samma fråga på värmepumpsforum.com men aktiviteten där är inte alltid så hög.

Vi håller på att ta in offerter för bergvärme och jag skulle vilja ha er hjälp med utvärdering. Än så länge har vi bara fått in en offert men de ligger å andra sidan bra till. De har installerat flera anläggningar här i grannskapet så jag vet att de gör bra jobb.


Vårt hus:
Byggår: 1935
Storlek: 110 m² boyta fördelat på två plan + ca 60 m² källare, delvis uppvärmd.
Isolering: Kallvind, 15 cm spån. Ingen isolering i ytterväggar, endast träväggar. Kopplade 2-glasfönster, totalt ca 10 m² fönsteryta.
Uppvärmning: Idag vattenburen värme med vedpanna och acktankar. Badrummet (5 m²) elvärmegolv. Framledningstemp ca 40 grader när det är -5 till -10.
Hushåll: 2 vuxna och ett barn i dagsläget.
Energiförbrukning: svårt att säga då vi inte bott i huset ett år ännu. Tidigare ägare har ingen koll på sin vedförbrukning då han kapat upp efter behov. När det är -2 till -8 så går det åt cirka 43 kg ved per dygn. Har gjort tester med elpatronerna och fått kontinuerlig förbrukning till ca 5,5 kW vid runt -5 och runt 7 kW vid -12 till -15. Då ingår hushållsel i detta. Jag gjorde en beräkning med hjälp av programmet på Lenhovda Radiatorfabriks hemsida och hamnade då på ett maxbehov av 10kW.


Vi nämnde att vi eventuellt inom 5-10 år kommer att bygga ut med 30-40 kvadrat och han sa att han alltid budgeterar för det. Vi pratade också om en volymtank för att kunna stänga vissa element när vi eldar i kakelugn. Någon volymtank nämns dock inte i offerten.


Offert nr 1:
IVT Greenline HT+E9 med energiborrning 170 meter
Extern VVB på 200 liter (får inte plats på höjden med kombinerad)
Det som ingår är väl mer eller mindre standard: elkassett 3/6/9kW, monteringsmaterial, nytt expansionskärl.
Arbete: Borrhål 170m, inkl 6 meter stålrörsdrivning till berg och 2 meter drivning i fast berg.


Beräknad/angiven effekt: 10kW
Beräknad energi: 28340 kWh
Medeltemp för orten: 5,4 grader
DUT: -20,5 grader
Totalt aktivt borrhål: 147 m
Total slanglängd: 500m
Brinetemp medel: -0,8 grader
Max tillskottseffekt: 2kW
Drivenergi VP: 8930 kWh
Tillskott VP: 90 kWh
Drifttid: 3350 h/år
Effekttäckning: 80%
Energitäckning: 100%


Pris: 139 kkr
Pris efter ROT: 119 kkr
Beställer vi innan februari månads slut får vi ytterligare 10kkr rabatt på pumpen.


Låter detta rimligt med en 9kW-pump?? Har han tagit i för mycket vad gäller pumpstorlek? Nackdelar med detta i så fall? Kan tillägga att grannen har exakt denna anläggning i ett lika gammalt hus på 180 m² men utan källare.
 
Redigerat:
har inte nibes program men jag kikade på dina värde i thermias program o fick fram rätt lika värde.har inte din precia adress så det kan skilja lite men jag fick lite bättre värde på bine medel men en 10:a ser ut att stämma bra med tanke på utbyggnads möjligheter på huset
 
Låter som du ska börja med att issolera kåken!

Sen låter det som du har en ganska hög framledningstempratur, vilket inta alls är bra när mn har värmepump, men den lär sjunka om då får på lite/ mycke isolering.
 
Själv tycker jag 40 grader vid neråt -10 är rätt bra. Har alltså inte golvvärme utan radiatorer.

Isolera huset är inte aktuellt förutom isolering av vindsbjälklaget. Tilläggsisolering av själva huset skulle förstöra proportionerna. Det finns dock redan nu tendenser till mögel på kallvinden så jag vill reda ut det innan jag riskerar att förvärra det hela med mer isolering. Att sluta elda i pannan oroar mig inte så mycket eftersom det idag är draget slang i skorstenen och den verkar inte värma vinden alls vad jag kan märka. Ska dessutom elda i både kakelugn och järnkamin (i källaren) framöver så ventilationen borde hålla sig bra.

Huset ligger förresten i norra delen av Habo kommun om det underlättar beräkningar.
 
Jag läste det som att du behövde 40 grader vid -5 ute (jag får inte ihopp det med att huset inte ska överskrida 55 grader vid -20,5)

Om returtempraturen överskrider 50 grader så stängs värmepmpen av & går över på 100% elpatron, den måste sen återställas manuet för att kuna återgå till värmepumpsdrift.

15cm spån & obefintligt med isolering i ytterväggar, då är huset inte vinterbonat.

Käns lite fel att köpa en onödigt dyr anläggning, som viserligen sänker driftskostnaden, men ändå ger onödigt hög driftskostnad i förhållande till att först isolera så huset inte drar så mycke energi.
 
När det gäller vinden så är jag ingen expert, men det gäller väl att täta så fuktig varm luft inefrån huset inte tränger upp på vinden (morderna hus har ju ett plast slickt under vindsisoleringen som skiljer dessa utrymen från varandra)
Sen så ska vinden ha in & ut ventilation så luften rörsig

(in vid takfor & ut vid taknock)

jag tror att man har ungefär 200mm i yttervägar & 400mm på vinden (då prar vi glasull eller sten ull, ska man ha kuterspån så måste du dubbla för att uppnå samma isoleringsvärde)
 
Åjo, finns nog rätt många hus från 1935 eller äldre som inte är tilläggsisolerade men som ändå anses vara vinterbonade :)
Att lägga en massa pengar på att byta panel som är kärnfrisk efter 75 år trots bristfälligt underhåll mot "Stormen Gudrun-virke" och dessutom förstöra husets utseende är som sagt inte alls aktuellt. Om jag drar till med en energibesparing på 20% så kommer det säkert ändå att ta 30-40 år att ens gå +-0.
 
Redigerat:
Angående returtempen så tror jag absolut inte den kommer att vara så hög som 50 grader. Har inte ens varit uppe i mer än 50 grader UT när det varit som kallast hemma.
 
Har nu fått förhandsbesked om offert nr 2. Inga priser än, men de tycker att det ska vara en 7,5 kW pump med ett borrhål på minst 128 m aktivt djup, helst 140 m.

Känns på nåt sätt lite rimligare, särskilt om vi kanske inte en bygger ut huset och om vi gör det så ligger det säkert 6-10 år fram i tiden. Är ju dumt att ha en jättepump i onödan. Grannen har en 9 kW till 180m2 boyta. Vi har ju 110 plus delvis värmd källare...
 
Har fått lite förtydligande från leverantör nr 1. Den pumpen han föreslagit ger 8,4 kW vid 0/50 grader. Modellen under ger 6,9 kW vid samma förutsättningar och blir därmed kanske för klen?. Vid 0/35 ger de 9,1 resp. 7,3 kW.
 
Bra att du går in o kollar vad pumpen verkligen ger, nåt som många missar när dom jämför.
 
Lite nya uppgifter: Kollade energideklarationen som gjordes för huset innan vi köpte det och enligt den är husets energiprestanda 213 kWh/m2 och år. Det ger en årsförbrukning på cirka 27700 kWh för uppvärmning och vatten för ett normalår. Då kanske leverantören till offert 1 inte var så långt ute och cyklade ändå med sina 28400 kWh och därmed behov av en 8,9/8,4 kW pump...
 
Har nu tackat ja till IVT-offerten. Lyckades inte få CTC:s offert skriftligt förrän jag redan tackat ja till IVT men visste ungefär vad de erbjöd efter telefonkontakt. Tycker inte att det ska behöva ta en månad från hembesök till offert. I slutändan får jag IVT:s 8,9kW-pump och 170m borrning för samma pris som CTC: 7,5kW-pump med 140m borrning.

Det var lite intressant att se hur olika de räknat trots att de kommit fram till nästan identiska siffror för husets förbrukning. I korta drag vill CTC dimensionera för att man ska spetsa med elpatron en del (1800 kWh per år) och IVT dimensionerar för att klara sig med bara pumpen (90 kWh tilllsats per år). Detta har medfört att enligt deras beräkningar så får jag en lägre elförbrukning per år med IVT:n trots att pumpen drar mer. Sedan kanske det inte stämmer med verkligheten men det passar vår önskan om att minska elberoendet lite i alla fall.
 
det liter bra att gå på en något störe pump, då man ofta har harf lite kallare i huset än man vill ha, o när bergvärmen väl är inne så öker man värmen /förbrukningen, o då passar den störe pumpen bra.

Har man bara tillräckligt stora radiatorer så är en stor pump inga problem. min pump klarar 110% av husets behov, o den har bra gång tider ändå!

170m borra är aktivtdjup, så se till att det blir det aktiva djupet o inte totala djupet
 
Svarar på min sambos inlogg:

Nej, 170 m är totala djupet, 147 m aktivt djup enligt offert. Frågade installatören och han sa att han redan tagit till lite extra, att vi aldrig kan räkna hem kostnaden för att borra djupare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.