Hej på er alla :)
Jag har ett problem med vår gamla aggregat VENTEX 300 som började krångla :S men nu har vi fått en stor isklump på taket runt ventilationskoppa. Vi skulle vara tacksamma om ni kan komma med goda råd om hur vi ska gå tillväga för att lösa problemet med isen på taket .
Snälla ni kan ni som har erfarenhet om ventilation min man har varit uppe på taket för att ta bort isen men det kunde han inte för att det är en stor klump nästen tre meter långt och en meter bredd . min frågan är är det allvarligt för huset om isen få vara kvar till våren ? eller måste vi anlita en tack lägare.
Jag hoppas på flera svar
 
Redigerat:
Ta bort isen?
Nämen allvarligt. Kan du inte ge lite mer information om vad du upplever har ändrat sig med ventilationen. Är det kallare inomhus?, går aggregatet? går bägge motorerna?
Eller är problemet bara att det är is på avlufts huven?
 
Hej .
Tack för svaret.
Problemet började när det blev kallt ute då började inne och ute luftrören bilda is och motorerna låter högt, ibland kunde vi inte sova för att vi blev störda av det höga ljudet. Vi kallade på en ventilation firma som konstaterade att det är lager fel på fläktarna. Det blev mycket kondens vatten som rann över på golvet. Aggregatet ligger i ett varmt rum på övervåningen och inne temperaturen är runt 20°.


MVH
ouezzane
 
Vaddå kondens på ute och avluft rören. Är de inte isolerade?

Kondensvatten kan det ju bli, men ni har väl en avrinning från aggregatet.
Eller är det ett aggregat med roterande värmeväxlare?

Men om lagrena är trasiga och för oväsen har ni väl bytt dom eller?

Vad är det för aggregat ni har installerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.