Undrar lite hur mycket grusmaterial och annat som går åt till ett hus/platta på 120kvm.

Självklart förstår jag att det beror på hur tomten ser ut!

Men om det är en platt tomt, inge mycket lera och rätt nära till berg säger vi.

Om vi tar ex. Björklidenhus som dessa grejer ingår:

* Erfoderliga schaktningsarbeten och färdigställande av grundbotten för husgrund till angivna höjder, dock max 0,5m djup.

* För kapillärbrytande lager för grund ingår grusmaterial med 0,6ton/kvm
(tillkommande grusmaterial debiteras med 295kr/ton packat och klart)

* Servisledningar för VA, el och tele till angiven anslutningspunkt, dock max 6m (gäller i samma schakt)

* Grovplanering med befintliga massor 2-4m runt husliv

Jag undrar hur långt allt detta räcker i vanliga fall....?

Har snappat upp nånstans att det behövs runt 1ton/kvm, så det blir då en ökad kostnad på 0,4x120kvm x 295= 14 160kr för det...?

Och grävning till anslutningspunkt max 6m från huset.... räcker det oftast
och vad kan det tänkas kosta om de måste gräva några meter till?

Tacksam för svar!
 
LB-hus inkluderar 1500kg/m2, det brukar räcka till ca 30cm under huset...Så ska du gräva ner 50cm så kan du nog räkna med bortemot 2500kg/m2. Jag behöver höja mitt hus 60cm. Kostnad för detta beräknad till 150 000. Huset är 121m2 boa men 159m2 bya. Men då är mina priser för grus/kross 50kr per ton högre än dina.

Extrakostnad för Servisledningar är hos LB-hus 625kr/m.

Givetvis är det skillnader regionalt och sådant, men det ger dig kanske en liten hum om vad som väntar...
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
LB-hus inkluderar 1500kg/m2, det brukar räcka till ca 30cm under huset...Så ska du gräva ner 50cm så kan du nog räkna med bortemot 2500kg/m2. Jag behöver höja mitt hus 60cm. Kostnad för detta beräknad till 150 000. Huset är 121m2 boa men 159m2 bya. Men då är mina priser för grus/kross 50kr per ton högre än dina.

Extrakostnad för Servisledningar är hos LB-hus 625kr/m.

Givetvis är det skillnader regionalt och sådant, men det ger dig kanske en liten hum om vad som väntar...
kanske jag som är fel på det men inte kan de kosta 150 000 kr att höja de 60 cm?

160km3* 1,5* 340 = 81600 är resten arbete eller?
men har säkert fel de stämmer säkert..
 
sventable skrev:
kanske jag som är fel på det men inte kan de kosta 150 000 kr att höja de 60 cm?

160km3* 1,5* 340 = 81600 är resten arbete eller?
men har säkert fel de stämmer säkert..
De ska ner en 30-40cm i marken först för att komma ner till schaktbotten innan de kan börja höja...allt organiskt måste ju bort först. Och sen är det ju lite mer än exakt grundytan som skall höjas upp ockå, en "kulle" har ju alltid runda kanter, man kan inte höja rakt under grunder med lodräta kanter neråt, det går alltid åt betydligt mer än bara själva BYA*höjden. Huset är vinkelhus ca 14*14m. I den beräknade kostnaden ligger utfyllnad 3 meter runt huset. Det blir inte fullt 400m3 som går åt, vi kan räkna med 350m3. 180m3 ingår i huspriset, 170m3 kvar, kostar 680kr per kubikmeter. 115 000 pix. Man kanske kan hoppas på en trevlig överraskning, men jag tror nog att det kommer att dra iväg närmare de där 150 000 trots allt. Sådana här kalkyler är alltid glädjekalkyler....
 
Så man bör räkna med 2,5 ton/kvm om man ska gräva ner 50cm?
Och om vi säger byggyta 150kvm så går det åt 150x2,5=375ton

Och isåfall skulle det som ingår i deras pris bara räcka till 150*0,6=90ton
Och då skulle det behövas ytterligare 375 - 90 =285ton
Kostnaden för det 285ton x 295 = 84 075kr

Om det nu behövs grävas ner 50cm? Eller det kanske behövs grävas ännu mer? Svårt att avgöra beroende på tomt och hur nära till berg lr schaktbotten eller vad beror det på hur djupt det måste grävas osv?

Tacksam för svar och reflektioner!
 
Det hela beror ju helt på hur högt över mark ni ska ha huset. Om ni behöver gräva 50cm ner, och sedan ska ha färdigt golv i nuvarande marknivå så behöver det ju bara fylla 10cm av de utgrävda 50, sen är det ju 30cm isolering och 10cm betong också.
 
För vårt hus på 130 kvadrat (BOA) gick det åt ungefär 1000 ton sten men då var tomten något sluttande och ganska sank.

Markägaren som exploaterar området gav oss dock ett takpris på schaktningen så vi betalade "bara" för beräknade 600 ton. Det gick alltså åt 65% mer massor än vad en erfaren grävare beräknat. Något att tänka på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.