Hej. lite kortfattat så bytte vi vårat kök för 2 år sedan (helt och hållet) vi bytte vattenledningar och kopplade på vask och diskmaskin på det befintliga avloppet.
Kanske var dumt att vi inte bytte avloppsrören då dom var i gjutjärn, men det är lätt att vara efterklok. När vi byggde om köket fanns ingen avluftning till avloppet, vilket
gjorde att jag som lite amatör inte tänkte på att det kanske behövs.

För 2-3 dagar sedan började vattnet att stiga i vasken när diskmaskinen spolar ut vatten, vilket har hänt förr. Tänkte då att jag behövde rensa avloppet, vilket jag gjorde för 2år sedan också (då hjälpte det). Problemet är att detta inte hjälpte denna gång. Har nu bytt ut gjutjärns avloppet ca 2,5m (i källarplanet där avloppet kommer ner), men detta har heller inte hjälpt. Jag har även rensat vattenlåset och alla rör under diskbänken, det är INTE stopp på dom närmaste meterna under vasken.

Vattnet i vasken rinner undan, men väldigt, väldigt sakta.
Det kluckar och någon enstaka luftbubbla kan komma upp.
Spolar jag vatten från kranen så räcker det med 4-5L vatten för att det ska stiga.


Min fråga är nu egentligen:
Är problemet avsaknad av avluftning?
Behövs avluftning?

(Avloppet har ju fungerat felfritt dom 2 senaste åren.)

Mvh Björn!!
 
Om du saknar avluftning så gör suger vattnet som du spolar ner ut vattnet ur vattenlåsen och det luktar äckligt. Det borde inte rinna ner långsammare. Problemet torde vara stopp längre ner i avloppet.
 
Nere i källaren har jag en renslucka som jag rensat avloppet "utåt" från huset, ca 5-6 m, där tog det stopp. Det är ju rensat alltså 8-9m från vasken och utåt.
Vet ej om det är en böj el. ett potentielt stopp jag stött på längre ut (utanför huset).

Om det skulle vara ett stopp kanske det är det som gör att det ej kommer luft tillbaka till vasken? (Om jag förstod dig rätt)
 
För att avrinningen ska fungera som den ska, måste du ha avluftning. Avluftningsröret ska ha samma dimension som stammen och mynna på taket.

Det här hade vi otroliga problem med i vår Brf, innan vi gjorde vårt stambyte. En del stammar var inte luftade och där gick det inte att få till en ordentlig avrinning, när man kopplade på tvätt- och diskmaskiner. Effekten blev att man upplevde det som om det var stopp i rören, precis så som du beskriver. Det var som sagt inget stopp utan det var luftningen som saknades.
 
Avluftningen, släpper den IN eller släpper den UT luft?
I mitt fall är det uteslutet att bygga avluftning som går ut på taket.
Funderar därför på en vakuumventil!? (Släpper ju endast IN luft)
 
Den släpper IN luft.
 
Bihrner skrev:
I mitt fall är det uteslutet att bygga avluftning som går ut på taket.
Funderar därför på en vakuumventil!? (Släpper ju endast IN luft)
Ventil? Var hade du tänkt dig att montera den? :O
Om ventilen sitter på en nivå horisontellt under vasken får du ingen effekt alls. Luftintaget skall vara OVANFÖR den högst belägna anslutningen/vasken i huset. Du bör helst inte ta den ingående luften från insidan av huset *tänker på ventilen*, det förbättrar inte särskilt om du har ett tätt hus.

Kan du inte gå på med luftningen genom ytterväggen?
 
Men jag tror inte jag förstår din fråga riktigt?

Avloppet och vasken/ diskmaskinen har fungerat perfekt i 2 år utan avluftning, vad får dig att tro att det är just denna "plötsliga" avsaknad som skulle vara problemet.
Du har rensat avloppet 8-9 meter ut, om du då spolar för fullt eller använder toaletten stiger det om du spolar länge i vasken? (fyller du röret med vatten).

Jag tror att du har stopp i avloppet eller nästan stopp iallafall.
 
Jag måste hålla med om att det låter som ett stopp, I synnerhet om du har gamla gjutjärnsrör som rostar ihop med åren. Stoppet som du känner är förmodligen ett stopp.

När du öppnade rensluckan, var det vatten i röret då? Om det var det så är det garanterat stopp. Om inte, sätt på kranen och öppna luckan och kolla om vattnet rinner förbi, gör det inte det är det stopp mellan rensluckan och köket. Rinner det förbi men sen så stiger vattnet så är det stopp längre ner.

Prova att rensa mer. Går inte det ta in en rörspolare som spolar rent. Är du inte helt säker på om det är stopp, bygg en avloppskamra av en webkamra och kolla.
 
Havsutsikt skrev:
Men jag tror inte jag förstår din fråga riktigt?

Avloppet och vasken/ diskmaskinen har fungerat perfekt i 2 år utan avluftning, vad får dig att tro att det är just denna "plötsliga" avsaknad som skulle vara problemet.
Du har rensat avloppet 8-9 meter ut, om du då spolar för fullt eller använder toaletten stiger det om du spolar länge i vasken? (fyller du röret med vatten).

Jag tror att du har stopp i avloppet eller nästan stopp iallafall.
Näe, röret blir knapast fullt med vatten eftersom jag bara behöver spola 3-4L vatten för att det ska höjas i vasken.
3-4L vatten räcker inte för att fylla ett 75rör på 8-9m.
Mvh Björn
 
Roary skrev:
Jag måste hålla med om att det låter som ett stopp, I synnerhet om du har gamla gjutjärnsrör som rostar ihop med åren. Stoppet som du känner är förmodligen ett stopp.

När du öppnade rensluckan, var det vatten i röret då? Om det var det så är det garanterat stopp. Om inte, sätt på kranen och öppna luckan och kolla om vattnet rinner förbi, gör det inte det är det stopp mellan rensluckan och köket. Rinner det förbi men sen så stiger vattnet så är det stopp längre ner.

Prova att rensa mer. Går inte det ta in en rörspolare som spolar rent. Är du inte helt säker på om det är stopp, bygg en avloppskamra av en webkamra och kolla.
Tack för alla tips och idéer. Dock har inget fungerat.
Nej, det var inte vatten i röret. Även fast det var vatten i vasken. Dock
när jag öppnar rensluckan hör man hur vattnet plötsligt kommer farandes från vasken och swichs förbi rensluckan och vidare ner!

Jag gjorde en test idag där jag tog bort den flexislangen jag har från vattenlåset under diskbänken och provade att spruta vatten med min trädgårdsslang. Vattnet rann undan som aldrig förr. Så fort systemet blir slutet så rinner det inte undan.
Jag har tagit isär alla rörbitar under vasken ink. vattenlåset. där är det inte stopp.
det flödar fint igenom (så länge jag inte kopplar på slangen på avloppsstamen).

Mycket underligt.
Tacksam för flera idéer och funderingar.
 
Redigerat:
Att vattnet forsar ner när du öppnar rensluckan tyder på att det är avluftningen som är problemet. Tänkt dig vattnet som en tät propp längst upp i systemet. Proppen trycker neråt i röret och skapar ett övertryck i systemet och kan inte röra sig neråt. När du öppnar rensluckan så släpper du på övertrycket och vattnet kan forsa ner.

Nu är inte jag någon avloppsexpert, jag har bara haft mycket stopp men jag tror att en vakuumventil under diskbänken kan lösa problemet genom att se till att det inte blir undertryck ovanför "vattenproppen".

Å andra sidan (nu spekulerar jag bara fritt) Så är det mycket underligt att det har funkat i 2 år. (och bra många år innan eftersom du säger att det inte fanns avluftning innan du renoverade med) så jag skulle tro att du har avluftning någonstan och att den har gett sig. Kanske av snö eller kyla?

Jag har hört att vakuumventiler kärvar ihop med tiden och har du en som sitter dåligt till så kanske den har gjort det, men du har inte hittat den?

Har du provat att prata med tidigare ägare om hur det fungerar? Han kanske vet hur det är uppbyggt och vart ev ventiler sitter?

Annars kan jag rekomendera dig att posta en fråga i avloppsdelen av forumet och där beskriva dina iaktagelser, de som sitter där har mer detaljkunskap om avlopp än mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.