Hej

Behöver hjälp med att fälla några träd på min tomt i Nacka. Har talat med några företag i trakten men alla dessa var på tok för dyra. Tacksam för tips!
 
Hemmakatten
Hur mycket pengar talar vi om när det är för dyrt? Beror det på att företagen skall ha dyra maskiner (skylift t.ex.) med sig?

Vi hade ett arboristföretag här i somras. De fällde en mycket hög björk som var lite murken och stod så olyckligt till att maken inte vågadefälla den själv. Arboristen klättrade uppför, grenade samtidigt av och vid toppen sågade han av björken i 3-metersbitar från toppen och ner. Det tog kanske 30 minuter (max) och kostade oss ca 650:-. Nu vill jag genast tillägga att arboristerna var här för ett mycket större arbete och björken togs ner när de ändå var här. Därav det låga priset.

Men min tanke är att det borde bli billigare med en arborist som inte har några andra och dyra maskiner än lite bergsklättrarutrustning och en motorsåg.
 
Vad anser du vara dyrt?

Det är företag du har att göra med. De har kalkylerat sitt pris efter sina omkostnader och vad som är rimligt för den verksamhet de har. Marknaden styr helt enkelt. Det är nog inte överpriser heller, för vill man bli rik finns det bra mycket mer lönsamma saker att hålla på med än avancerad trädfällning hos privatpersoner som dessutom tycker allt är för dyrt.
 
W
2200 tok en arborist hos mig för att ta ner en murken bok som lutade över huset. Helt ok pris för ett sådant jobb tycker jag. Ris fick jag ta hand om själv, detta e ju det dyra i arbetet och hade säkert kostat minst 3000 kr till om de skulle ha rensat helt efter sig.
 
Ungefär samma priser har vi erfarenhet av men det är ju så fruktansvärt beroende på hur förhållandena ser ut. Man måste ha i åtanke att företagen har sina omkostnader, ansvarsförsäkring mm. Enkel trädfällning går ju snabbt men är det trångt om plats med ledningar, hus eller liknande som påverkar springer ju arbetet snabbt iväg och därmed kostnader.

Precis som andra säger hjälper det ju mkt om man själv kan fixa allt efter själva fällningen så företaget kan lämna direkt när trädet fallit.

MVH Lorant
 
Vi får träden på vår tomt i Vallentuna nedtagna gratis mot att de får ta veden. Men då lämnar de all sly som vi får ta hand om själva. Sen är det ganska enkelt att fälla träden då det enda som står på tomten är en gammal sommarstuga som ändå ska rivas.
 
C
Två stora träd,en björk o en tall,tallen 0,5 meter från ett hus o björken 2 meter ifrån. Nedtagna av arborist som hade skylift med sig.Kostnad 3500:- inklusive bortforsling av ris och kapning i 40 cm bitar, som jag behöll. Strax söder om Sundsvall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.