har sedan en lång tid renoverat mitt hus,har gjort allt från utbyggnad bytt fönster isolerat bytt tak panel värmekälla mm mm

nu till problemet,huset hade från början oisolerad övervåning jag isolerade ända upp i takstolarna pga låg takhöjd,med luftspalt såklart.då elade jag även med ved(nu bergvärme)allt funkade bra tills jag för 2 år sen böt till bergvärmen +byggde ut 75kvadrat
nu har jag stora istappar i takfotslådorna+väldigt isigt i den nybyggda delens takfötter me.nya delen har en kan man väl kalla det kall vind med ca 1200 mm luft över isolering.
frosten visar sig just utanför luft intaget mellan hammarband och takstol.
finns det något att göra????????jag kan alltså inte komma in någonstans i den gammla delen av taket+kan tilläggas att det även finns en tidigare tillbyggnade med ävendär ca1200 mm luft över isoleringen och där finns det ingen fukt frost alls
skulle det kunna vara ett alternativ att täppa igen alla luftspalter med någon typ av"ekofiber"eller vad det nu kallas?något som kan andas.
skulle helst slippa att lyfta av taken och börja om igen.
 
Har du någon ångspärr mellan den varma och den kalla delen?

Enklaste lösningen är kanske att se till att elda med ved då och då för att få lite värme på vinden. Sätt upp en hygrometer där fukten är som värst och som du kan läsa av inifrån, och se hur luftfuktigheten beter sig.
 
den nya delen som jag byggt nu är det "plast" i tak och väggar
men inget i det gamla ,varken i tak eller väggar.
och vinden är varm,det är bara luftspalten mellan isoleringen och råsponten som är kall.alltså jag har isolerat ända in i takstolarna pga takhöjden.
och att sluta änvända bergvärmen och börja elda i spispannan igen känns inte som någon bra lösning,men det kanske blir tvunget???
 
Du har alltså istappar i takfoten, UNDER yttertaket? Det låter som du har fukt- och frostbildning i luftspalten mellan råspont och isolering. Detta utrymme beter sig precis som en kallvind, dvs det är en fukt- och mögelfälla. Undertakets insida, i ditt fall råspontens insida är en enda stor köldbrygga. Minsta läckage av inomhusluft ut i detta utrymme kondenserar mot råspontens insida. Är det inte inomhusluft så är det "olyckliga omständigheter" mellan utomhusluftens temperatur och fuktkvot, i förhållande till temperatur och fuktmättnadsgrad i luften innanför yttertaket som avgör huruvida det bildas fukt/frost.

Det kan ju vara denna frost/is som tinar och rinner ut via takfötterna. Det finns massvis med hokus-pokuslösningar, men det enda som löser själva grundproblemet går ut på att flytta ut daggpunkten från vinden/luftspalten till undertakets utsida. Det innebär isolering på undertakets utsida. Googla på klimatvind eller varmvind. Det finns mängder med fabrikat, bla Maco Dach, Thermisol, men tyvärr är vi inte vana vid denna byggmetod i Sverige. På kontinentaleuropa har man byggt fuktsäkert sedan länge, kanske beroende på att deras klimat har varit som vårt nuvarande klimat mycket längre.
 
men är det så att det är fukt i allas tak men att det är lite olika mycket bara?
det konstigaste av allt hos mig är ju att en del av huset är kanonfin ingen fukt allas(som man ser)inga fläckar eller något och det enda som skiljer den delen från den nya är att det inte finns någon ångspärr i den gamla delen
en liten skillnad till är att den nya delen är bandtäckt,men det ska väl inte ha någon betydelse?
ska kolla lite på varmvindarna me...
 
Det kan inte vara så att den nya delen är bättre isolerad? Ju bättre isolerat, desto mindre värme läcker upp, och desto mer fuktproblem får man.

Både det jag och consensus tipsat om handlar om att få upp temperaturen. Gör man taket från början är utvändig isolering väldigt bra, men det är ett stort projekt jämfört med att få upp värme via en existerande murstock. Givetvis skulle du inte sluta använda bergvärmen bara för att du börjar elda för takets skull när vädret så kräver. Hur stort problemet är vet vi ju inte. Om det är tätt mot bodelen är det bara vid speciellt väderlek som fukten kommer att bli ett problem.

Givetvis kan du istället sätta in en avfuktare.

Och ja, i nya välisolerade hus, utan utvändig takisolering och utan varm murstock, har nog de allra flesta husen mer fukt än önskvärt under yttertaket.
 
jo det är klart att den nya delen är bättre isolerad+ att det är ångspärrat så det kommer nog inte upp mycket luft,om det nu skulle komma upp luft grrr det här är ju en djungel.men jag kanske ska börja med att testa att elda lite och se om det blir bättre,fast det löser ju inget problem i "nya"delen men där kanske jag får testa med en tex solarvent...eller?
tack för att ni försöker hjälpa mig!
 
glömde ju att skriva hur illa det är,det är så det fuktar igenom på några ställen i innertaket så det är riktigt illa.värst är det i 2 takkupor just runt eldosorna antar att fukten följer slangen ner till dosorna,men har även sett på andra ställen.
 
Kombinationen parallelltak och avfuktare fungerar inget vidare. Avfuktaren håller torrt i det öppna vindsutrymmet, men fungerar inget bra i takstolsfacken.

När du har kondens som rinner ner från eldosorna så indikerar det två saker:

1. Det är fritt blås ut från bostaden till luftspalt/kallvind. Någon fungerande diffussionsspärr verkar inte finnas.

2. Du har övertryck i bostaden eftersom luft trycks ut, kondenserar och vatten rinner tillbaka. Hade du haft undertryck så hade du haft kallras vid eldosorna, men ingen kondensering.

Vad är det för ventilatiossystem? Självdrag? Om du har självdrag, se till att elda i spisen - det skapar undertryck. När man slutar elda i skorsten på ett självdragshus så försvinner motorn till självdraget.
 
ja du har rätt det saknas diffussionsspärr,och ja det är så kallat självdrag i huset

den enda förendringen jag har gjort på övervåningen är att jag har borrat i en ventil över varje fönster(en sån som bara släpper igenom luft,vet inte om det var en bra ide men luften känns bättre efter det.hur tror du att det påverkar övertrycket?minskar det eller ökar av det?
tror du att det skulle hjälpa något att öppna spjället bara i spisen så det blir drag därigenom?eller kanske en fläckt som trycker upp luft i murstocken?
eller måste det till eldning för att få till det ordentligt?
 
Testa att öppna spjället. Känn vid fönsterventilerna om det drar in, du skall känna ett lätt kallras.

Prova sedan att tända i spisen och känn efter vid fönsterventilerna, du bör känna en väsentlig skillnad mot 'självdraget' (som kanske är obefintligt utan eldning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.