Vet inte om detta är i rätt forum, men ändå:

Vi ska dela ett rum på andra våningen genom att sätta en vägg vinkelrätt mot gaveln (1½ plan, gavlar av tegel). Hålet för befintligt fönster är för litet för att sätta var sitt nytt fönster i vart och ett av de nya rummen, vi vill därför bredda hålet så att vi får in rimligt breda fönster i båda rummen.
Nu funderar jag över om det kan vara farligt att bara bredda (såga?) bort 30-50 cm tegel på vardera sidan av det befintliga hålet. Är teglade gavlar vanligtvis bärande? Borde jag sätta in nån förstärkning? Har funderat på en "ram" av nån stålprofil runt hela hålet eller en runt vardera fönstret. Någon som vet?
 
Det är nog inte så lämpligt att såga upp hålet, man har en balk ovan fönstret för att bära upp tegeln, brukar vara tegelstenar med järn igenom (eller i fogen). Om du gör hålet bredare måste du infoga en längre balk också.
 
ok, jag misstänkte att det skulle vara nåt sånt...
Problemet är ju att när jag breddar hålet tar jag ju bort det balken vilar på, så frågan är ju isåfall hur jag infogar en ny balk INNAN jag breddar hålet?
Eller är detta något man ska låta bli helt och hållet? Eller helt och hållet överlåta på en fackman. Vad ska man isåfall kräva för kvalifikationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.