Hej! Jag måste byta takpapp och har lite funderingar.

Jag har ett brutet tak på ca 70kvm som idag är lagt med ett ganska gammalt tegel. Jag skulle å ena sidan ta av allt tegel byta papp och läkt och sedan lägga tillbaka det gamla teglet, eller byta pappen och lägga på ett nytt plåttak.

Är det bättre med plåttak och varför?
Höjer plåttaket värdet på huset till skillnad mot tegel?
Vilka nackdelar finns om jag skulle lägga på det gamla teglet?
Vad kan de båda alternativen kosta om jag anlitar firma?
 
Lägga tillbaka gammalt tegel är ingen höjdare,är det lertegel så är passformen inte den bästa.
Snön rasar av av sig själv när det töard^_^b ska själv ut och skotta andras tak nu i veckan/man behöver inte fundera på om någon panna är trasig

Nytt plåttak ink rännor och rör ca 50000+moms
Värdet på ett hus med plåttak är lite högre om du lägger typ en bandtäckning.
 
Plåt är enklare, kräver mindre kontroll/underhåll och kan möjliggöra att snön rasar av av sig själv. Ett plåttak väger dessutom nästan ingenting i jämförelse med tegeltak.

Om det gör huset mer eller mindre värdefullt beror nog snarare på huset och dess miljö. I vissa kulturmiljöer skulle nog ett plåttak betraktas som en styggelse och sänka värdet på huset.

Personligen tycker jag plåt är praktiskt, tegel är snyggt (dock inte betongpannor som är det sämsta av två världar).
 
I andra trådar jag läst här verkar dom flesta hävda att tegel är värdehöjande jämfört med plåt.
Har själv lagt plåt för att det är lättare att lägga själv och som "loven" skriver tål att gå på och skotta på utan att man förstör det.
Men tegel är snyggare tycker jag, hade jag ett tak som man såg från marken kanske jag skulle gjort annorlunda.
 
jag skulle inte lägga på ett plåttak..som ser ut som tegel..dom brukar blekas med tiden..och tilloch med tappa färg i vissa fall...höjer nog inte värdet på huset
isåfall bandtäckning..med zinkplåt..men kostar en del sånt..
har själv glaserad tegel här..dyrt men håller bra....ändrar inte färg..
hade betongpannor innan men dom tappade färg..och mossa fastnade på dem..
 
Konstigt att betongpannor anses fula och mossiga med tiden, medan det är samma sak med tegel, fast där kallas det patina?
Finns bättre ytbehandlingar på betongpannor idag som gör att mossan inte fäster lika lätt. (Bra mycket billigare än tegel också...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.