janwide
Ska byta en lamparmatur och testade, mest för skojs skull, med en spänningsdetektor vilket som var fas/tändtråd respektive nolla.

Den vita visade sig vara fas och den svarta kabeln nolla. Trodde jag! Sedan visade det sig att spänningsdetektorn även gjorde utslag på det som jag funnit vara nollan (vilket den inte gjorde i första skedet).

Efter en stund micklande verkar det som om att det beror på att spänningsprovaren blir känsligare efter att den detekterat spänning.

Dvs. Låter jag den vila ett tag ger den inte utslag på nollan. Men efter att jag provat på fasen och därefter provar på nollan ger den utslag även där.

Någon som upplevt något liknande? Eller kan det bero på krypspänningar eller "läckage" i mina kablar i huset? Har provmätt med voltmätare. Och spänningsdetektorn ger utslag även när det inte finns någon spänning mellan kablarna. Jag fattar noll :S HJÄLP!
 
Om det ligger andra kablar intill de som du testar kan du få en inducerad spänning.
 
janwide
Ja, det beror säkert på det. 60-talshus med riktiga ormbon i väggarna!
 
Det beror på att spänningsdetektorer inte är nått att lita på, dom KAN ge rätt indikation men man måste kolla med en riktig voltmätare för att veta. Jag har inte använt en på kanske tio år pga deras opålitlighet.
 
Vill minnas att vi alldeles nyligen haft en diskussion som tangerade detta ämne...:rolleyes:
 
janwide
Ja, det är nog bara att inse att de är till för enklare uppgifter. Typ hitta trasiga proppar eller dylikt. Det som ändå förvånar mig lite är att den ger olika utslag på samma kabel lite slumpmässigt.
 
Jag har aldrig funnit spänningsprovare opålitliga, dock som en tidigare skrev så måste du försöka hålla isär ledningarna, annars indikerar den spänning på nollan om fasen ligger bredvid.
 
Vad är det för spänningsdetektor? Min spänningsprovare funkar så att den belastar mer när den är "kall" (så att den t.ex löser en JFB) men mindre andra gången man mäter. Kanske liknande för spänningsdetektorer numera?
 
Vad jag tror att frågan handlar om är beröringsfria detektorer typ "Phasen"
 
elmont skrev:
Vad jag tror att frågan handlar om är beröringsfria detektorer typ "Phasen"
Korrekt uppfattning, var ute med chefen på ett mindre eljobb. Då tar han fram en mycket sliten "Phasen penna" och kollar om det finns spänning i uttaget innan han byter det. Den indikerar inte på spänningen, och chefen börjar skruva. Vilken kyss han fick!

Jag använder en Phasen dagligen, men i fickan hos hemmapularen platsar den inte om man ska tänka på säkerheten.

Jag menar, hur många säkerhetsställer att pennan fungerar på en känd spänningssatt ledning innan?
 
LAINE skrev:
Jag menar, hur många säkerhetsställer att pennan fungerar på en känd spänningssatt ledning innan?
Jag brukar gnugga den mot tröjjan tills den lyser/tjuter innan jag testar :D
 
Jag har en Fluke-penna som jag tycker är riktigt bra, speciellt om man ska leta trasig säkring i en elcentral. Men man ska ju självklart ha i åtanke att den kan visa fel.

//Patrik
 
janwide
"Rrrrr": Vad har du för tröja som lyser och tjuter.? En så´n vill jag ha :D
 
Rrrrr skrev:
Jag brukar gnugga den mot tröjjan tills den lyser/tjuter innan jag testar :D
så här menar dud^_^b: phasen
 
Mikael_L
janwide skrev:
"Rrrrr": Vad har du för tröja som lyser och tjuter.? En så´n vill jag ha :D
Om du ser hans profilbild är det ju inte svårt att förstå att Phasen-pennan reagerar. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.