Hejsan, nu på vintern när bilen körs in i garaget så smälter snö och hamnar på golvet. Jag har ingen golvbrunn och plattan är inte skottrak, planer på Biltemaklinker finns. Hur ska jag göra för att få styr på vattnet, jag har funderat på att fräsa en skåra runt platsen där bilen står eller på något sätt fräsa ner plattan 10mm på bilplatsen. Någon som har en lysande lösning? Jag dammsugar golvet dagligen nu med grovisen och får på det viset bort vattent.

// Stefan
 
C
Mitt tips är att låta bli att ha bruksbilen i varmgaraget.. :)
 
Samma problem i ett kallgarage...

Svårt att skotta eftersom det fryser fast.
 
Förvara inte bruksbilen i garaget! Det är som bäddat för att den rostar sönder...

...men jag antar att du vill ha bilen inne trots detta och då borde du väl kunna få några bra tips från alla duktiga nissar här på forumet. :)
 
C
Hur stort är garaget? Du kanske kan bila ur och sätta en golvbrunn/ränna, och sen flytspackla fall mot denna innan du sätter klinker? Förutsätter dock att det alltid är plusgrader i garaget.
 
niklasp85 skrev:
Förvara inte bruksbilen i garaget! Det är som bäddat för att den rostar sönder...
Varför skulle bilen rosta sönder?
 
Tiger79 skrev:
Varför skulle bilen rosta sönder?
Kondens.
 
Ok.
 
C
Tiger79 skrev:
Varför skulle bilen rosta sönder?
I ett varmgarage då:
Snön smälter från bilen och hamnar på golvet.
Utrymmet är varmt, så vattnet förångas och tas upp av luften.
Bilen är fortfarande kall, så det förångade vattnet kondenserar på alla bilens ytor in i minsta skrymsle, även där det inte var någon snö innan.

-> Rost.
 
cheetah1

Jag förstår vad du menar.
 
Jag håller ca 7 C i garaget och kör med en rejäl avfuktare. Pss blir kondensproblematiken mindre och avfuktaren återvinner ångbildningsvärmet, ca 0,7 kWh/liter. Så den funkar lite som en värmepump, dvs lämnar mer värme än den drar el.

Avfuktaren får bo i källaren på sommaren och används därmed nästan året om.

Men, det hela förutsätter att smältvattnet kan avledas. Annars så har avfuktaren inte en chans att hålla torrt.
 
Redigerat:
Tiger79 skrev:
Varför skulle bilen rosta sönder?
Vägsaltet som sitter fast fruset i diverse skrymslen på bilen tinar upp varje dag och salt äter bilplåt till middag. Bättre med ett kallgarage eller carport i så fall.
 
raveper skrev:
Vägsaltet som sitter fast fruset i diverse skrymslen på bilen tinar upp varje dag och salt äter bilplåt till middag. Bättre med ett kallgarage eller carport i så fall.
Oj! Det visste jag inte! Låter ju allvarligt. Jag som ville ha ett varmgarage för att kunna sätta mig i en varm bil varje dag..
 
Jag tror denna oro är klart överdriven, kanske en skröna som underblåses av många som är avis på de som har varmgarage, eller så är det en kvarleva från den tiden då bilarna saknade rostskydd.

Jag har haft 5 olika bilar de senaste 10 åren och ingen av dessa har börjat rosta.
Bilarna har vart av årsmodeller mellan -93 och -05.

Om det nu ändå skulle vara så att de slets hårdare av att parkeras i varmgarage så är det inget som jag märkte något av i vilket fall.

Så min personliga slutsats är att en bruksbil som man äger 2-4 år givetvis skall stå i varmgarage för att ge sin ägare (mig) störsa möjliga komfort ;)

Ps. Jag har golvbrunn med perfekt fall på bilplatsen och dessutom golvvärme i hela garaget/verkstan så smältvatten är inget problem i mitt fall.
Ds.
 
Redigerat:
Jag har samma erfarenhet. Ökad korrisionen borde manifestera sig t.ex. i att galvat material snabbare grånar och sedan rostar. Jag har nte sett något sådan tendens. Bilarna tas till GDS hallen och görs rena även undertill varannan vartredje vecka. Med minusgrader ute är detta inte att rekommendera om den sedan inte kan få torka i ett varmgarage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.