13 879 läst · 17 svar
14k läst
17 svar
Smältvatten i garaget
Sida 1 av 2
Hejsan, nu på vintern när bilen körs in i garaget så smälter snö och hamnar på golvet. Jag har ingen golvbrunn och plattan är inte skottrak, planer på Biltemaklinker finns. Hur ska jag göra för att få styr på vattnet, jag har funderat på att fräsa en skåra runt platsen där bilen står eller på något sätt fräsa ner plattan 10mm på bilplatsen. Någon som har en lysande lösning? Jag dammsugar golvet dagligen nu med grovisen och får på det viset bort vattent.
// Stefan
// Stefan
Förvara inte bruksbilen i garaget! Det är som bäddat för att den rostar sönder...
...men jag antar att du vill ha bilen inne trots detta och då borde du väl kunna få några bra tips från alla duktiga nissar här på forumet.
...men jag antar att du vill ha bilen inne trots detta och då borde du väl kunna få några bra tips från alla duktiga nissar här på forumet.
I ett varmgarage då:Tiger79 skrev:
Snön smälter från bilen och hamnar på golvet.
Utrymmet är varmt, så vattnet förångas och tas upp av luften.
Bilen är fortfarande kall, så det förångade vattnet kondenserar på alla bilens ytor in i minsta skrymsle, även där det inte var någon snö innan.
-> Rost.
Jag håller ca 7 C i garaget och kör med en rejäl avfuktare. Pss blir kondensproblematiken mindre och avfuktaren återvinner ångbildningsvärmet, ca 0,7 kWh/liter. Så den funkar lite som en värmepump, dvs lämnar mer värme än den drar el.
Avfuktaren får bo i källaren på sommaren och används därmed nästan året om.
Men, det hela förutsätter att smältvattnet kan avledas. Annars så har avfuktaren inte en chans att hålla torrt.
Avfuktaren får bo i källaren på sommaren och används därmed nästan året om.
Men, det hela förutsätter att smältvattnet kan avledas. Annars så har avfuktaren inte en chans att hålla torrt.
Redigerat:
Oj! Det visste jag inte! Låter ju allvarligt. Jag som ville ha ett varmgarage för att kunna sätta mig i en varm bil varje dag..raveper skrev:
Jag tror denna oro är klart överdriven, kanske en skröna som underblåses av många som är avis på de som har varmgarage, eller så är det en kvarleva från den tiden då bilarna saknade rostskydd.
Jag har haft 5 olika bilar de senaste 10 åren och ingen av dessa har börjat rosta.
Bilarna har vart av årsmodeller mellan -93 och -05.
Om det nu ändå skulle vara så att de slets hårdare av att parkeras i varmgarage så är det inget som jag märkte något av i vilket fall.
Så min personliga slutsats är att en bruksbil som man äger 2-4 år givetvis skall stå i varmgarage för att ge sin ägare (mig) störsa möjliga komfort
Ps. Jag har golvbrunn med perfekt fall på bilplatsen och dessutom golvvärme i hela garaget/verkstan så smältvatten är inget problem i mitt fall.
Ds.
Jag har haft 5 olika bilar de senaste 10 åren och ingen av dessa har börjat rosta.
Bilarna har vart av årsmodeller mellan -93 och -05.
Om det nu ändå skulle vara så att de slets hårdare av att parkeras i varmgarage så är det inget som jag märkte något av i vilket fall.
Så min personliga slutsats är att en bruksbil som man äger 2-4 år givetvis skall stå i varmgarage för att ge sin ägare (mig) störsa möjliga komfort
Ps. Jag har golvbrunn med perfekt fall på bilplatsen och dessutom golvvärme i hela garaget/verkstan så smältvatten är inget problem i mitt fall.
Ds.
Redigerat:
Jag har samma erfarenhet. Ökad korrisionen borde manifestera sig t.ex. i att galvat material snabbare grånar och sedan rostar. Jag har nte sett något sådan tendens. Bilarna tas till GDS hallen och görs rena även undertill varannan vartredje vecka. Med minusgrader ute är detta inte att rekommendera om den sedan inte kan få torka i ett varmgarage.