CarMan skrev:
Om du inte höjer din månadskostnad kanske man i vissa fall kan överväga att vänta 5 år, men jag skulle nog inte göra en större investering om man inte får en lägre månaskostnad från dag 1

Med dagens låga lån, så kan det inte vara så svårt att räkna hem såna här investeringar.

Bergvärme + konvertering = 300 000 max (du kan säkert klara dig på 200 000 på vissa hus)
300 000 med 2% ränta/amortering = 6000:-/ år

Det bör inte vara några problem att sänka årskostnaden med 6000:- eller mer, på de flästa äldre hus som drivs med direkt el.
Kostnaden lär väl vara 300.000:- + räntekostnad (4-5%, dvs ca 12000-15000:-/år)+ byte av värmepump var 15 år+ elförbrukningen för värmepumpen.
Har man en amorteringstid på 30 år så går kalaset på mer än 30000/år, så det lär väl bara löna sig om man har hög värmeförbrukning.
 
kände att jag måste spy ut mina tankar här.
min dröm är ju flisuppvärmt.

Obs alla priser är gissningar.

INSTALLATION

panna 85000kr
skruv o ficka omrörare 50000
15 element a 5000kr st monterat o klart. =75000kr
kulvert grävning 35 m. =1500kr
kulvert 300krm 40m =12000kr
3kubik ute + 0,5 kubik inne= 32000
exp kärl = 1000 kr
skorsten 1500 kr/m = 12000
javisstjagrejjor = 10000
rörmokare/snickare 3 dagar=15000
totalt 293500

MEN då räknar jag med att göra en hel del saker själv såsom EL och Gräv delar av snickeriet ,skorsten, Rörmokariet

BIDRAG
konverteringsbidraget på 30000kr
rotavdrag 7000kr
så då känns det som man kan dra av en hel del,
typ 75000kr kanske.
så ca 218 000 kr

DRIFTKOSTNAD
elförbrukning ligga på 7000 kr per år +mindre Huvudsäkring 16A
3% ränta 6500 kr/år
amortering 12000kr/år

tot kostnad per år blir ca 26500kr/år
. "besparingen" blir bara ca 3500 kr
så den ekonomiska vinsten är inte stor då systemet är extremt kostsamt att installera. men vinsterna ligger i saker som komfort då man kan duscha hur länge länge man vill, Och ha hur varmt som helst inne, allså slippa "jaga" kilowatt här o där och sådant är livskvalite, slippa må illa när det rörliga elpriset drar iväg månader som denna.sedan så är man ju prisäkrad för det globalt sett låga svenska Energi priset 100öre/kwh, eftersom "energin" växer på egen mark.

SUMMERING
saker jag inte tagit upp är vad en flishugg kostar. och hur mycket man får igen på skatten på amorteringen på 12kkr
I början får jag kanske köpa flis, vissa delar är här är över värderade andra under. men generellt har jag absolut inte tänkt göra av med mer än 250kkr. isåfall blir det så får jag fundera om man kan ju skrämma igång en gammal flisutrustning för under 20kkr men den kommer behöva mycket meck o tid så frågan är vad man värderar, lite i lån o mycket strul eller mer i lån små små bekymmer.
hoppas jag drog igång mer diskution runt kostnader runt konvertering till vattenburet, och att ni även ser vad som är galet med mina funderingar o hjälper mig att komma på "rätt "spår.
 
dcdc skrev:
kände att jag måste spy ut mina tankar här.
min dröm är ju flisuppvärmt.

Obs alla priser är gissningar.

INSTALLATION

panna 85000kr
skruv o ficka omrörare 50000
15 element a 5000kr st monterat o klart. =75000kr
kulvert grävning 35 m. =1500kr
kulvert 300krm 40m =12000kr
3kubik ute + 0,5 kubik inne= 32000
exp kärl = 1000 kr
skorsten 1500 kr/m = 12000
javisstjagrejjor = 10000
rörmokare/snickare 3 dagar=15000
totalt 293500

MEN då räknar jag med att göra en hel del saker själv såsom EL och Gräv delar av snickeriet ,skorsten, Rörmokariet

BIDRAG
konverteringsbidraget på 30000kr
rotavdrag 7000kr
så då känns det som man kan dra av en hel del,
typ 75000kr kanske.
så ca 218 000 kr

DRIFTKOSTNAD
elförbrukning ligga på 7000 kr per år +mindre Huvudsäkring 16A
3% ränta 6500 kr/år
amortering 12000kr/år

tot kostnad per år blir ca 26500kr/år
. "besparingen" blir bara ca 3500 kr
så den ekonomiska vinsten är inte stor då systemet är extremt kostsamt att installera. men vinsterna ligger i saker som komfort då man kan duscha hur länge länge man vill, Och ha hur varmt som helst inne, allså slippa "jaga" kilowatt här o där och sådant är livskvalite, slippa må illa när det rörliga elpriset drar iväg månader som denna.sedan så är man ju prisäkrad för det globalt sett låga svenska Energi priset 100öre/kwh, eftersom "energin" växer på egen mark.

SUMMERING
saker jag inte tagit upp är vad en flishugg kostar. och hur mycket man får igen på skatten på amorteringen på 12kkr
I början får jag kanske köpa flis, vissa delar är här är över värderade andra under. men generellt har jag absolut inte tänkt göra av med mer än 250kkr. isåfall blir det så får jag fundera om man kan ju skrämma igång en gammal flisutrustning för under 20kkr men den kommer behöva mycket meck o tid så frågan är vad man värderar, lite i lån o mycket strul eller mer i lån små små bekymmer.
hoppas jag drog igång mer diskution runt kostnader runt konvertering till vattenburet, och att ni även ser vad som är galet med mina funderingar o hjälper mig att komma på "rätt "spår.
Jag tror du kommit precis på rätt spår, dvs att ta reda på kostnaderna på ett seriöst sätt, men sen fattas ju alternativen....vad skulle det kosta att bibehålla nuvarande värmesystem och finns det andra alternativ en pellets/flis/ved?.....som jag ser det så pekar mycket på att du resonerar rätt om du prioriterar komfort och har hög energiförbrukning idag
 
Jag tror du kommit precis på rätt spår, dvs att ta reda på kostnaderna på ett seriöst sätt, men sen fattas ju alternativen....vad skulle det kosta att bibehålla nuvarande värmesystem och finns det andra alternativ en pellets/flis/ved?.....som jag ser det så pekar mycket på att du resonerar rätt om du prioriterar komfort och har hög energiförbrukning idag
dyraste investeringen billigaste driften? kolla på grafen bränslepriserna ser ju inte ut att dyka i en snar framtid. ved ligger nog under flisen men är inte med på denna graf. funderar på ochså är ju att göra allt seriöst o nytt enda till hjärtat ska dit allså själva pannan sätta dit gammpannor löpande o låta dom göra sina sista verser i min tjänst. frågan är vad jag sparar på att hålla på att jaga sånt skräp som endå bara går sönder till slut. klart en panna för 150kkr ochså går sönder men det kanske går ihip om man värdesätter saker som trygghet o komfort.
 
  • talandebild.jpg
knatte skrev:
Kostnaden lär väl vara 300.000:- + räntekostnad (4-5%, dvs ca 12000-15000:-/år)+ byte av värmepump var 15 år+ elförbrukningen för värmepumpen.
Har man en amorteringstid på 30 år så går kalaset på mer än 30000/år, så det lär väl bara löna sig om man har hög värmeförbrukning.

BYT BANK !

huset drar 20 000kWh
el pris 1,4:-/kWh
Uppvärmningskostnad med direkt el 28 000:- /år

Lån 300 000:-
ränta 1,5% = 4500:- år
driftskostnad med berkvärme 9333:- /år
amortering på 30 år = 10 000:- / år (du kan säkert amortera på 50 år om du vill)
total kostand 23833:- (en visnt på 4167 / år)
Beräknar livslängd på en mark värmepump är 20-30 år (o då byts bara värmepumpen, inte den dyra kolektorslangen)
Hur lång livslängd har man på el radiatorer / termostaterna i dom? (vill bara visa att det är kostnader i den anläggnignen med!)

en annan sak !!! ju mer elpriset går upp, ju mer tjänar du !!!
 
CarMan skrev:
BYT BANK !

huset drar 20 000kWh
el pris 1,4:-/kWh
Uppvärmningskostnad med direkt el 28 000:- /år

Lån 300 000:-
ränta 1,5% = 4500:- år
driftskostnad med berkvärme 9333:- /år
amortering på 30 år = 10 000:- / år (du kan säkert amortera på 50 år om du vill)
total kostand 23833:- (en visnt på 4167 / år)
Beräknar livslängd på en mark värmepump är 20-30 år (o då byts bara värmepumpen, inte den dyra kolektorslangen)
Hur lång livslängd har man på el radiatorer / termostaterna i dom? (vill bara visa att det är kostnader i den anläggnignen med!)

en annan sak !!! ju mer elpriset går upp, ju mer tjänar du !!!
Nu börjar det likna nått...Driftkostnaden för bergvärme med ett medel coop 3 är ca 9300: exklusive spetsel och underhåll- ..lovar man coop 3 som medel över hela året och inkluderar det spetsel?
Den stora skillnaden är att du räknar med 1,5% ränta vilket bara speglar den bästa räntan som du inte ens kan få idag, mer realistiskt så ligger räntan på runt 4-5 % och då vips blir det 8-10 tusen dyrare/år
 
CarMan skrev:
...ju mer elpriset går upp, ju mer tjänar du !!!
Att tjäna pengar på ett högre elpris är omöjligt som konsument ;).

Räntan har i medeltal legat på 5% de senaste 10 åren och det finns inget som pekar på att det drastiskt skulle ändra sig för kommande perioder. Att basera kalkyler på 1,5% riskerar bara att missleda,

För att få fram en jämförande kalkyl behöver man räkna mer långsiktigt än per månad. För en trovärdig kalkyl så räkna fram investeringar som behövs under (t.ex.) 30 år exkl. 50% av konvertering och borrning eftersom minst det tillfaller husets värde. Räkna sedan ut driftskostnaderna för samma period (glöm inte ränta och stigande energipriser, underhåll mm). Räkna därefter ut hur mycket du kan amortera för att se återbetalningstiden. Gör samma övning för de olika alternativ du står inför, först då har du ett beslutsunderlag som är realistiskt.

Sannolikt är det en bättre affär att köpa en ny VP om den håller i 20 år än att reparera den, den tekniska utvecklingen lär inte avstanna.
 
...ju mer elpriset går upp, ju mer tjänar du !!!
jag tror han menade SPARAR mot för att fortsätta med direkt el.

men det finns ju flispannor som har ångslinga kopplat mot en 200kW turbin. ganska läckert torde väl kosta typ en miljon eller två. undrar om det skulle bära sig om man kunde konstant sälja 200kW ut på nätet och köpa flis för 12 öre kilowatten.. amortering slitage o sånt skulle vara kul att sen en sån kalkyl.. =)
 
Redigerat:
COP 3 är inklusive tillskotts el
COP 4 går även det att uppnå, men är svårare (därför är det orealistiskt att räkna med det i en "allmän" kalkyl)

Om du med Markvärme bara betalar 1/3 del av vad du skulle gjort med direkt el, så blir det lättare att räkna hem det hela vart efter el priset stiger !

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 1:) = 20 000:- för diret el Mot 6666:- för markvärme (Du spar 13 333:)

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 2:) = 40 000:- för diret el Mot 13 333:- för markvärme (Du spar 26 666:)

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 3:) = 60 000:- för diret el Mot 20 000:- för markvärme (Du spar 40 000:)


Min banka har 1,5% ränta, helt utan att du förhandlar.
 
CarMan skrev:
COP 3 är inklusive tillskotts el
COP 4 går även det att uppnå, men är svårare (därför är det orealistiskt att räkna med det i en "allmän" kalkyl)

Om du med Markvärme bara betalar 1/3 del av vad du skulle gjort med direkt el, så blir det lättare att räkna hem det hela vart efter el priset stiger !

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 1:) = 20 000:- för diret el Mot 6666:- för markvärme (Du spar 13 333:)

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 2:) = 40 000:- för diret el Mot 13 333:- för markvärme (Du spar 26 666:)

20 000kWh drar huset i värme (pris / kWh 3:) = 60 000:- för diret el Mot 20 000:- för markvärme (Du spar 40 000:)


Min banka har 1,5% ränta, helt utan att du förhandlar.
Tror ändå att du är värmepumpsäljare ...eftersom du räknar på en rörlig ränta på 1.5% i tex 30 år. Det vore ett ekonomiskt vansinne och mot all expertis att anta att denna räntenivå kan hålla någon längre tid......
men men det är svårt att omvända en redan frälst.
3månaders räntan ligger nu på en historiskt låg nivå ca 1.5%
5års räntan ligger på ca 5%.
Som jag och andra skrivit så kommer räntan snarare vara ca 4-5%
 
ni får räkna hur ni vill & det är bra att räkna med en högre ränta så vet man att det går ihoppsig även om räntan sticker iväg.

Poengen är att du ska tjäna på det från dag 1 (= samma kostnad eller lägre) då går det ihoppsig även om det tar lång tid innan hela investeringen är betald.
 
Om den rörliga räntan går över 3% så har du nått gränsen för när det är dyrare att göra denna investering än att fortsätta med det du har.

(förutsatt att vi lånar 300 000:)
Själv gjorde jag detat för 130 000:- + att jag hade lite slantar att lägga in.
 
Poengen är att du ska tjäna på det från dag 1 (= samma kostnad eller lägre) då går det ihoppsig även om det tar lång tid innan hela investeringen är betald
Wow . Ju mindre jag amorterar ju mer tjänar jag på min investering. Eller.!;)
Som jag ser det behöver man nog ha med någon form av pay off tid för att veta om jobbet är värt besväret.
 
pay off tiden borde ju vara max livslängden på anläggningen. typ max 20 år.
 
dcdc skrev:
pay off tiden borde ju vara max livslängden på anläggningen. typ max 20 år.

NEJ.

Radiatorsystemet i huset lär ha en livslängd på över 100 år så payoffen måste gå ihopsig innan dess
Borrhålet lär ha en livslängd på över 100 år , så även dena paypff måste gå ihopp innan dess
Värmapumpen som kostar ca 50 000:- har en livslängd på 20-30 år så payofen måste gåihopp innan dess.

Många parametrar man sk räkna med !

Själv gillar jag att vara så låne fri det går & att i så stor utstäkning det gå spara först o betala när jag har råd att köpa prylen (alltså inte ta lån)
Men det kan faktiskt i vissa fall vara rena vinsten att ta lån o inte amortera, eller amortera lite.

om du har en hög "fast" kostnad, din uppvärmningskostnad (direkt el) då vet du att denna hela tiden kommer att öka vart efter elpriset stiger, det finns inge slut mål, inge payoff, ingen ting bara en brant backe då priset blir högre o högre.

Om vi nu gör något åt sitratuinen o får et upvärmning system som inklusive lån gör att vi får en lägre "fast" kostnad så gör det ju inget om jag inte amorterar, jag har ju ändå gjort så jag totalt sett har mer pengar i plånboken. (& som ett pluss så kommer vi få en markant lägre driftskostnad den dagen då vi har betalat av låndet (ja det inebär att jag måste amortera) Tänk på att vi alltid har viss inflation också som äter upp skulden (vad kosta en merkvärmepump för 25 år sen?)
Du kan alltså på sigt får riktig bra förutsättninger, mot den här branta backen du klättrar uppför med direkt el
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.