Hej jag har lite funderingar till sommarens renoverings behov. Det är så att vi måste byta ut en del av syllen. Den har blivit rötskadad. I dagsläget vet jag inte hur omfattande det är men jag skulle tro att det är en sträcka på 4-6 m efter ena långsidan. Jag skulle vilja ha lite tips om hur det går till att utföre en sådan grej.

Hoppas på några goda råd!
Tack på förhand för svaren!
 
Vi bytte 16 meter i somras och det är egentligen inte så komplicerat. Det som är avgörande är hur konstrukltionen är gjord.
Vi hade plankväggar som var oskadade och det gick bra att dra fast en U-balk i väggen (125*13 franskskruv cirka 15/meter vägg)

Därefter avlastade vi syllen med hjälp av domkrafter och bytte cirka två meter syll åt gången.
Tag reda på varför syllen har murknat och åtgärda det så slipper man problem i framtiden. Om du är osäker tag kontakt med en konstruktör som kan räkna på laster och ge förslag på lämpliga åtgärder mm

/P
 
uuusch!!!!

Kan bara tala om att det va inte smidigt att byta syll om man har spån i väggarna bytte 30m hittade lite röta på ett ställe och sedan visade sig att den va dålig runt om. glöm inte syll pappen så du slipper göra det en gång till under din livstid.
 
Att ta ner fasadklädseln kan vara rätt bra så att man ser konstruktionen och får en överblick, ibland kan även stolpar mm behöva lappas/bytas och sen kan man ta ut ev spån på ett enkelt sätt.

/Kent
 
kollade dessa tips och det såg ju lätt ut bortsett från den lilla detaljen att det inte pratas något om vad som håller upp huset medan man gör jobbet?? Man kan väll knappast pilla bort de två nedersta stockarna på detta sätt utan att ha lyft och satt stöttor nån stans??
 
Jag kanske var lite lat men nöjde mig med att halvsula syllstocken från insidan när vi bytte köksgolv och trossbotten.
Stocken var mest rutten i ytveden men hade en frisk kärna. Huset har inte satt sig utan står bra och rakt i övrigt. Så den kändes lite onödigt att in och rota i syllen som står fint på stockens kärna. När jag byter panel finns ju risken att man får göra samma procedur från utsidan dock.

På ett par ställen bytte jag hela vägen igenom. Ca 1,3 långt.
Lite knöligt att passa in mot en ojämn stengrund.

Huset har liggtimmer två första varven sen stående stockar.
 
Jag har pillat bort halva syllstocken på gaveln, kärnan va ju iof frisk men efter att ha tagit bort det ruttna så "sväva" den ju helt fritt i luften.. Kanske man skulle kunnat jobba vidare på iof....
 
Luxman skrev:
Jag kanske var lite lat men nöjde mig med att halvsula syllstocken från insidan när vi bytte köksgolv och trossbotten.
Stocken var mest rutten i ytveden men hade en frisk kärna. Huset har inte satt sig utan står bra och rakt i övrigt. Så den kändes lite onödigt att in och rota i syllen som står fint på stockens kärna. När jag byter panel finns ju risken att man får göra samma procedur från utsidan dock.

På ett par ställen bytte jag hela vägen igenom. Ca 1,3 långt.
Lite knöligt att passa in mot en ojämn stengrund.

Huset har liggtimmer två första varven sen stående stockar.
Bytte en del av syllen i våras och då passade jag på att använda expanderbruk som las in mellan syllen och de ojämna stenarna i muren. Det fyllde ut bra och man slapp en massa jobbigt inpassningsjobb. Syllpapp under syllen bara så blir det hur bra som helst.
 
Saxpy Saxpy skrev:
Bytte en del av syllen i våras och då passade jag på att använda expanderbruk som las in mellan syllen och de ojämna stenarna i muren. Det fyllde ut bra och man slapp en massa jobbigt inpassningsjobb. Syllpapp under syllen bara så blir det hur bra som helst.
Hej.

Kan du förklara lite närmare hur du gjorde ?
Är spekulant på ett hus från 1842 där det enligt uppgift ska vara en del dålig syll
 
Man lyfter den sidan av huset med domkrafter och passar in en ny stock så den passar ihop med den gamla timran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.