Jag har ett garage på 60kvm med isolerade väggar och 300mm lösull i taket, dock så är grunden inte isolerad p.g.a att grunden till garaget står på pelare och isolering skulle tydligen påverka bärigheten. (och i allra högsta grad: PRISET)
Jag behöver inte ha 21 grader i garaget (fast det vore skönt):cool:utan det viktigaste är att det är plusgrader och att fukten hålls borta.
Min fråga är: går det att värma upp garaget med en luftvärmepump och i så fall hur stor måste effekten vara på denna då grunden ej är isolerad?
Jag antar att man inte kan gå på vad som står i produktbeskrivningarna där det oftast står att pumpen fungerar på alla hus mellan 60-120 kvm.
 
Kom på en till fråga.
Har läst lite olika diskussioner om luftvärmepumpar här och på andra forum och det talas ofta om att dom billigare modellerna inte fungerar i allt för kallt väder.
Speciellt under -15 grader.
Borde man inte kunna lösa detta genom att bygga in utedelen i en låda och sedan ta en paxfläkt som leder ventilationsluften via ett rör till lådan som utedelen sitter i så att den hela tiden har det varmare än vad det är ute (kanske inte ens behövs en fläkt).
På så vis så tar ju utedelen hela tiden luften innefrån. Borde ju vara precis som att ha utedelen inomhus fast man slipper alla nackdelar som kylan och kondensvattnet.
Den behöver ju inte värmas så jättemycket. Det räcker ju t.ex. att om det är -25 grader ute att utedelen står i -15, d.v.s. en skillnad på ca. 10 grader.
Detta borde ju även göra att pumpen inte behöver arbeta lika hårt och därmed gå mycket billigare.
Dessutom är det ju inte så kallt speciellt ofta här i Västerås
 
Redigerat:
Det där förslaget tror jag inte ett smack på. Utedelen kräver enormt mycket luft så det kommer aldrig att fungera som du tänkt.
 
Du tror inte att man kan kombinera dom två sätten då?
Både uteluft och inneluft?
Och på så sätt få upp temperaturen.
 
Redigerat:
Finns det någon som vet hur mycket luft som utedelen kräver?
 
Om du ska värma inne, och så tänker du värma utedelen (som normalt tar värme från luften ute) med luften inifrån, vart tänkte du att du skulle få energi ifrån?
Jo, kompressorn i sig tillför ju lite, men då försvinner ju själva vitsen med en värmepump.
 
Och problemet är att många LLVP inte kan gå på underhållsvärme, utan lägsta börvärde brukar vara c:a +16 grader, det finns de som kan gå längre ned.
Men kostar också mer, då börjar det bli svårt att räkna hem investeringen, då det blir så lite energi du behöver i ett garage. Alltså skillnaden på att värma med el och att värma med en värmepump + investeringen, utslaget på ett antal år.... typ..
 
Räknade lite och kom fram till att med delta T i utedelen på 4 C och 4 kW ur luften tagen effekt så behövs ett flöde motsvarande 2800 m3 luft/h.

Det är ett linjärt samband så delta T = 2 C kräver dubbla flödet för samma effekt och en halvering av effekten en halvering av flödet.

Hela min ganska stora villa ventileras med 300 m3/h. För ett garage är väl kanske 40 m3/h. Uppvärmingen av den tillförda luften kommer att bli marginell och kan hur som helst inte rädda situationen då tempen går ned till -15 C. Men, hur ofta sker det? Min värmepump klarar all värme och vamvatten ned till - 4 C. Den klarar därmed ensam 99 % av värmebehovet i Stockholm.

Betänk också att vid riktigt låga temp är verkningsgraden på en LVP så låg att du lika gärna kan värma med ren el.
 
Redigerat:
Tack för era snabba svar.
Misstänkte att det inte skulle fungera eftersom jag aldrig har hört talas om denna lösning.
Men då undrar jag hur en värmepump som fungerar ner till -15 grader fungerar när det är t.ex. -25 grader ute?
Fungerar den inte alls eller fungerar den bara sämre? Kan den gå sönder?
Eller är det så att den har någon slags elpatron som går in då uteluften inte räcker till?
Eftersom det är ett garage så spelar det ju ingen roll om den inte fungerar lika bra, bara det är plusgrader i garaget.
 
När du komprimerar en gas blir den varm, samt att du får värme från friktion i kompressorn, denna värme tillförs garaget, när man hamnar för lågt i utetemp.
Och det kan likställas med COP=1.

Värmepumpens finess är, att du kan få ut mer värme (energi) än vad du har tillfört elektriskt, får du ut dubbelt så mycket värme(energi) mot vad du har tillfört i elektrisk energi så har du COP=2.
Lite kortfattat.

När tillverkarna anger att värmepumpen fungerar ned till -15 grader betyder det att ned till -15 har du mer än 1 i COP och under -15 har du 1 i COP.
 
Du menar alltså att när det är kallare än -15 så fungerar den fortfarande, dock sämre och dyrare under den tiden.
 
Den fungerar lika bra som ett vanligt eldrivet element + att du får rotation på luften i garaget.
 
Först skall sägas att jag har inga större erfarenheter av luftvärmepumpar, men funktionssättet skiljer sig egentligen inte så mycket från markvärmepumpar. I båda fallen handlar det om att pumpa energi från en lågtemp till en högre, Ett köldmedium tillåts förångas vid den lägre temperaturen genom att trycket sänks drastiskt. Förångningen kräver energi som tas ur luften eller marken. Med en kompressor höjs trycket och därmed temperaturen. Värmen avges till luft eller vattenburet system inomhus och köldmediet får sedan återigen förångas/expandera.

Kvoten mellan avgiven och tillförd effekt betecknas ofta COP(Coefficient Of Performance). Vid COP 1 får man bara ut lika mycke värme som kompressorn drar från elnätet. Ingen större vits att ha ev VP med denna egenskap, då den bara funkar som ett dyrt värmeelement.

COP är starkt beroende av temperaturskillnaden mellan värmekällan (uteluft eller inkommande köldbärare från marken) och den värmebärare där effekten skall avges, dvs inomhusluften eller det vattenburna värmesystemet.

Med stigande temperaturskillnad händer två saker, dels måste kompressorn jobba hårdare för skapa det högre tryck som behövs för att nå önskad temperatur, dels sjunker effektiviteten. Att kompressorn går tyngre gör att den drar mer el vilket borde bidra till att höja uteffekten, men effektiviteten sjunker så kraftigt att den totala effekten istället minskar.

Jag kan inte svara generellt för vad som händer med din pump under - 15 C, men teoretiskt skulle den kunna fortsätta funka bra om du nöjer dig med t.ex. 10 C inomhustemperatur.
 
Min Panasonic stänger sig själv under -15gr. Tydligen för att kompressorn ska inte gå sönder. Medan den gamla Foma funkade fortfarande.

Det går att hitta pumpar som fungerar ner till -25gr och med underhållsvärmen på 8gr.
Kommer bara inte ihåg var. Men det har jag sett på nätet.

Hur är golvet byggd i ditt garage? Grus, sten ??? Du kanske kan isolera längst ytterväggarna och även lägga 200mm cellplast under? Det är ingen lastbils garage?

http://www.polarpumpen.se/?artnr=Panasonic+10-HE9JKE
 
Redigerat:
Har absolut ingenting emot att det bara blir 10 grader i garaget om det är
-25 ute. Bara det är plusgrader. Dessutom brukar ju sådana köldknäppar
inte vara så länge.
Ett vanligt dubbelgarage med en gjuten platta som vilar på sex stycken plintar.
Jag har faktiskt funderat på att isolera underifrån med cellplast.
Kommer åt att isolera ca 90% av grunden på detta vis. Tycker att det borde hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.