Idag på jobbet stod jag i hisshallen och kikade på en målare som spacklade skarvarna i gipsskivor. Det såg ut som att han tejpade med bred maskeringstejp i skarven (istället för glasfiber- eller pappremsa). Kan det ha varit maskeringstejp eller finns självhäftande pappremsa på rulle? Såg väldigt smidigt ut i alla fall...
 
Självhäftande glasfiberremsa finns på rulle, och kan kanske förväxlas med tejp vid en snabb anblick. Själv har jag undrat varför det inte finns självhäftande pappremsa (jag har i varje fall aldrig sett det) - det hade ju gjort livet lite enklare...
 
Detta var en papptejp, stod bara någon meter från honom. Den var lite gulaktig också, precis som maskeringstejp brukar vara. Ångrar att jag inte frågade honom, han såg dock inte ut att vara på sitt bästa humör så jag avstod.
 
  • Gilla
AxelAnders
  • Laddar…
Kan nog ha varit vanlig bred maskeringstejp. Lär väl göra samma nytta som att spackla med en pappersremsa?
 
jo men visst finns det papptejp för gipsskarvar. Jag har åkt på skiten nån gång på nån färghandel. Var nog till för just enkla skarvar mellan vanlig
gips. Jag blev bara arg och använder nu alltid glasfiberremsa.
 
Själv vet jag inte vad som är bäst, men har hört att pappremsan är mycket bättre än glasfiber?
 
akhagen skrev:
jo men visst finns det papptejp för gipsskarvar. Jag har åkt på skiten nån gång på nån färghandel. Var nog till för just enkla skarvar mellan vanlig
gips. Jag blev bara arg och använder nu alltid glasfiberremsa.
Du råkar inte veta vem som tillverkar den? Om inte, var stötte du på den? Jag har hört mig för på några ställen, men har bara mötts av skakande huvuden...

(Låt oss nu inte göra detta till en diskussion om papper- vs. glasfiberremsa, det finns en uppsjö trådar om det redan).
 
Finns tex på Colorama. .. och rekommenderas! ;)
 
Vet inte om det har någon betydelse, men jag lägger ett lager spackel och trycker sedan in pappersremsan. Det blir lite som att armera i betong, men det kanske inte har så stor betydelse i detta fallet.
Men visst låter det smidigt.
 
mycke_nu skrev:
Finns tex på Colorama. .. och rekommenderas! ;)
Tack för tipset! Då vet jag var jag skall vända mig nästa gång det är dags.

AndersS skrev:
Vet inte om det har någon betydelse, men jag lägger ett lager spackel och trycker sedan in pappersremsan. Det blir lite som att armera i betong, men det kanske inte har så stor betydelse i detta fallet.
Men visst låter det smidigt.
Så brukar jag också göra, och det funkar. Men man försöker ju alltid hitta genvägar ;)

Ett tips som dyker upp ganska ofta till de som har problem med att kleta fast remsan i spacklet är att limma dit den innan spackling. Det borde vara likvärdigt med att använda en dubbelhäftande remsa. Om tipset är bra eller inte vet jag inte då jag inte har provat.
 
bygga_bo skrev:
Tack för tipset! Då vet jag var jag skall vända mig nästa gång det är dags.



Så brukar jag också göra, och det funkar. Men man försöker ju alltid hitta genvägar ;)

Ett tips som dyker upp ganska ofta till de som har problem med att kleta fast remsan i spacklet är att limma dit den innan spackling. Det borde vara likvärdigt med att använda en dubbelhäftande remsa. Om tipset är bra eller inte vet jag inte då jag inte har provat.
Det finns även ett speciellt spackel för detta! Tex beckers breplasta J
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.