Dottern har köpt ett litet hus från 40-talet att bo i medan vi bygger deras "dröm"-hus. Därför ska det inte renoveras, men färg kommer att behövas.

Vardagsrummet har en sjögrästapet som behöver ljusas upp. Dotterns krav är att det inte blir ett tjockt lager färg på så det ser ut som målad glasfiberväv.

Så min fråga, här i byggnadsvårdsavd, vad säger ni om linoljefärg? Matt, för väggar.
 
Tror inte det blir så stor skillnad med linoljefärg eller latex, linoljefärg låter jobbigt och kladdigt, du måste dessutom måla flera lager för att inte få sugningar. Drömmhuset är väl klart lagom till att linoljefärgen har torkat...;)
 
Freddy_kruger skrev:
linoljefärg låter jobbigt och kladdigt, du måste dessutom måla flera lager för att inte få sugningar.
Betyder sugningar att väggen blir flammig? Och menar du att det krävs färre lager med latex?
 
Olika sugningar=flammigt,själv brukar jag förlimma sjögrästapeter och liknande med ngt billigt lim för att sedan måla 2 eller 3 ggr med latex.
 
Två eller tre gånger latexfärg kommer säkert att täcka bra och ge en enhetlig färg, men också precis det utseende (målad glasfiberväv) dottern ogillar, eftersom modern färg ska strykas på flödigt.

Ingen som har prövat med linoljefärg, även om det är jobbigare än modern väggfärg?
 
Är det vävt sjögräs som bildar ett rutmönster? I så fall håller jag inte med om att det blir som målad glasfiberväv. Det blir ännu fulare. Om det bara är stående strängar blir det bättre men ingen höjdare det heller. Jag skulle nog försöka jämna till ytan på något sätt före ny färg eller tapet. Vad som är brukligt vet jag inte, men i mitt sovrum har det tidigare bredspacklats ovanpå sjögrästapeterna.

Erik
 
Vävt sjögräs, ja. Det verkar ju kärvt det här. Jag får väl pröva på en undanskymd plats (där soffan ska stå), eller en av kortväggarna.

Vad jag har fattat, så är det brukligt att bredspackla eller sätta upp renoveringsgips, men det är det vi vill undvika.
 
Strukturen i underlaget kommer att framhävas oavsett vilken färgtyp du väljer...
 
när vi flyttade in i vår förra lägenhet från -34 målade vi sjögrästapeten. Vi blev då uppmanade att måla första lagret med oljebaserad färg (kommer inte ihåg vad det var för ngt) för att inte lösa upp det gamla tapetklistret med vattenbaserad färg. oljefärgen luktade stark i några dagar, så det lönar sig att sova i annat hus, om man går på den linjen. Efter det målade jag åtminstone två lager helmatt takfärg (latex) trots att gubbarna i färgbutiken avrådde mig, eftersom "all smuts skulle fastna på dem". Jag var nöjd men resultatet, och under de 6 år vi bodde där fastnade inte nämnvärt mycket smuts, trots att två små ungar klättrade kring väggarna.Ytan blev inte som plastig glasfibertapet, men jag målade tunna lager.
 
Dottern fick nycklarna idag, och jag har målat tre provrutor på sjögrästapeten, en med "vanlig" väggfärg, en med Ottossons matta linolja och en med Gysinges.
Den med "vanlig" väggfärg fick tapeten att bubbla ut och släppa lite från underlaget, precis som förutspåtts. Det gjorde inte de andra. Men lukten skulle bli för påträngande, så det kommer inte att bli linoljefärg i alla fall.
Jag ska prata med färghandlaren, men antagligen kommer jag att använda tapetlim först.

#Skepparn5 - Kul att höra att det blev bra och inte som plastig väv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.