Om man vill isolera och spara takhöjd på vinden-Är det då inte smart att lägga isolering direkt på yttertak innan/om man lägger nytt tak? Ex ett tegeltak
Bort med allt. Sopa av. Lägg ex markisoleringsskivor i önskad tjocklek. Olika lager kanske. Med förskjutna skarvar. Kanske tejpa skarvar? Låt säga 30 cm tjockt med isolering. För att få något att spika bärläkt i så får man väl regla mellan varje lager och se till att det sista blir i riktning från takfot till nock.
Hur man fäster takpappen vet jag inte. Men det känns inte olösligt. (fräsa in en läkt i yttersta/översta lagret av isoleringsskivan?)
Naturligtvis sätter man sedan ångspärr direkt under råsponten innan man skruvar innertak osv på vinden.
Snacka om skillnad på eregonomi..att isolera uppifrån istället för att hålla på med luftspalter o isolera underifrån mellan takstolarna, ränndalar vid kupor osv osv.
Visserligen kommer vindskivorna bli bredare. Men det känns inte heller som att det måste vara något jätteproblem. Varken estetiskt eller funktionellt
Kommentarer mottages med glädje
/Peter
 
Jo piraten det verkar ju vara precis det jag tänker på. Skivorna är t.o.m spåntade och det verkar inte som de tycker man behöver någon papp närmast läkten.. smidigt.
Ögnade igenom snabbt. Det enda jag inte riktigt förstår är varför man talar om att man tjänar typ 12 cm av invändig isolering. Mellan takstolarna antar jag att de menar. En av poängerna som jag tänkte mig är ju att slippa det jobbet helt o hållet. I vissa typer av hus skulle man ju t.o.m kunna tänka sig att måla undersidan på råsponten direkt:)
Om man sedan tänker sig bo också på vinden så får man väl hitta på något sätt att leda ner all varmluft som kommer att hamna i nock. Ev..Och i så fall kommer ju också råsponten med tiden torka isär lite. Ett problem som försvinner om man ex skruvar gips som innertak.Om man ex bygger nytt och tänker sig detta från start borde ju problemet med "feta" vindskivor inte heller dyka upp. Då ser man väl till att ytterpanel täcker in isoleringen?
Vattentätt tycker jag...Eller?
/Peter
 
Det finns specialskruvar gjorda för att skruva genom såna isoleringslager direkt ner i taket. Vet inte vad de heter, har bara hört talas om dem. Eller det kanske bara är extra långa skruvar förresten.

Nu har man ju rätt olika preferenser angående exteriör, men med ditt exempel på 30cm extra isolering plus ordinarie vindskivor på, modest räknat, 20cm hamnar man på 50cm breda vindskivor. Tror inte att det kommer se något vidare ut. Alternativet är nog i så fall att höja väggbandet istället.

Takfoten blir 20cm bredare om taket lutar ca 30 grader, räknar på en höft, och det är också väldigt mycket. Det är inte en tilläggsisolering som kommer gå obemärkt förbi på utsidan.
 
Berliner
@ Mr Handyman,
det beror på. Visst är det möjligt att isolera utifrån utan att man ha tjocka takfåt eller vindskivor. Den metoden att isolera utifrån har funnits rätt länge i Tyskland.

http://www.puren.com/produkte/bau/download/Verlegeanleitung_Steildach.pdf

http://www.recticel-daemmsysteme.de/module/dateidownload/thermopur_sd_verleganleitung_07_2008.pdf

jag har bifogad lite ritningar.

Knepigt blir det med takkupor men även här finns lösningar utan att man se att det är tillägsisolerad utifrån.
Berliner
 
  • Gilla
micke.1991
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.