Kommer gräva ner 15m kulvert till garaget och tänkte kanske passa på att dra 15m till en gäststuga när jag ändå håller på. Vad kostar slangen per meter?

Alltså isolerad sån tjock slang ämnad för ändamålet.
 
Beror på hur många och grova rör det ska vara i.
flera hundra kronor per meter kostar den.

Protte
 
prototypen skrev:
Beror på hur många och grova rör det ska vara i.
flera hundra kronor per meter kostar den.

Protte
Plattan i garaget är ca 60kvm med golvvärme. Ska vara ett handfat med varmvatten också.

Till stugan ska de vara varmvatten och kanske 4st vanliga normalstora element. (om jag någonsin kommer använda stugan med värme)
 
ska du ha en 4rörs kulvert så räkna med en tusing per meter .......
 
  • Gilla
Cnilss
  • Laddar…
Tror att rinkaby tog 700 kr/m för fyrledaren med 28 mm pex. Sedan finns det en del uppstickare också. bla kulvert.se och elgocell.se. Jag går själv i dimensioneringstankar. Första frågan är att lyckas jämföra isoleringsgraden på de olika varianterna, eftersom de väljer olika sätt att presentera förulusterna på. Nästa steg lär bli att välja vilken rördimension som behövs. Där vet jag inte riktig hur jag ska börja räkna.
 
Så pass. Då skippar jag till lilla stugan. Mycket pengar för bara "bra att ha". Behöver jag det verkligen en dag så gräver jag bara upp vid garaget och går på där istället
 
Elgocell.se verkar ju enkelt i alle fall, kulvert.se hade hyggligt dyra priser på transport som var obligatoriska !
 
Till stugan ska de vara varmvatten och kanske 4st vanliga normalstora element. (om jag någonsin kommer använda stugan med värme)

Hur hade du tänkt att hantera problemet med sönderfrysning?

Kulvertslang är dyr. 664 kr/m på Rinkaby rör.
7923 2x25+28+18 2190573 175 mm 7969 664,00 kr/m


Jag har tänkt använda ett billigare alternativ.

Två 110 mm markavloppsrör, ett för värme ett för tappvatten.

Rör 1: 22 mm diffusionstät PEX för värmen ex. CombiPEX, alt. 20 mm GV PEX specad för 70 C kontinuerlig drift ex. Roth X-pert S5. Denna är specad för 70C vid 6 bar, med lägre tryck får du en säkerhetsmarginal.

Rör 2: PEX 15 för varm och kallvatten.

Isolerar man med minst 5 cm under, på sidor och melllan avloppsrör samt 10 cm över, så tror jag detta blir bättre än kulvertslang.
Skulle det frysa är det enkelt att dra nytt. Dessutom har man två pipor att t.ex. dra kabel i eller utvidga GV-systemet.

Per meter kulvert
Avloppsrör 75 kr Byggmax
PEX 22 65 kr (Rinkaby)
PEX 15 45 kr (Rinkaby)
Isolering ca 150 kr
Totalt ca 340 kr/m kulvert
 
SvenD skrev:
Jag har tänkt använda ett billigare alternativ.

Två 110 mm markavloppsrör, ett för värme ett för tappvatten.

Rör 1: 22 mm diffusionstät PEX för värmen ex. CombiPEX, alt. 20 mm GV PEX specad för 70 C kontinuerlig drift ex. Roth X-pert S5. Denna är specad för 70C vid 6 bar, med lägre tryck får du en säkerhetsmarginal.

Rör 2: PEX 15 för varm och kallvatten.

Isolerar man med minst 5 cm under, på sidor och melllan avloppsrör samt 10 cm över, så tror jag detta blir bättre än kulvertslang.
Jag har också lekt med tanken att göra egen kulvert baserat på pex och avloppsrör. MEN också förkastat iden. Först tänkte vi nog in med pex-rör i avloppsrör och borra ett antal mindre hål i avloppsröret, i vilka man sedan skumfyllde. Detta skulle sedan läggas i en eps-grav a la elgocell.

Men pex-rören måste också vara isolerade från varandra. Annars har man ju skapat en rörvärmeväxlare som leder värmen åt fel håll. Man måste också lyckas med att centrera dem i avloppsröret, de får inte ligga på botten. Dessutom skapar man ju ett system som mer eller mindre kräver absolut räta linjer hela vägen, flexibiliteten uteblir. Och i slutändan blir det endast marginellt billigare, mao inte värt besväret.
 
  • Gilla
markusoe
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Men pex-rören måste också vara isolerade från varandra.
Annars har man ju skapat en rörvärmeväxlare som leder värmen åt fel håll. Man måste också lyckas med att centrera dem i avloppsröret, de får inte ligga på botten. Dessutom skapar man ju ett system som mer eller mindre kräver absolut räta linjer hela vägen, flexibiliteten uteblir. Och i slutändan blir det endast marginellt billigare, mao inte värt besväret.
Med rimligt flöde (några l/min) och längd på kulvertens så är överföringen av värme från fram till retur försumbart i relation till den i radiatorerna/golvvärmen avgivna. Den återvinns dessutom till mycket stor del.

Jag har laggt ett 110 rör i isoleringen under tvättstugugolvet, men hjässan i betongen. Ca 6 m långt med 15 graders böj på mitten och två 88 graders långböjar i ändarna. I detta har jag dragit 3 st PEX 22 och och 2 PEX 20 mm. Inga som helst problem om man drar alla samtidigt.
 
Jag gjorde en rörkulvert mellan hus och uthus. Värmepumpen står i husets källare. Kulverten bestod av ett tre PEM-rör dimension 50 mm. Jag isolerade dessa rör med markskivor före igenläggning. Sedan avser jag att dra PEX-rör i dessa som är isolerade med vanlig rörisolering. Detta blir avsevärt mycket billigare än proffs-rör från Rinkaby. Jag kör dock inget tappvarmvatten då servisen kommer från uthuset. Två rör således för uppvärmning. Det tredje röret ansvänds för elkablar och diverse manöverledningar.
 
SvenD skrev:
Med rimligt flöde (några l/min) och längd på kulvertens så är överföringen av värme från fram till retur försumbart i relation till den i radiatorerna/golvvärmen avgivna. Den återvinns dessutom till mycket stor del.

Jag har laggt ett 110 rör i isoleringen under tvättstugugolvet, men hjässan i betongen. Ca 6 m långt med 15 graders böj på mitten och två 88 graders långböjar i ändarna. I detta har jag dragit 3 st PEX 22 och och 2 PEX 20 mm. Inga som helst problem om man drar alla samtidigt.
Så du drar alltså PEX "löst" i avloppsrören utan någon form av isolering i avloppsrören? Och sen isolerar du utanför med cellplast? ÄR det vanlig vit cellplast då? Bara 5 cm låter väldigt lite, men det kanske räcker? Är är i valet och kvalet hur man ska göra till ett garage som kommer att ligga ca 40 meter från huset (med vedpanna). DEt ska bli GV + vattenburen aerotemper i garaget. Vet inte om jag ska ha tappvatten i garaget - det kan det få bli om det blir en egenbyggd, men runt 650kr/m + grävning är lite mycket för att även få in tappvatten. Hur stor är frysrisken? Man kör väl varmt vatten kontinuerligt genom rören + att de ligger på 2 m djup...
 
Den dragning du refererar till är under golvet i en tvättstuga. Röret ligger i isoleringen med 15 cm under och hjässan (1 cm) upp i betongolvet.

Jag ser inget problem med PEX lös i ett 110 avloppsrör. PEM istälet för avloppsrör kan vara lite tveksamt, den är inte gjord för de höga temp.

I ditt fall skulle jag dra radiatorvatten och shunta ned det i garaget för GV.
Finns minishuntar som borde funka.

5 cm är för lite speciellt om det är 40 m. Man brukars säga minst 20 cm under GV och jag skulle sikta mot mågot likande. Men du har ju vedeldning, så kostnaden kanske blir för hög i relation till energikostnaden.

2 m är garanterat frostfritt i Uppsala om det inte är speciella omständigheter. Mitt kommunala vatten/avlopp ligger på ca 1.40 m. På landet ligger inkommande vatten på 60 cm med 5 cm isolering över och på sidorna. Har inte fryst på 40 år, Däremot i den grävda brunnen.

Tappvatten varmt och kallt skall du pga legionellarisken inte dra i rör som hålls varma. Men, till garage är det kanske OK.

Kallvatten behöver inte isoleras på detta djup. Drar du en väl dimensionerad PEM (ju grövre dess bättre) omgiven av rörgravsgrus, under eller bredvid isoleringen så funkar det lika bra och är billigare än PEX.

Visst kan man lägga varmvatten med cirkulation, men fundera över vad det kostar och ställ det i relation till en VVB i garaget.
 
Redigerat:
Tack för svar. Borde det inte vara smartare att shunta ner vattnet innan kulverten? Jag inbillar mig att förlusterna blir lägre ju lägre temperaturen är?

Finns det inte risk att tilloppet värmer returen om man drar dem lösa i ett avloppsrör? Hade tänkt mig någon hemmagjord form av elgocell (www.elgocell.se) där man själv kan fräsa ur spår i vanlig frigolit. Någon som har testat?
 
Jovisst är det bra med lägre temp, det minskar förlusterna till omgivningen, men då får du dimensionera upp konvektorn.

22 PEX och 20 GV PEX har 16 mm innerdiameter

Volymen blir 0,2 l/m. Totalt 40 m x 0,2 l/m = 8 l

Jag skulle gissa på att du hamnar på 3 l/min i flöde, kanske något mindre med en konvektor, men mer om du shuntar ned till GV-temp.

Tiden som värmeväxlingen kan äga rum är därmed ca 3 min.

En ingenjörsmässig gissning är att du förlorar en eller ett par grader i framvattentemp. Energin får du tillbaks i returen.

Om du shuntar ned innan kulverten så kan du enkelt kompensera tempfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.