Hej på er!!
Skulle nu bra gärna få lite hjälp o tips, om handhyvling. Jag är på gång att införskaffa mig några handhyvlar av BRA kvalitet. Så det jag nu undrar är!! Måste jag verkligen ha ex Lee nielsen no 3,4,5,6 för att uppnå ett gott resultat?? eller kan man klara sig med färre?? känns lite som korsdrag i plånkan :) jag har hyvlar förut men är inget proffs, men har insett hur kul det är, o tänkte försöka handhyvla i ganska stor utsträckning.
finns det några bra böcker i ämnet? Alla tips är välkomna.

Mvh Peppe
 
peppe73 skrev:
Hej på er!!
Skulle nu bra gärna få lite hjälp o tips, om handhyvling. Jag är på gång att införskaffa mig några handhyvlar av BRA kvalitet. Så det jag nu undrar är!! Måste jag verkligen ha ex Lee nielsen no 3,4,5,6 för att uppnå ett gott resultat?? eller kan man klara sig med färre?? känns lite som korsdrag i plånkan :) jag har hyvlar förut men är inget proffs, men har insett hur kul det är, o tänkte försöka handhyvla i ganska stor utsträckning.
finns det några bra böcker i ämnet? Alla tips är välkomna.

Mvh Peppe
Böcker finns det, men woodworkingonline har också ett antal en timmes podcasts, som ger en god introduktion.

--- Mats ---
 
oki!! ska kolla om jag hittar nått där, tycker att det kan vara svårt att hitta på denna sida dock. även tips på BRA hyvlar o tekniker motages
/Peppe
 
peppe73 skrev:
oki!! ska kolla om jag hittar nått där, tycker att det kan vara svårt att hitta på denna sida dock. även tips på BRA hyvlar o tekniker motages
/Peppe
Bra hyvlar kan jag inte svara på, har bara ett antal Stanley (om man bortser från en Hammer hyvel, men den tror jag inte du räknar in). Men tips nummer ett är att vilken hyvel du än har, lägg ner en förmögenhet på prylar för att själv kunna slipa dem, det ger enormt mycket.

--- Mats ---
 
Det beror på om du vill kunna gå från en sågad planka till färdig för finnish eller om du utgår från maskinhyvlat. Om du, som jag, utgår från maskinhyvlat är mitt råd är att du börjar med två hyvlar. Jag föredrar Lie-Nielsen men Clifton är också bra. Jag gillar inte riktigt designen på Veritas vanliga hyvlar men deras low angle är bra.
En 5½ och en stöthyvel 60½. 5½ funger bra till det mesta, både som putshyvel och rubank. Stöthyveln kompletterar för filir och ändtra. När du kommit in i hyvlandets sköna konst kan du bättre avgöra vad som passar dej och ditt sätt att jobba bäst och vad du behöver komplettera med.
Som Mats skriver är det lika viktigt med bra utrustning för att slipa och bryna hyvlejärnen. Sök efter några av mina tidgare inlägg om det.
Skaffa gärna David Charlesworths tre första DVDer om att bryna hyvelstål och att använda hyvlar. Hans tredje bok är en bra handbok.
Chris Schwartz har satt ihop sina bästa artiklar i en annan bra bok. Hand plane essentials.
Tänk också på att om du börjar med en hyvel vill du snart ha en till och sen en till och så vidare...
/B, som kan sluta köpa hyvlar när jag vill...
 
Mats Bengtsson skrev:
Bra hyvlar kan jag inte svara på, har bara ett antal Stanley (om man bortser från en Hammer hyvel, men den tror jag inte du räknar in). Men tips nummer ett är att vilken hyvel du än har, lägg ner en förmögenhet på prylar för att själv kunna slipa dem, det ger enormt mycket.

--- Mats ---
Håller med till 100% - är bladet inte supervasst så spelar det ingen roll om man har en lie-nielsen eller något från bauhaus - det kommer inte att funka ändå. Jag är väldigt förtjust i Tormeks slipsystem - dock vet jag att det finns dem som tycker bätte om att slipa för hand.
 
Daniel_N skrev:
Håller med till 100% - är bladet inte supervasst så spelar det ingen roll om man har en lie-nielsen eller något från bauhaus - det kommer inte att funka ändå. Jag är väldigt förtjust i Tormeks slipsystem - dock vet jag att det finns dem som tycker bätte om att slipa för hand.
Din tormek har börjat påverka mig. När man kommit lite fel för hand, eller om man vill försöka utnyttja radien till en längre spets, så är något typ tormeken en bra idé. Tittat på den flera gånger senaste veckan.

Är det T3 eller T7 du tycker bäst om?

--- Mats ---
 
Tormeken är bra när man behöver slipa en egg. Det kan vara när man skadat dem, förnya slipvinkeln för att snabba upp bryningen eller på annat sätt ändra geometrin. Jag lyckas däremot aldrig att få till samma skärpa som på ett japanskt vattenbryne.
/
B
 
Jag kan bara instämma, ett bra stål som är ordentligt slipat är avgörande. Jag vet inte, men min upplevelse är att skillnaden mellan olika "bra" hyvlar är liten, mest estetik och hur man tycker att den känns i handen. Då har jag iofs inte provat en Lie-Nielsen, men Stanley, Clifton, Veritas, Avant (?), Anchor och diverse andra noname-hyvlar. En hyvel av sämre kvalitet, ex Avant går ju att göra iordning, ofta räcker det med att göra sulan plan. Min favorit-putshyvel är en trävariant som jag tror min mormorsbror (den erkända möbelsnickare) gjorde och som han använde mycket, med fantastiskt resultat.

Men visst, det kan vara kul att optimera. Jag vet. :)
 
Jag använder tormek SA-250, en föregångar till T-7an. Knappt 20 år gammal, men fungerar utmärkt. Hur stor skillnad det egentligen är på T-3 och T-7 vågar jag inte svara på. Stenen är 250mm på 7an, 200 på 3an, vilket åtminstone i teorin innebär att det en större slipradie, vilket är positivt. 7:an har en kraftigare motor, vilket borde betyda möjlighet till högre avvverkning. Hur stabiliteten i chassina skiljer sig vet jag inte, jag hade tidigare en Scheppach TiGer 2000s med plastchassi som kändes lite väl vekt.

En viktig skillnad mellan T-3 och T-7 är att endast T-7an klarar att gå konstant, T-3an får bara gå i 30 minuter per timme. Detta kanske inte låter som en så störig begränsning för en hemmafixare, men jag är glad att jag kan köra längre än så. Eftersom jag inte har min tormek stående framme så plockar jag fram den när jag har en hög med knivar, stämjärn, saxar, hyvelstål, skruvmejslar etc som behöver skärpas, och då går det lätt mer än en halvtimme. Har man maskinen framme och slipar/bryner oftare så kanske det inte gör något.
 
Senast igår satt jag med min T7 i flera timmar och en sån där hög med stämjärn och hyvelstål, så visst finns det en poäng med en maskin för kontinuerlig drift.
 
Kalas kul med dom olika synpunkterna, jag hittade en del info på woodworking online
Tänkte lite som du bengtn, en stöt till ändträ o fin lir, o sen en mer allround o där körde jag fast!! Jag kommer nog både att jobba med maskin hyvlat, men också med en sågad planka. Jag kommer såklart att hamna i köp en till träsket jag också! men vilken typ ska jag välja för att komma igång?? en 5 1/2 kan den funka på en sågad planka tror du?? /Peppe
 
Eller en Low-angle jack plane???
 
Frågan är om det inte är läge för en Nummer sju till hyvlade plankor, så vill jag minnas att jag fått lära mig det, men det finns säkert många olika möjligheter. Men eftersom både Clifton, Lie-Nielsen och Veritas gör nummer 7 fortfarande (L-N t.o.m. en nummer 8) behövs de väl till något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.