Jag har lite funderingar på att göra en egen kulvert. Är det någon här som har några erfarenheter av det?

Mitt behov är 2x22mm rör för värme samt ett 22mm för tappvarmvatten.
Det lägsta pris jag har funnit är ca 350kr/m för 2x22mm samt ca 160kr/m för 1x22mm. Dvs totalt 510kr/m.

Nu ska jag visserligen inte ha en så lång kulvert (bara 10m), men det är alltid roligare om man lyckas skapa något själv och dessutom om det blir billigare. Jag räknar givetvis inte in arbetsinsatsen som en kostnad...

Jag har haft lite olika funderingar på hur man kan lösa det här. Vad jag har förstått så använde man spån som isolering i kulvertar förr. Spån kan jag få tag i gratis.

Idé 1 är.
Kan man bygga en kulvert med 100mm tjock cellplast mot marken. Lägga rör, som man isolerar med rörisolering och därefter lägger rören, 2 i botten och en ovanför med rörisoleringen dikt an emot varandra. Och fylla mellanrum med fogskum eller spån innan man försluter med en cellsplastskiva ovanför.

Idé 2 är.
Man lägger två 100mm cellplast i botten. I den övre fräser man ut tre spår för rören. Ett i mitten och ett på vardera sida om den i mitten med ca 100mm mellanrum. Därefter lägger man två 100mm cellplast ovanpå. Då får man 200mm cellplast isolering åt samtliga håll och ca 80mm mellan rören. Totalkostnad för isoleringen blir ca 200kr/m. Den här lösningen känns enklast att utföra och totalkostnaden blir ändå ca hälften mot att köpa färdig kulvert.

Skulle detta bli mkt sämre mot en kulvert man kan köpa, eller finns det bättre förslag på hur man kan göra och ändå komma undan billigt?

Värt att nämna är väl även att jag har tänkt köra med lågtemperatursystem, dvs markvärmepump.


/Anders

 
Vår kulvert på 8-10 meter är byggd som en låda av cellplast, i den ligger isolerade rör. Inget spån, grus eller fogskum i lådan.
 
Köp markavlopp 110 eller 160 om det blir trångt dra sen 3st 22 plusprisol inuti så har du en bra & billig kulvert.
 
Jag har bygt en 10 m lång kulvert av 110 kabelrör som jag dragit i 20 pex med 9 mm armaflex på. kulverten ligger på 2 metersdjup och är täckt med 10 cm markisolering.
Funkar kanonbra inga mätbara förluster.
 
Gammal tråd, men hur blev det, Anders_Gus

Någon som under senare år byggt egen kulvert? Jag kommer behöva ca 40 meter.

Någon som testar Elgocell på riktigt? Pris?
 
C
Lars K skrev:
Gammal tråd, men hur blev det, Anders_Gus

Någon som under senare år byggt egen kulvert? Jag kommer behöva ca 40 meter.

Någon som testar Elgocell på riktigt? Pris?
Anders_Gus loggade senast in 24/4 2007.. :(
 
Intressant tråd, som jag vill spinna vidare på. Men jag är lite osäker om jag befinner mig i rätt "område" på forumet

Vi har en fritidsfastighet i ett område, ca 300 fastigheter totalt. Området är beläget i södra Norrlands kustland. Området togs i bruk i början av 70-talet och då anlades endast centralt sommarvatten. Vattnet är av mycket god kvalitet och vattentillförseln är tillräcklig. Sommarledningarna ligger på ca 20-40 cm djup och töms och blåses varje höst. Den ekonomiska livslängden kan väl beräknas till ytterligare ca 15 år. Frostfritt djup är ca 180 cm vid en extrem vinter.

Styrelsen utreder för närvarande om man skulle gräva centralt vintervatten för området (jag är en av förespråkarna). Som i alla samfälligheter finns olika uppfattningar och många motståndare, ett antal fastigheter har redan borrat egna brunnar, tyvärr med skiftande vattenkvalitet. Marken är mycket stenig och besvärlig att gräva i.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att använda sig av isolerade vattenledningar för större områden, ca 7 km, ev med eluppvärmning för att slippa gräva alltför djupt och med motsvarande höga kostnader?

Blir det lika dyrt med en kulvertisolering och uppvärmning eller kanske tom dyrare än att gräva till frostfritt djup?
 
Tänkte skapa en egen tråd med samma ämne men jag kan ju lika gärna skriva ner mina tankar här.
Att tillverka sin egen kulvert sparar i normala fall kanske hälften av energiförlusterna, på ett år kan det röra sig om ett par tusen kWh och man kommer nog ner till ca halva kostnaden för kulverten samt nöjet att ha gjort något bättre på egen hand än vad som i handeln finns att köpa, man kan nog med gott samvete ta ledigt ett par dar från jobbet och ändå tjäna på hemtillverkningen.

Hur ska man då göra?

Hade funderingar på cellplastlåda och stålrör (klart billigast) men det föll på att cellplasten inte tål dom temperaturer jag kommer att ha vid tankladdning, så då tänkte jag att en PEX-köpeskulvert är väl enda alternativet men då har PEX-en samma nackdel med värmeöverföringen.
Tänkte lite till och kollade priser och nu lutar det åt Plusprisol och cellplastlåda, isoleringen runt koparrören gör att man inte kommer att få dom skadliga temperaturerna mot cellplastlådan samtidigt som rören isoleras från varandra utan mellanvägg av cellplast.

Att göra en våldsamt tjock isolering lönar sig inte, minns jag rätt med viss reservation från min ovetenskapligt verifierade formel så gick brytpunkten kring ca 70mm, isoleringen gör sig bäst i närheten av rören och minskar med ökad tjocklek då värmeavgivningen genom ytan ökar istället.

Så, en bra isolering med så hög isoleringsförmåga som möjligt (typ XPS 250 eller graphite) 70-100mmm tjock i botten och en skiva motsvarande rörens ytterdiameter skapar utrymme för de rör man väljer att lägga i och sen ett lock av samma tjocklek som botten.

Sammanfogningen av låddelarna borde kunna limmas med PU-lim och/eller med plastspik som används vid isolering av plattor
 
Har liknande funderingar men det jag är lite orolig över är att det ska komma in vatten i lådan som gör att isoleringen försämras.

Lim och helt plana ytor kanske räcker?
 
Någonstans i bakhuvudet så har jag sett en lösning med vanlig prisol/pex (kommer inte ihåg), liggandes i frigolit och hela paketet inslaget i byggplast. Antar att man får tejpa skarvarna bra...
 
Tror inte det gör så mycket då ev vatten garanterat hittar någon väg ut och vad jag förstår så är isoleringen på Plusprisolen okänslig mot fukt, vore det så i extremfallet att vatten kommer in och omger rören så ökar ju inte värmeförlusten så länge vattnet inte byts ut, det man förlorar är ju "uppvärmningskostnaden"

Att täcka ovandelen med byggplast är nog en bra ide
 
HJFF1969 och Injonil

Hej!

Det projekt ni skissar på har redan genomförts av Lars Olsson på Elgocell. Hans kulvert har studerats vid LTH i Lund och arbetet redovisats i en rapport. Finns ev. på deras hemsida, annars sök på nätet.

Det stämmer att man kan åstadkomma mer isolering om man använder cellplast. Långsam vatteninträngning i kulverten medför inga större problem. Däremot ska man absolut undvika att lägga kulverten där det finns risk för vattenflöde i omgivande mark.

Att förlägga en kulvert som består av cellplastblock är betydligt mer krävande än att lägga en pex-kulvert.

I slutändan tror jag att ni kommer att den egna kulverten både tog mer tid att åstadkomma och blev totalt sett dyrare.

Hälsningar Sture Castor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.