Svart Aronia är en ganska ny planta på den svenska marknaden och min fråga är om det finns någon som har erfarenhet av denna häckplanta (Kan vara fristående också) såsom allmänn skötsel, klippning etc.
 
M
Här i Skåne nära vi bor finns en odlare som gör sylt och marmelad av aronia. Jättegott. Finns också i en lokal choklad.
Hur man sköter den vet jag ej men de odlar den på ett fält som ungefär hallon så det är nog inte så svårt.
Mvh Carina :cool:
 
galento
Hej,vi har en fristående svart aronia i trädgården.Den äldre mannen vi köpte huset av gjorde mkt god saft av bären,vi har gjort vin av bären som blev god ;D ::).Busken är väl ca 2,5 m hög och det brukar bli mkt bär på den.Vad gäller skötseln har vi inte gjort så mkt med den än.
 
Vi har Svart Aronia som häck och tycker att den har vuxit snabbt och att den är ganska tät. Påminner lite om Oxbär, men lite klenare.
Det blir myket bär (tyvärr) på den. Vilka ger fläckar på kläderna som är svåra att få bort. Barnen använder dem att kasta på varandra...

Har inte prövat att göra nån sylt eller något annat på bären, men att äta dem som de är inget vidare, de smakar  [smiley=evil.gif]! Barnen mumsar dock i sig dem med god aptit.

Vad gäller skötsel så klipper jag dem ca två gånger på en säsong, har inte gjort något mer med dem utan de verkar må bra ändå
 
CIHK skrev:
Svart Aronia är en ganska ny planta på den svenska marknaden och min fråga är om det finns någon som har erfarenhet av denna häckplanta (Kan vara fristående också) såsom allmänn skötsel, klippning etc.
Min mamma planterade en sådan för 15-20 år sedan som fristående och när det är höst så är den riktigt vacker(c:a 2,5m hög). Som Yonna skrev så blir den dock inte alltför tät som häckväxt.
-Jag har sett ngn form av Aronia planterad som häckväxt i närheten av ett flertal offentliga byggnader, håll utkik så ser du hur det kan se ut.

- bären: Som tidigare nämnts sylt eller marmelad. Prova även att blanda med jordgubbe i t.ex saft, kan bli riktigt gott faktiskt.

 
Hitta dessa olika sorter på första sökningen med lite info:
-Aronia melanocarpa,Svart aronia,Zon: I-VI
Familj:Rosaceae
Härkomst:Östliga Nordamerika
Växtsätt:1-1,5 m hög buske med ett upprätt växtsätt. Bildar rotskott
Blad:2-5,5 cm stora elliptisktformade gröna blad. Höstfärg vinröd-mörkröd men även  
ljusröd.
Blomning:1,5 cm stora vita blommor som sitter i klasar. Blommar i maj.
Frukt:Ärtstora först glänsande röda bär som senare blir svarta. Bären är mogna i  
september-oktober.
Rötter:Grunt rotsystem med många fina rötter.
Jordmån:Inga större krav på jorden. Halvskugga-soligt läge.

-Aronia melanocarpa 'Elata',Svart aronia,Zon: I-VI
Familj:Rosaceae
Växtsätt:1,5-2 m hög buske, växer brett och upprätt. Busken växer glest.
Blad:Gröna blad med vacker höstfärg.
Blomning:Vita blommor i maj-juni.
Frukt:Svarta vitaminrika bär som går att använda till saft och sylt.
Rötter:Grunt rotsystem med många fina rötter.
Jordmån:Inga större krav på jorden. Halvskugga-soligt läge.
Användning:HÄCKAR

-Aronia melanocarpa 'Nero',Svart aronia,Zon: I-IV
Familj:Rosaceae
Härkomst:Ryssland
Växtsätt: 1,5-2 m hög buske, växer brett och upprätt.
Blad: Mörkgröna glänsande blad. Fin höstfärg.
Blomning: Vita blommor i maj.
Frukt: Stora, saftig och söta bär med hög C-vitamin halt.
Rötter: Grunt rotsystem med många fina rötter.
Jordmån: Inga större krav på jorden. Halvskugga-soligt läge.
Användning: Prydnads- och bärbuske.

-Aronia melanocarpa 'Viking',Svart aronia,Zon: I-IV
Familj: Rosaceae
Växtsätt: Liten buske (1-1.5 m) med upprätta grenar, senare med lite hängande grenar. Bildar rotskott. Blir bredare med åldern.
Blad: Ovala mörkgröna blad. Höstfärgen vinröd-mörkröd.
Blomning: Vita blommor i klasar
Frukt: Först röda sedan purpursvarta ovala bär. Frisk sötlig smak.
Rötter: Grunt rotsystem med många fina rötter.
Jordmån: Inga större krav på jorden. Halvskugga-soligt läge.
Övrigt: Framtaget för yrkesodling.
 
galento
Nu gäller det att lura ut vilken sort Aronia vi har,den är över 2m hög och bären är väl ungefär lika stora som "stora svarta vinbär",de är inte goda att äta direkt från busken,blommar i maj.Får försöka komma ihåg att fotografera alla växter och buskar till våren/sommaren för att ev. kunna få hjälp i detta nyttiga forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.