Tänkte jag skulle vara duktig och rengöra vår Contura 550 så jag sprayade på Cillit Bang på glasen och torkade rent, nu har det blivit flammigt och fult där det runnit på plåtarna! Se bild. Vad fan ska jag ta mig till? Har testat rengöra med andra medel utan resultat. Kan spissvärta hjälpa? Vad kan nya sidoplåtar och frontplåt kosta om de är förstörda?!
 
  • DSC02428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inte om den är lackad ljusgrått, men om den är det så finns det specialsprayfärg för kaminer. Ett av våra barn trodde att man kunde steka bacon ovanpå kaminen, visserligen i stekpanna. Det blev inte bra, och han försökte skrubba bort det inbrända fettet med stålull och det blev ju inte bättre det. Det visade sig dock att det var möjligt att lacka om hela kaminen med sprayfärg. Jag trodde inte det skulle funka, men det blev faktiskt väldigt bra.
 
Ok, det var ju inte riktigt det jag ville höra, men ok.
Den är lackad svart.
Fler tips?
 
vet ej vad kan hjälpa men prova inte ugnsvärta som är för obehandlad gjutjärn.
Det är grafitpulver som bara lägger sej på den något skrövliga ytan. Duger inte för lackade ytor.
gaia
 
Kolla med tillverkaren, förhoppningsvis har dom tips.
 
Det borde finnas motsvarande svart lack också, men kolla med tillverkaren och din kaminförsäljare om råd.

Det var väldigt lätt att lacka om. Vanligtvis blir det flammigt och att det rinner, men med denna lack var det bara att "blaska på". Glöm inte att maskera glas och annat bara :).
 
Redigerat:
mikaelbe skrev:
Det borde finnas motsvarande svart lack också, men kolla med tillverkaren och din kaminförsäljare om råd.

Det var väldigt lätt att lacka om. Vanligtvis blir det flammigt och att det rinner, men med denna lack var det bara att "blaska på". Glöm inte att maskera glas och annat bara :).
Hm, ok, är det ngn speciallack du pratar om? Var får jag tag på denna?
 
Ja, det är speciallack. Vi fick panik precis som du när vi såg kaminen, inbränt fett som hade runnit samt bortskavd lack. Vi trodde att vi skulle få lämna in kaminen för omlackning. Vi skrapade bort fettet och gjorde rent så mycket som det gick. Vi behövde inte matta ner den gamla lacken innan, den nya lacken rann inte. Vi lackade om hela kaminen och det blev bra.

Vi kontaktade vår leverantör där vi köpte en sprayburk. Jag har även sett liknande (kanske samma) lack på Hornbach. Kan vara bra att projspreja på nån kartongbit eller liknande först för att kolla att det blir den nyans man vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.