Fint!

Är räcket där uppe också "hemma" gjort?
Vi planerar och funderar på hur vi skall göra, och det du hade liknade vår ursprungsplan. Den börjar nu dock hamna längre och längre ner i högen pga av att vi inte hittar ett ekonomiskt rimligt sätt att göra det på. Hur vi än letat har vi inte hittat rostfria rör till en ok kostnad.

/pewa
 
Damstahl har dekorationsrör vet inte vilken prisnivå som är intressant men klart mycket billigare än vanliga rostfria rör om man tittar i damstahls prislistor.
 
Redigerat:
Jodå, räcket e gjort från grunden oxå. Hörnstolparna är MDF som jag har satt ihop som ett rör med kex och sedan spacklat å målat, tanken var att få något formstabilt som var billigt. Har även på ytterstolpen fäst ett stålrör med en påsvetsad fot som jag skruvade fast för mer stabilitet inne i stolpen. Överliggare och nederdel är utsågat från en bänkskiva och sedan bara borrat in hål på önskat djup för att klämma fast rören, samt fräst en rundad profil. Rören är från ikeas hylla grundtal, det klart billigaste rören som jag hittade. Summan för trappräcket slutade på ca 2000kr
 
Grundtal!
Ibland är man blind :) Vi har en Grundtalhylla hemma. Och det blir ju faktiskt riktigt rimligt i pris. Om jag inte räknar heltokigt så borde 7 paket räcka till 4,2 löpmeter, Och vi skall ha 4,4 fast delar där är i snedvägg så det borde fungera ändå.

Det blir ju bara 1500 kr för rören! wow nu är vi kanske på banan igen. Vi hade börjat irritera oss på att vi inte tänkt och planerat detta tidigare. 5-6 tusen för räcke kändes lite väl saftlig när vi försöker hålla det på lågbudgetnivå.

Började fundera på om man kunde göra något med vajer, men var lite osäker på om man kan få det spänt nog.

/pewa - somnar lite gladare idag
 
När jag renoverade trappen köpte jag råsågad ek. 1500 kronro räckte till 1,5 trapp. Jag hyvlade ned 1" sågade, till 14 mm, kexade ihop två brädor till 250 mm djup, så jag fick ett överskjut på 10 mm mot ordinarie trappsteg (ordinarie trappsteg var 240 mm) och fräte av framkant med avrundningsfräs Sedan hyvlade jag en list framtill, som fick bli trappnos. Step-kit hade kostat mig 8500 kr. För mellanskillnaden hade jag "råd" att köpa en TS55:a, vilken var enorm hjälp för att få perfekta limytor mellan brädorna.
 
Grop skrev:
När jag renoverade trappen köpte jag råsågad ek. 1500 kronro räckte till 1,5 trapp. Jag hyvlade ned 1" sågade, till 14 mm, kexade ihop två brädor till 250 mm djup, så jag fick ett överskjut på 10 mm mot ordinarie trappsteg (ordinarie trappsteg var 240 mm) och fräte av framkant med avrundningsfräs Sedan hyvlade jag en list framtill, som fick bli trappnos. Step-kit hade kostat mig 8500 kr. För mellanskillnaden hade jag "råd" att köpa en TS55:a, vilken var enorm hjälp för att få perfekta limytor mellan brädorna.
Vad hittade du för dimensioner med bra pris, och var? Låter som entum gånger 6 tum eller så?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.