Har beställt en nätanslutning via Telia till vår nybyggda villa, då jag tänkte köra fast telefon, bredband och digitalTV.
Har fått offert, men begriper inte riktigt. Måste man gräva och dra slang själv??? Finns det ngn här som har erfarenhet vid liknande fall?
 
Det blir billigare om du gräver själv, även om du skulle behöva anlita en grävare.
 
Telias offert förutsätter att det finns tomrör för telekabel nergrävd från tomtgräns in till huset. Brukar normalt ingå i grundentreprenörens arbete.
 
Vår byggare har dragit ut ett tomrör ca 1 meter ut ifrån huset.
Men hur vet man var man ska gräva och var(vid gatan) Telia ska ansluta?
 
Kolla Telias tekniska info: http://www.telia.se/files/Anslutning_av_villa_till_Teliastelenat_RevJ.pdf

Var du ska gräva till för anslutningspunkt i gatan kan Telia svara på, däremot verkar de inte vilja svara förrän man har accepterat offerten av någon anledning. Det troligaste är ju dock att du ansluter till samma punkt som du har dragit elen från.

Är själv i samma situation, men har sådan tur att markkillarna grävde ner ett rör för opto från gatan rätt in i kåken. Det är dock troligtvis ett gult 50mm-rör som Telia avråder ifrån, men jag har dubbelkollat med access-supporten som sa att det var ok ändå. I värsta fall drar jag i ett smalare rör enligt Telias specar i det gula...
 
Har för mig att det ska vara gröna skyddsrör för tele/data.
Och gula är för starkström, som det står i pdf'en du länkade till...
 
Grönt=optofiber
gul=el
orange=tja det hete ju televerksorange ett tag
 
Lite svårt att förstå varför Telia envisas med 50 mm rör.

Vi lade 12 mm slang till bredbandsnätet här i socknen och där får man lätt i kabel med 144 fibrer. In till husen var det 3,5 mm om jag minns rätt och där kan man klämma i 8 fibrer. 12 med skohorn.
 
Om jag får gissa; om man lägger ett grövre rör t.ex. 50mm och vid grävning stöter på det så så kan man undvika att skada kabel/fiber i röret (dock inte alltid :) ), men med ett tunnare rör så är risken större för skada. Gamla kablar i mark utan märkning skadar man ju direkt med t.ex. en spade.
Och det kan knappast vara någon större kostnad för de få meter det rör sig om att välja ett 50mm rör.
 
Man lägger ju ett märkband ovanpå.. Slangen är dessutom otroligt stark. Svår att kapa med kniv skulle jag vilja påstå.

Nej, visst spelar priset ingen roll hemma på tomten. Gräver man ner 54 km som vi gjorde blir det dock en ganska stor skillnad. :)
 
Lite offtopic, men jag blev nyfiken. Lägger man verkligen märkband ovanpå ett 50mm kabelrör från anslutningspunkt in till huset? Jag trodde man skippade det när man körde med dessa rör, men här har jag inte koll.
 
Skulle säga att det varierar. Har sett båda varianterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.