Hej!

Som nybörjare vill man ju gärna fråga innan man gör något, så även i detta fallet. ;)

Huset jag nyss flyttat in i har en kamin och där reagerade jag på en sak, rökröret har en mindre diameter än rörgenomföringen in till skorstenen. skillnaden gör att det är en ca 3-5mm springa mellan. Jag antar att detta är pga. att röret expanderar när det blir varmt(?). Men jag är ändå lite orolig för att det ska läcka in rök när jag eldar, känslan säger mig det.

Kan jag täta den med något som ger efter? Det ända jag sett i affären är "Fireseal" (En typ av fogmassa), går det att använda eller är jag helt ute och cyklar?
 
Förmodligen har du en tätning en bit in i springan, den ser ut som ett tjockt snöre. Finns inte "snöret" så köper du en bit i närmaste kaminbutik. Längden brukar vara ca 2-3 varv runt rökröret.
 
Tack för svaret. Har kollat och det fanns inget "snöre" där tidigare.

Var i affären tidigare idag, försökte få ett svar av dem men de hade ingen aning(!), och då köpte jag en sån där "fireseal". Såg dock att den har max arbetstemp. på +90. Antar att det blir bra mycket varmare än 90 grader,

Tätningsnöre är nog det bästa men det ser inte så snyggt ut med springan... Funderar på att testa med massan eller riskerar jag stora problem då? Vad jag kan förstå så är den inte brandfarlig och det värsta som kan hända är väl att den stelnar och spricker?
 
Tryck i lite stenulls isolering i glipan.
Så har jag.
 
Redigerat:
Björk skrev:
Funderar på att testa med massan eller riskerar jag stora problem då? Vad jag kan förstå så är den inte brandfarlig och det värsta som kan hända är väl att den stelnar och spricker?
Tror snarare att det kommer att smälta och rinna ut...
Kör med eldfast garn, finns i en mängd olika dimensioner. Gå till en annan butik som vet vad dom pratar om ;)
Springan är mycket riktigt till för att det ska kunna röra sig lite vid värmeutvidgning.
 
Använd inte Fireseal massan. Den är nog avsedd för att täta genomföringar i brandtäta konstruktioner.

Det finns produkter som endast är klassade för att hålla tätt mot brand och gaser en kortare tid, ca 1/2 till 1 timma. Det är inte vad du ska ha!

Andra produkter sväller av värme för att då täta och förhindra brandspridning. Du ska inte ha denna heller!

Ring sotaren och kolla vad han rekommenderar. Det är ju ändå han som kommer att klanka ner på dig om du gör fel. Min sotare har varit till stor hjälp vid val av panna och förlängning av skorsten.

Du har säkert någon som monterar spisar och kaminer på din ort som kan sälja garn eller vad du nu behöver. Och då menar jag inte byggvaruhus.
 
Ok jag hittade en återförsäljare av kaminer idag och där fanns också kunskapen, som du sa!

Köpte mig ett sånt där snöre. Jag fick dock sätta snöret nästan längst ut för att kunna få in röret, röret hade en liten mindre diameter där. Nu hoppas jag det funkar och att inte snöret åkte ut på andra sidan. Köpte även en kåpa att sätta utanpå röret, mot väggen, så springan döljs.

Jag tackar för all hjälp jag fått och anser detta jobbet vara över nu. ;)
 
Lånar denna gamla tråd lite....
Om man, som jag, har en gammal täljstenskammin med rörkrör som går in i murstocken. Rören har med åren blivit rostiga och fula. Kan jag fixa dem med lite sprayfärg eller liknande eller måste jag köpa nya rör? De är ju så fruktansvärt dyra. ???
 
Björk skrev:
Tack för svaret. Har kollat och det fanns inget "snöre" där tidigare.

Var i affären tidigare idag, försökte få ett svar av dem men de hade ingen aning(!), och då köpte jag en sån där "fireseal". Såg dock att den har max arbetstemp. på +90. Antar att det blir bra mycket varmare än 90 grader,

Tätningsnöre är nog det bästa men det ser inte så snyggt ut med springan... Funderar på att testa med massan eller riskerar jag stora problem då? Vad jag kan förstå så är den inte brandfarlig och det värsta som kan hända är väl att den stelnar och spricker?

Hej
Jag jobbar med brandtätning. Använd INTE FireSeal. Den är en bra massa till att täta genomföringar i brandcellsgränser etc. Den är typgodkänd att stå emot 1000 grader i en timme och då bara släppa igenom max 180 grader pungtvis. Sedan är den förbrukad. Beroende på vilken typ av massa du köpt 100, 1000, 400 eller 3000 så kan följande ske.
1. massan behåller sin form men "slits ut" av långvarig belastning
2. Massan sväller till tre gånger sin volym... Ja du förstår ju var den tar vägen...

Jag tror nog att rätt metod i detta fall är snöre eller att bottna med isolering och sedan använda pannkitt eller liknande...


mvh Wasa
 
Använd värmebeständig sprayfärg.
 
Redigerat:
pelrik skrev:
Lånar denna gamla tråd lite....
Om man, som jag, har en gammal täljstenskammin med rörkrör som går in i murstocken. Rören har med åren blivit rostiga och fula. Kan jag fixa dem med lite sprayfärg eller liknande eller måste jag köpa nya rör? De är ju så fruktansvärt dyra. ???
Du bör börja med att stålborsta av så mycket rost som möjligt från rören. Sedan finns ett par vägar. Du kan använda ugnsvärta som finns att köpa lite här och var. Det behöver göras om någon gång om året för att hålla sig snyggt. I biltillbehörsaffärer kan man hitta sprayfärg avsedd för grenrör. Den tål 650 grader och passar bra till skorstensrör.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.