Har någon testat helt vit fasad (putsad)? Jag tycker det brukar se ut så nere i Grekland men vi kanske inte brukar ha det här. Fönster och många innerväggar har jag målat helvita genom åren. Det har sett bra ut tycker jag trots en del varningar om att det ska se kallt ut eller gulna fortare.
Jag har provmålat helvit (silikatfärg) på en liten del av fasaden, ser bra ut.
 
Många av trivselhus, LB hus och Borohus husen har vit puts, det är ju bara och kolla där på något hus som har liknande utseende som ditt hus. Trivselhus har en del bra bilder.
 
Att ha helvit putsfasad är relativt vanligt, oavsett husleverantör. Vi bygger med Götenehus och har precis putsat vår fasad vit. Det finns flera bilder på deras hemsida där du kan se putsade fasader. Varför skulle det gulna?

Apropå vit, så är det ju ett kapitel för sig... Vi har valt en nyans som inte är en standardkulör. Vi tyckte nämligen att S0502Y såg för gul ut (gräddglass) och att 1002y var för grå. S0500 avrådde "experterna" att använda, då den kan upplevas för vit med bländande effekt. Dessutom är våra fönsterramar i en standardkulören S0502Y, så de hade sett sett sjaskiga ut med en för vit fasad... Så vad göra? Vi bad de till slut att bryta de två förstnämnda med varandra, på så sätt fick vi vitt, men med en LITEN, LITEN gnutta gult som då ger en varm ton. Ett eget recept, med andra ord! :D



 
Akrylat (plastfärg) eller silikat gulnar inte. Det är färger med olja i som gulnar och då speciellt när de utsätts för värme.
Men vita fasader kan vara ett gissel, beroende på vad för växtlighet som finns i grannskapet. Jag tycket det är mer på hus med små överhäng på taken. Har märkt en stor förändring från förr och nu. Nu kan man se ordentlig missfärgning (alger och andra uttfällningar från växter) endast ett år efter nymålat. Torkar ut något (ljusnar) på sommaren, men återkommer på fuktiga-kalla årstiden.
 
Hur är det med "obruten" vit färg på tegelfasad?
Hur står den sig emot S0500N eller S0300N t.ex?


Upplevelsen? Vill verkligen ha "vit" färg, och ingen skitig mellanfärg.
 
I
Varför putsa när du kan mura med rakhuggen kalksandsten och vit fog (vitcement/kvartsit)?


Så här ser det ut:


IMG_0146.jpg


Byggt 1972 och lika vitt idag som då jag byggde det.
____________________
Byggaren
 
Coolt hus!

Ska inte bygga nytt, har tegelhus från -64 som ska målas om med silikonharstfärg.
 
vi har målat vårt betonghus med S0500N och det ser vitt ut, den är ju ytterst ytterst lite grå, men det upplevs inte. Ser superfräscht ut! Vi hade föreställt oss huset vitt och när vi målade med 0502y och 1002y blev det visserligen inte fult, men inte som vi tänkt oss från början, 0500 är en fullträff för oss! Vet ej hur fräscht det ser ut om ngt år, men det återstår att se.
Skillnaden mellan S0300N och obruten vit kan väl inte vara stor, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.