Vi byggde hus för ett år sedan och lät lägga in lackad ekparkett (den från Byggmax som många rekommenderar, 15 mm). Tycker att vi redan fått rätt många småhack och div. repor i den. Dessutom har det hänt att barnen har spillt vätskor på den emellanåt, och trots att vi torkar upp den direkt så ser man spår av det efteråt om vätskan hamnat på kortsidan av två "plankor" som ligger efter varandra. Skarven blir mörk nån mm av vätan.När allt torkat ser man det bara om man tittar noga, men ändå ... q(;^;)p

Kan man behandla hela golvet med nåt, försegla det på nåt sätt? Har använt parkettrengöring och -boning som jag hittat på typ Coop ca 1 gång/månad men det har inte hjälpt nåt.
 
Dra på ett eller flera lager lack så är det förseglat sen.
 
Ok, är det nån särskild sorts lack?
 
golvlack. åk till ett golvslipföretag å köp en dunk. idag vattenlösligt och rätt snabbtorkande. Men personligen tycker jag att det alltid är svårt att lacka saker. Och det är inte alltid som lack/färg verkligen tätar sprickor.
 
Nej, man ska inte räkna med att lacken tätar sprickor/springor, men en vanlig skarv som inte glidit isär borde lacken klara.

Jag föredrar Junckers', Pallmann's och Nanosol's lacker. En 2K-lack är slittåligare än en 1K, men är i regel dyrare och överblivet 2K-lack blir obrukbar efter den blandats ihop.
 
Läste i någon tråd om lackning. Där var ett yrkestips att hälla ut hela burken med lack och snabbt "borsta " ut den för att få bästa ytan.
 
Har funderat lite mer på det här nu. Blir lite bökigt att flytta alla möbler ... finns ingen metod där man bara kan föra på nåt på utsatta platser med den vanliga golvavtorkaren (typ bred mopp)? Är det inte svårt att ett jämnt och snyggt resultat, ser man ränder i lacken efteråt?
 
En annan sak, parkett läggs ju i nästan alla nya hus nu för tiden. Lackar alla sitt golv efteråt? Och hade det behövts om man t.ex. hade lagt furuplank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.