Hej!

Jag har ett hus med källare där jag pga fuktproblem rivit ut hela källaren och dränerat om runt huset och satt dubbla isodränskivor.

Det gamla golvet bestod av plastfilm mot grunden, sand för att jämna till, frigolit och sedan spånskiva. Detta byggde ca 10 cm i snitt över golvet. vilket nu är borta.

Nu när vi bygger upp huset igen så vill vi lägga vattenburen golvvärme i källaren. Min tanke var att jämna till golvet med flytspackel och sedan isolera golvet ovanifrån för att sedan lägga vattenburen golvvärme.

Där vi inte skall ha våtutrymmen verkar det ganska enkelt då man lägger en platonmatta, spårade cellplastskivor på ca 7cm där man lägger golvvärmen och sedan golvet.

Frågan är hur man skall göra om man skall ha våtutrymmen? Cellplastskivorna klarar inte av för stort tryck så dom kan man inte använda sig av verkar det som. Sen så är också frågan hur man skall göra med fuktspärren? Vissa säger att man endast skall ha fuktspärr i dusch eller liknande där man har strilande vatten men jag antar att detta är om man inte har varken platonmatta eller cellplast skivor.

Tar tacksamt emot tips,ideer på hur man skall göra. Dock så kan jag redan säga nu att bila bort golvet och isolera underifrån är inte ett alternativ. Källaren är på över 100m2! Det måste finnas något bra sätt att göra detta utan att bila bort allt och lägga isolering under plattan.

Ni får ursäkta om detta redan har diskuterats innan men jag har svårt att hitta svar på denna fråga.

Mvh
Johan
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt.

Hur menar du att man skall använda EPSBetongen?
Kan du förklara?

Mvh
Johan
 
EPS-bruk isolerar så istället för flytspackel först och frigolit sen kan Du gjuta EPS bara med en tunn skorpa flytspackel ovanpå som Du lägger golvvärmen på som sen flytspacklas in.
Ovanpå flytspacklet lägger Du golvet.
Gör lika i våtrummen med EPS - flytspackel/golvvärme/flytspackel. Tätskiktet lägger Du på flytspacklet sen. Dom flesta rekommenderar att lägga tätskikt i duschen och längs med väggarna, spara en fyrkant mitt i rummet (jag la runt 100 ut från väggen förutom under duschen) och inget tätskikt på ytterväggar.
Detta har diskuterats i flera trådar som borde gå att hitta under "badrum"
 
Så då är EPS lika isolerande som frigolit eller cellplast då menar du?

Rekommenderar du att man gör på detta sätt i hela källaren eller endast i våtutrymmen?
 
Jag vet inte isoleringsförmågan i jämförelse med frigolit men jag göt EPS i vårt badrum (200 mm minst i hela rummet, tjockare där avloppet ligger) och det blev väldigt bra, husets varmaste rum.
Har frigolit i 2 andra rum som inte blir lika varma.
Jag valde EPS i badrummet eftersom jag bilade upp golvet för att dra nytt avlopp och då fick en väldigt ojämn yta.
La frigolit med spår och värmeplåtar i 2 bostadsrum för det är enklare och dramatiskt mycket mindre jobb än att bila upp betongplattor :) men då har vi laminatgolv på frigoliten.
Rörisen rekommenderade dom lösningarna, klinkers så bila upp golvet och gjut EPS, flytande trä/laminat använd spårad frigolit.
Fick jag välja fritt utan att tänka på jobb och kostnader skulle jag föredra att använda EPS.
 
Tackar för informationen.

Jag ser gärna att jag slipper bila upp golven. Det är för mycket jobb och för stora ytor. Om jag skulle hålla mig till enbart badrum/tvättstuga så blir det 16m2. Är inte kul att varken bila upp detta eller att frakta bort materialet. Jag tror att plattan är närmare 20cm tjock!
 
Använda XPS istället för vanlig frigolit och armera flytspacklet så håller det även i ett badrum.
 
Rekommenderar du någon speciell XPS cellplast eller duger vilken som?
 
Kvalite 200 minst, helst 300 men jag brukar å andra sidan överdimensionera. 200 klarar 6 ton per kvadrat med 3% kompression, 50 år. Mer last har du vä'l inte i badrummet?
 
Kanon. Tack allihopa!

För att se om jag har förstått rätt så gör jag då följande

Ii bad/tvättstuga:

  1. Jämna till golven med flytspacket
  2. Lägga XPS minst 200 (ca 7cm höga )
  3. Lägga vattenrören direkt mot XPS plattorna. Najade.
  4. Lägga armeringsjärn över rören. Överfödigt?
  5. Flytspackel med fiber över rören.
  6. Lägga fuktspärr
    1. Innerväggar
    2. I och direkt utanför duschen
    3. Runt brunnen.
  7. Kakel.
I resten av källaren:

  1. Jämna till golven med flytspackel
  2. Cellplastskivor med färdiga spår för rören ( ca 7cm höga )
  3. Spånskiva
  4. Golv

Vad tror ni. Funkar detta eller är risken för hög för fukt i källaren?
 
Det är väl alltid risk för fukt i gamla plattor men svårt att säga OM det faktiskt blir nåt problem. Vi har inte fukt i plattan så vitt man kan märka men jag la platonmatta underst i rummen med spårad frigolit, uti fall att.
Va ska Du har för golv ovanpå cellplastskivorna? är det nödvändigt med spånskiva? den isolerar väl mer än leder värme vilket försämrar effekten på golvvärmen. Jag la laminatgolvet direkt på frigolitskivorna för att få värmen så närma rummet som möjligt.
 
Sant. Spånskivan är nog onödig.

Tror du att det är nödvändigt att lägga platon matta innan man lägger det flytande golvet? Alltså innan man lägger cellplastskivorna?

Ovanpå cellplastskivorna så blir det parkett av nåt slag.
 
babelfishen skrev:
Sant. Spånskivan är nog onödig.

Tror du att det är nödvändigt att lägga platon matta innan man lägger det flytande golvet? Alltså innan man lägger cellplastskivorna?

Ovanpå cellplastskivorna så blir det parkett av nåt slag.
Nödvändigt? Ingen aning det får Du veta om Du låter bli ;):D
Jag diskuterade igenom vårt källarprojekt med en röris som lagt golvvärme i sin egen källare med 5 olika lösningar i de 5 rum han har och sen gjorde jag som jag gjorde.
Jag tejpade byggplast på plattan ett par dygn först, då syns det om man har mycket fukt alla fall för vattnet stannar ju under plasten. Det var torrt i vår källare men efter ytterligare resonerande med röris så bestämde jag mej för att lägga platon ändå just för att skydda oss mot framtida problem. I hela projektet är det en liten kostnad, för vissa är det ett problem att det bygger nåra cm till i höjd. Själv struntar jag i sånt, det räcker att ha 2 m i takhöjd, väldigt få är längre än så :rolleyes: men vi hade 2 å 40 så det spelade ingen roll hos oss iofs.
 
Då får jag fundera lite huruvida jag skall ha platon eller inte. Nu vet jag ialla fall i stora drag hur jag skall göra och framförallt hur jag skall göra i bad/tvättstuga vilket jag tyckte var svårast.

Tackar ödmjukast för alla goda råd.

Mvh
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.