Gruppköp på malmöåterbyggdepå någon? ;oD
 
Hehehe vi är snart en köpkraft att räkna med!!!
"Byggahus-forats-verktygsnerds"
 
Just en syn. En hoper ivriga snickare med varsin begagnad köksfläkt under armen, glatt traskande hemåt...:)
 
Masses skrev:
Hehehe vi är snart en köpkraft att räkna med!!!
"Byggahus-forats-verktygsnerds"
"Ett gäng puckförsedda personer sågs springande lämna malmåterbyggdepå släpandes på stora gamla spisfläktar och långa rader av rör. Vittne återger "Jag hörde dem skrika osammanhängande om färger och öl". Ägaren till malmöåterbyggdepå har dragit sig tillbaka som en rik man.

--- Mats ---
 
Jag vill vara med!
 
Mats Bengtsson skrev:
"Ett gäng puckförsedda personer sågs springande lämna malmåterbyggdepå släpandes på stora gamla spisfläktar och långa rader av rör. Vittne återger "Jag hörde dem skrika osammanhängande om färger och öl". Ägaren till malmöåterbyggdepå har dragit sig tillbaka som en rik man.

--- Mats ---
Den lokala färghandlaren fick akut beställa stora mängder av svart och limegrön färg. :rolleyes:
 
*asgarv*
 
masses skrev:
*asgarv*
+1
/b
 
När vi rev ut det gamla köket tog jag fläkten och testade att använda den just för detta ändamål. Slangen leddes ut genom ett litet fönster (resterande fönsterglipa tätades temporärt). Det fungerade ganska ok, men filtren i fläkten blev relativt snabbt igensatta av färgdammet så de togs bort med vetskapen att det kanske inte var så bra för fläkten. Under den tiden jag använde den verkade den dock inte må direkt illa av att filtren var bortplockade, men det är antagligen ingen långsiktig lösning. Alltså tror jag att det är smart att från start se sig om efter någon form av filter som enkelt (och helst billigt) kan bytas ut.

Mats, när du skriver "nedfällbart bås" går mina tankar till en konstruktion av presenning, byggplast eller liknande. Förmodligen har du gjort båset så tätt som möjligt för att inte sätta färg på omgivningen. Om du monterar en fläkt behöver du förstås se till att det kommer in lika mycket luft i båset som det sugs ut. Har du klurat ut en lösning för det? Enklast är kanske att låta båset hänga en bit upp så att luft kan komma in underifrån, men då finns det också en risk att det sugs in damm och annat mög i båset. Man kan förstås vattna golvet om den möjligheten finns, men det känns inte optimalt att behöva kladda med det.
 
Rund_skruvad skrev:
Den lokala färghandlaren fick akut beställa stora mängder av svart och limegrön färg. :rolleyes:
Färghandlaren kunde också glädjas åt att att den strida strömmen av verktygsnördar visste att de den gröna nyansen heter S0580-G30Y på NCS-språk (faställt av Snorunge i denna tråden). Men den svarta färgen blev det lite bråk om då en del tyckte att den är mörkblå.
 
Redigerat:
Jag provade först en en simpel kanalfläkt på 90 m3/h men det fungerade så dåligt att jag inte märkte skillnad mellan att fläkten var på eller av. Steget efter det var just en gammal köksfläkt från ett extra kök vi hade som jag rev ut, och det fungerar klart bättre. Men helt bra är det inte, utan jag letar efter en bättre lösning.

Jag har byggt ett tält av presenning i garaget och använder en FUJI HVLP-turbin som inte ger speciellt mycket dimma, och det klarar väl köksfläkten rätt OK. En vanlig högtrycksspruta funkar inte alls med min köksfläkt, det dammar för mycket.

Tror inte att luften ska strömma in i spruttältet vid golvet, det drar det väl upp dammet från golvet? Snarare tvärtom - intaget ska sitta högt och utsuget lågt så att luftströmmen drar dammet från det man lackar och direkt ut. Dessutom är väl dammet/lösningsmedelsdimman tyngre än luften och sjunker av sig själv ner till golvet?

Borde inte en spånsug fungera som utsugsfläkt? En sådan måste väl vara rimligt gnistsäker?
 
JPW skrev:
Jag provade först en en simpel kanalfläkt på 90 m3/h men det fungerade så dåligt att jag inte märkte skillnad mellan att fläkten var på eller av. Steget efter det var just en gammal köksfläkt från ett extra kök vi hade som jag rev ut, och det fungerar klart bättre. Men helt bra är det inte, utan jag letar efter en bättre lösning.

Jag har byggt ett tält av presenning i garaget och använder en FUJI HVLP-turbin som inte ger speciellt mycket dimma, och det klarar väl köksfläkten rätt OK. En vanlig högtrycksspruta funkar inte alls med min köksfläkt, det dammar för mycket.

Tror inte att luften ska strömma in i spruttältet vid golvet, det drar det väl upp dammet från golvet? Snarare tvärtom - intaget ska sitta högt och utsuget lågt så att luftströmmen drar dammet från det man lackar och direkt ut. Dessutom är väl dammet/lösningsmedelsdimman tyngre än luften och sjunker av sig själv ner till golvet?

Borde inte en spånsug fungera som utsugsfläkt? En sådan måste väl vara rimligt gnistsäker?
Jag har ungefär samma tältlösning, jag har i taket monterat ribbor till vilka jag hissar upp presenningen när den inte används. När jag sänker ner den så sluter den tät till golvet, men den är inte helsluten, utan trakan framåt och öppen bakåt. Så länge jag får ut tillräckligt med luft framåt sätter jag inte färg på omgivningen, och genom att öppningen baktill är stor skapar jag inte så mycket rörelse att jag rör upp extra damm. Blir det för illa så ä rvattna golvet samt att lägga en vägg baktill upp till en halv meter nästa steg. Tanken är att ha fläkten nertill, och inne i "spetsen" av båset, så att all luft går ut på ett ställe, dit jag sprutar i princip.

Tänker använda tryckluft, HVLP, men inte turbin. Har redan provat Biltemas sprutor och en spruta från Harald Nyborg. Rätt så ok, men inte tillräckligt (måste spä färgen). Nästa steg är att gå till trycktank för färgen. Det gör i min plan att jag slipper späda ut latexfärg, och kommer ner till 1.8 munstycken, vilket sätter de flesta sprutorna i spel igen.

Köksfläktar från 2000 har 700 m3/timme, och det skall räcka, det svåra är att hitta en sådan begagnad och känna igen den.

--- Mats ---
 
bygga_bo skrev:
Men den svarta färgen blev det lite bråk om då en del tyckte att den är mörkblå.
Men se där, första punkten på dagordningen som ska lösas på pubmötet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.