Hej!

Jag har rivit en vägg och ska lägga nytt golv över det nya stora rummet som har blivit. Problemet jag har är att det är olika nivå på golvena samt att ena golvet lutar :O.. hur göra?? Finns det särskilda remsor med olika tjocklek eller något sådant som man kan lägga på golvreglarna för att kompensera både nivå och lutning? Jag har mätt och det skiljer ungefär 1 centimeter i nivå och ½-1 centimeter i lutning åt ena hållet. Det roliga är att det andra golvet lutar inte åt något håll :p

mvh

/"Nybörjar Snickarn"
 
Är det möjligt att riva upp det existerande golvet, åtminstone i den delen är det är "för högt", så skulle jag rekommendera det. Det är ingen vits att bygga för högt, det blir bara en massa strul med dörrfoder etc.
 
Riv bort allt ner till bjälkarna.
Väg in golvet så du vet var det är högt och lågt, i synnerhet var du har högsta punkten.
Slå på brädor på sidorna av reglarna - 28x120 skulle kanske funka? och se till att dessa brädor ligger i våg och på samma höjd.
Lägg övergolv.

Ett bra långpass typ Hultafors är ett bra hjälpmedel för detta. Även en bra självnivellerande laser kan funka fint.

Som alternativ kan du ju också jobba med en elhyvel eller möjligen cirkelsåg för att justera reglarna där dom sitter, men det tar nog längre tid än att börja om från början....
 
Tackar så mycket för tipsen! Jag ska till det lokala byggföretaget nu och se hur jag ska göra.. man är lite vilsen när man är nybörjare på sådant här, men allt tar ju sin tid ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.