Kent - hade budgivningen stannat på 100.000 lägre så hade det varit ok för oss. budgivaren under deras bud var 25.000:- lägre.
 
Nej, det är ju svårt att avgöra vad man ska göra. Köparna "har fel" men dom har tyvärr möjligheten att hoppa av om ni inte är beredda att sänka priset. Hur mycket vill man riskera?
 
Hellre säljer jag till budgivaren under än till de nuvarande köparna! Men vet ju inte om han hittat något annat under dessa två veckor, kanske mäklaren kan kolla....
 
Fyra kommentarer:

* Praxis är att man delar på kostnaden för fel, eftersom köparen inte fått vad de trodde, men de istället får något bättre efter renovering.

* Det här är inte ett dolt fel. Jag skulle låtit dem hoppa av om de inte accepterar och gått på nästa lägre bud. Accepterar de inte det så är de antagligen problemköpare som du inte vill ha att göra med i framtiden ändå.

* Det känns nästan som en ful budgivningstaktik från deras sida. Bjud ut motståndarna med höga bud, sedan backa till en lägre nivå. Eller så kan de helt enkelt ha tagit i mer än vad de hade råd med i stundens hetta och försöker rädda situationen.

* Ta alla sådana här diskussioner via mäklaren. Det är vad han är till för, och han vet vad som gäller. Det är hans sak att hitta lösningar.
 
Håller helt med Troberg att jag hade valt hårda vägen. För er finns knappast anledningen att sänka i den månen då ni har stor chans att nästa budgivare står fast vid sitt bud.

Detta är precis som skrivet antingen förhandlingstaktik eller helt enkelt rädsla för att budgivningen stickit iväg och nu letar de anledningar att få ner priset eller kunna dra sig ur när de rationella tankarna återkommit. Då hjälper det ännu mer på traven när besiktningsmannen dömer ut ett badrum de hade räknat med var fint i skicket (obs felaktigt och okunnigt räknat med, alla vettiga köpare har bättre koll än så).

Accepterar de köpet har du sålt för ett bra pris annars slipper du köpare som letar alla möjliga fel

MVH Lorant
 
Tack för alla kommentarer som visar att jag inte tänker fel!

Visst tar jag allt via mäklaren det är också han som fått kommentarerna från köparen. Skall strax ringa honom !
 
Att det skulle vara praxis att dela på ett fel som köparen inte uppfattat är naturligtvis inte sant. Frågan är helt och hållet öppet för en förhandling. I detta fall är det nog snarare så att köparen BORDE ha förstått innebörden av ett 25 år gammalt badrum.
 
Är det förstagångs köpare, så är det ofta så att de inte riktigt har koll på exempelvis standarden i badrum. De kan gå in och titta och se att badrummet ser väl inte jättekul ut, men det fungerar ju så det kan vi ha.

Sedan kommer en besiktningsman och sågar badrummet eftersom det inte uppfyller dagens krav på fuktskydd och besiktningsman skriver RISK över hela badrummet (så står ju han skyddad om något händer), då inser köparen snabbt att det badrum som han trodde fungerade har nu besiktningsmannen sagt är en riskkonstruktion.
Och då får köparen kalla fötter och vill renovera det så fort som möjligt, vilket köparen inte hade räknat med själv då de inte har haft denna information/kunskap när de lagt budet.

Eller så är det bara att sätt att få ner priset, finns många som överbudar för att få huset och sedan med hjälp av besiktningsmannen försöker trycka ner priset så mycket som möjligt...
 
Hemmakatten
Har nog inte riktigt förstått vad som står i kontraktet.

Står det att köparna har rätt till en prisreduktion utifall de hittar några fel som man inte kan vänta sig? Eller står det att köparna har rätt att hoppa av köpet?

I båda fallen, så har de rätt att besiktiga huset inom en viss tidsrymd, vanligtvis 1-2 veckor. Köparna skall inom denna tidsrymd dessutom meddela om de hoppar av köpet (om det är det som står i kontraktet) eller vill begära en prisreduktion (om det är det som står).

Om det står att de har rätt att hoppa av så kan ni neka en vidare prisreduceringsdiskussion och begära att köparna skriftligt meddelar er (inom tidsgränsen) att de hoppar av. Samt att i det fall ni inte får sådant brev ni anser köpet giltigt.

Om det står att de har rätt till en prisreduktion, borde det rimligtvis stå någon tidsgräns inom vilken diskussionen skall vara avklarad. I annat fall kan ju köparna hålla på att diskutera i all evighet.

I vilket fall skulle jag be mäklaren ta kontakt med budgivare nummer två och se om denne fortfarande är intresserad. Är det så skulle jag så snabbt det bara går försöka bli av med köparen och skriva kontrakt med nummer två. Finns det ingen budgivare alls kvar får man nog bita i det sura äpplet och se till så att detta köp går igenom, även om det innebär att ni får går ner i pris 50-100'. Att börja om med ny annonsering (kostar er pengar eftersom det bara brukar ingå en annonseringsomgång i mäklararvodet) och nya visningar tar tid. Och det är inte alls säkert att ni kommer upp i pris på det sätt ni gjort nu.
 
Thomas59
MiaSthlm skrev:
Vi har precis sålt huset och köparen har med en besiktningsman besiktigat huset.

De vill ha ett avdrag på priset med 100.000 för duschrummet inte var i den standard de förväntat sig. I beskrivningen som är bifogat kontraktet står att badrummet är renoverat -86 samt att vi senare bytt "inventarier".

Är det acceptabelt att begära en prisreduktion på att ett badrum där man angivit när det är renoverat!

Önskar också lite tips på hur jag skall hantera detta.
Beroende lite på hur besiktningsklausulen är utformad brukar man normalt tala om "fel eller brist" som möjlig anledning till hävning. Någon formell rätt att pruta för att ett rum inte har den "standard" men förväntat sig brukar inte finnas (men kan givetvis finnas) i klausulen men det beror som sagt på hur klausulen är utformad. Normalt är alternativen för köparen att fullfölja köpet eller häva.

Det blir således en fråga för er om ni accepterar en hävning eller om ni är beredda att gå ner i pris. Går ni ner i pris måste ni givetvis skriva ett nytt avtal men det har mäklaren koll på.

Har köpet föregåtts av budgivning kan ju någon av de som förlorade budgivningen ev vara beredda att träda in men risken är ju att priset då sjunker i alla fall.

Besiktningsklausuler i köpekontrakt är närmast att betrakta som "öppet köp".

Knivig situation och det är svårt att ge ett bra svar om man inte har tillgång till just texten i besiktningsklausulen. Kanske du kan lägga upp texten här?
 
Hemmakatten skrev:
Har nog inte riktigt förstått vad som står i kontraktet.

Står det att köparna har rätt till en prisreduktion utifall de hittar några fel som man inte kan vänta sig? Eller står det att köparna har rätt att hoppa av köpet?

I båda fallen, så har de rätt att besiktiga huset inom en viss tidsrymd, vanligtvis 1-2 veckor. Köparna skall inom denna tidsrymd dessutom meddela om de hoppar av köpet (om det är det som står i kontraktet) eller vill begära en prisreduktion (om det är det som står).

Om det står att de har rätt att hoppa av så kan ni neka en vidare prisreduceringsdiskussion och begära att köparna skriftligt meddelar er (inom tidsgränsen) att de hoppar av. Samt att i det fall ni inte får sådant brev ni anser köpet giltigt.

Om det står att de har rätt till en prisreduktion, borde det rimligtvis stå någon tidsgräns inom vilken diskussionen skall vara avklarad. I annat fall kan ju köparna hålla på att diskutera i all evighet.

I vilket fall skulle jag be mäklaren ta kontakt med budgivare nummer två och se om denne fortfarande är intresserad. Är det så skulle jag så snabbt det bara går försöka bli av med köparen och skriva kontrakt med nummer två. Finns det ingen budgivare alls kvar får man nog bita i det sura äpplet och se till så att detta köp går igenom, även om det innebär att ni får går ner i pris 50-100'. Att börja om med ny annonsering (kostar er pengar eftersom det bara brukar ingå en annonseringsomgång i mäklararvodet) och nya visningar tar tid. Och det är inte alls säkert att ni kommer upp i pris på det sätt ni gjort nu.

Precis, vad säger att budgivaren under, fortfarande är intresserad, han har säkert varit på 8 visningar efter detta och har släppt detta objekt mentalt.Att komma upp i samma budgivningsnivå andra omgången är inte troligt. Vad kostar det dig i verkliga pengar att säppa 100 000Kr gör du en vinst så ska du ju ändå betala reavinst skatt och då är det ju 22% mindre i verkligheten. Kanske du kan pruta och få köparen att gå med på 60-80 000 då är det bara småpengar du förlorar och du kan gå vidare. Vid detta tillfället skriver du även att prisavdraget är gjort med avseende på besiktningsprotokollet och att det inte går att komme med fler propåer efter detta då de redan fått kompensation.
 
Vi har precis gjort om ett badrum och det gick INTE på 100.000. Tror vi betalade runt 75.000-80.000 då köpte vi själva kakel klinker men de la golvvärme och nedsänkt tak med spottar. Alla inventerier är max ett år och går därför att återanvända! Tycker i princip de har gjort en pinsam anmärkning och borde be om ursäkt.
Vet att alla besiktningsmän skriver risk så fort ett badrum inte uppfyller senaste standarden.
 
Men det handlar ju inte om badrummet, det handlar ju om du ska sälja till denna köparen eller inte. Dessutom så måste du se över dina alternativ, som jag skrev ovan. Köparen har fel, visst men vad har du för alternativ och vad är bäst för din plånbok?

Blev själv prutat 100 000 kr för något år sedan, jag så det som inte troligt att vi skulle hamna på samma nivå i budgivningen en gång till, så det var bara att bíta i det sura.... 100 000 är ju i verkligheten 78 000 efter reav. skatt.
 
Hemmakatten
Jag har förstått att du är sur på köparen. Det skulle jag nog också vara. Men det är bättre att du bestämmer dig vad du vill uppnå och fokuserar på det. Är det så att du vill ha en ursäkt från köparen pga dåligt beteende eller vill du ha huset sålt? Förmodligen vill du både och, men det kanske inte går att uppfylla.

Bättre då att, som Havsutsikt skriver, lägga känslorna åt sidan och fundera på hur man på bästa sätt säljer huset på kortast tid och till högsta möjliga pris.
 
Visst vill jag bara ha ett avslut !

Och helst i god anda eftersom vi skall avsluta affären!

Och jag anser att köparen lite borde skämmas och det kan hon göra själv på sin kammare och det är inget jag behöver veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.