Hej!

Jag har lite funderingar angående injusteringen av värme, vattenburet golv och element.
Om vi börjar med elementen så läste jag i en tråd att på tvårörssystem ska returen vara ca 10 grader lägre och det låter vettigt tycker jag. Säg att vi har en framledningstemp på 40 grader och vi skickar tillbaka 30 grader, då har vi en bra verkningsgrad.
Med tanke på de så tycker jag man borde ha en låg hastighet på vattnet så värmen hinner avges och deltaT blir ca 10 grader? Om man har lägsta hastigheten på cirkulationspumpen måste man då justera trögheten genom injustering av returskruven på elemtet.
Hur fungerar det, om jag justera in ett element, blir trycket i systemet högre då eller vad händer? Kan jag ta element efter element oberoende av varann och mäta upp deltaT10 grader sen är det bra?

Slutsats element:

Vi vill ha låg hastighet på framledningsvattnet, sätter cirkulationspumpen på lägsta och därefter justera ner hastigheten genom injusteringsskruven på elementets retur tills vi får deltaT 10 grader, element efter element.


När det gäller golvvärme så vill vi ha lågt deltaT så inte golven blir ojämnt varma och vill då ha hög hastighet på framledningsvattnet.

Vad händer om jag har alla injusteringar på returfördelarn helt öppna, blir de korta slingorna varmare då? Tar vattnet lättaste vägen så de närmaste slingorna blir varma? Vad vill man uppnå med att strypa vissa slingor, blir hastigheten lägre då eller blir flödet även in i slingan lägre, samma flöde in som flödet ut genom returen? Hur påverkas trycket i systemet om ja skulle strypa ner något, det är ju ändå samma vattenvolym i det slutna systemet?

Här har jag ingen slutsats än.

Kom gärna med kommentarer då jag vill lära mig hur det fungerar?

Mvh
 
Bambi skrev:
När det gäller golvvärme så vill vi ha lågt deltaT så inte golven blir ojämnt varma och vill då ha hög hastighet på framledningsvattnet.

Vad händer om jag har alla injusteringar på returfördelarn helt öppna, blir de korta slingorna varmare då? Tar vattnet lättaste vägen så de närmaste slingorna blir varma? Vad vill man uppnå med att strypa vissa slingor, blir hastigheten lägre då eller blir flödet även in i slingan lägre, samma flöde in som flödet ut genom returen? Hur påverkas trycket i systemet om ja skulle strypa ner något, det är ju ändå samma vattenvolym i det slutna systemet?

Här har jag ingen slutsats än.

Kom gärna med kommentarer då jag vill lära mig hur det fungerar?

Mvh
När det gäller golvvärme så stryper man slingorna olika för att dom ska få samma motstånd. Det är vattnets friktion mot slangen som ger motståndet, så man ställer den längsta slingan på max öppen, sedan stryper man de andra slingorna så dom får samma motstånd. Vattnet tar ju den lättaste vägen och om alla vägar är lika "jobbiga" så får man ett jämnt flöde.

Sen om du stryper ett system så för du tryckökning mellan pump och strypning (och en trycksänkning före pumpen) även om du har ett slutet system. Om pumpen matar på mer vatten än vad strypningen kan släppa igenom så måste trycket öka för att flödet ska bli konstant

Hoppas du förstod vad jag menade
 
Hej!

Jag förstod, det trycket som ökar från pumpen pga strypning, är det något jag ser på manometer för stystemt som jag måste ta hänsyn till så inget går söder vid injusteringen. Sen undrar jag om slingorna är fulla med vatten fram till returen/strypningen alltid vid begärd värmeökning eller om de kan vara halvfulla vid lägre ökning via rumstermostat?
 
Slingorna är alltid fulla med vatten, det får ej vara luft i dom för då kan flödet stanna. Slingorna regleras av rumsgivaren (går att köra utan), endera är dom öppen, eller stängd. Och det är shunten som bestämmer hur varmt vatten det kommer.

Egentligen är golvvärme ett element man bygger in i golvet
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Hej!

Jag förstod, det trycket som ökar från pumpen pga strypning, är det något jag ser på manometer för stystemt som jag måste ta hänsyn till så inget går söder vid injusteringen. ?
Den höjningen är försummbar tippar jag
 
Tack Hocke!

Men när man fyller på vatten och trycket i systemet höjs, hur är det möjligt, hur får det plats om det är vatten överallt, är det expansionskärlet man trycker ihop?

Sen detta med att strypa returen, om man har alla injusteringar på returfördelarn helt öppna och framledningstempen är 40 grader och man har rumsgivare överallt, så kommer det rummet med kortast slinga och motstånd värmas upp först och sen stängs slingan och sen fortsätter det så tills alla slingor och rum är varma, sen öppnar varje slinga lite då och då när det behövs, så inte helt katastrofalt om man kör med rumsgivare även om det givetvis är bättre att strypa så uppvärmningen blir jämnare.
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Tack Hocke!

Men när man fyller på vatten och trycket i systemet höjs, hur är det möjligt, hur får det plats om det är vatten överallt, är det expansionskärlet man trycker ihop?

Sen detta med att strypa returen, om man har alla injusteringar på returfördelarn helt öppna och framledningstempen är 40 grader och man har rumsgivare överallt, så kommer det rummet med kortast slinga och motstånd värmas upp först och sen stängs slingan och sen fortsätter det så tills alla slingor och rum är varma, sen öppnar varje slinga lite då och då när det behövs, så inte helt katastrofalt om man kör med rumsgivare även om det givetvis är bättre att strypa så uppvärmningen blir jämnare.
Japp, det sitter en "gummiballong" i kärlet som trycks hiop.

Det kommer att bli väldigt olika temp i rummen om du inte stryper in slingorna.
Rummet med kortast slinga kommer alltid vara varmt medans det med längst slinga aldrig kommer att bli varmt eftersom golvvärme är ett trögt system, (dvs det tar en par timmar att få upp tempen i ett rum om den har sjunkit en par grader)

Om strypningarna och shunten är optimalt inställda så ska aldrig rumsgivaren stänga av slingan. Möjligen om du tillför någon extra värme i rummet typ solinstrålning, braskamin eller en massa folk så bryter den.

Min golvvärme ger ca 21-22°C i rummet vid normal last, och rumsgivaren bryter på 23°C
 
Redigerat:
Hej igen :)

Jag har en elpanna Wirsbo Thermo Flow som styr min golvvärme som bara är på markplan dvs pannan är högsta punkten i systemet och längst upp på pannan har jag en automatisk avluftare. Jag har funderat på om det hjälper att ha något högre(kanske 1,5 bar) tryck än jag har nu(1 bar) för att få ut eventuell luft ur systemet med hjälp av avluftaren och om luften "vandrar" lättare med högre tryck?

Om din golvvärme aldrig stänger antar jag att du har väldigt låg framledningstemperatur, 30 grader?, har du inte problem med stort deltaT i de långa slingorna då eller kan man avstyra det med att ställa upp cirkulationspumpen på högsta? eller styrs flödet helt av instrypning oavsett pumpinställning?

Ny fråga:), om man nu skulle haft fjärrvärme med flödestaxa så lönar det sig väl om man ställer in hög framledningstemp fjärrvärmecentralen, hur blir det med komforten då, är det pasande till golvvärme?
 
1. Ja, luftbubblorna komprimras mer ju högre tryck man har, annars är att hälla i diskmedel i vattnet en annan "huskur" om man har problem att få ut luften.
Diskmedlet bryter ytspänningen och luften blandar sig med vattnet.

2. Jag har en shuntstyrning som bestämmer hur varm vattnet ut till golven ska vara detta bestäms av utetemperaturen dvs kallare ute = varmare vatten till golven och tvärtom. Framledningen brukar ligga mellan 30-45°C (slingor i träbjälklag) har du ingjutna slingor kan du ha 10°C lägre.

3. flödestaxan räknar väl bar på hur mycket du tar ut från fjärrvärmeledningen.
Du har ju en shunt som blandar ut vattnet innan det går ut till golven.
Lågt deltaT = litet uttag från fjärrvarmen.
Högt deltaT = shunten måste ta mer energi från fjärrvärmen.

Så det är exakt lika kostnad
Högt deltaT + Lågt flöde = Lågt deltaT +Högt flöde

Det är "bara" när man eldar med ved eller har värmepump som det är viktigt att ha låg returtemp. Har du elpanna, pellets eller fjärrvärme så spelar det mindre roll.

Edit:
Du bör inte har varmare framledning än att golvets yttemp blir max 27°C enligt Byggnormen.
 
Redigerat:
För info,
Jag har strypt in slingorna och kör på mittersta läget på pumpen, nu när det ahr varit så kallt så ställde jag upp den på högsta eftersom innetempen inte orkade upp till 21°C. Så strypningen rör jag aldrig utan anpassar pumpens hastighet om det behövs Jag sparar ju lite ström på att köra på mittenläget, och eftersom jag eldar med ved så är jag "allergisk" mot allt som drar ström och sparar jag där jag kan :)
Har du elpanna så bidrar ju värmen från pumpen till husets värme så det spelar ju ingen roll (ungefär som att man inte spara något med lågenergilampor om man har direkt el, förutom lite på sommaren)
 
Tack Hocke!

Nu har jag bra koll på hur det fungerar och då är det roligare och lättare att försöka justera in det så bra som möjligt.:)
 
Kul att få känna sig duktig :)

Lycka till, tänk på att det tar en stund innan justeringarna hinner slå igenom.
När det gäller finjusteringen efteråt så bör man vänta ett dygn mellan justeringarna
 
Ursäkta att det blir lite rörligt men jag blandar golvvärme från två ställen, ena elpanna och dåligt justerade slingor och på andra fjärrvärme med lappar med injusteringen för slingorna.

Läste på lapparna som visar 80m slinga ostrypt 0031l/s, två 60m slingor 3,25 strypt flöde 0,022l/s och tre 20m slingor strypt 2 varv flöde 0,006l/s, jag trodde det angivna flödet skulle vara samma på alla lappar efter strypningen men blir väl så nära samma det kan vara i verkligen i stället, de har angivet flödet som krävs för att få samma flöde i verkligheten pga av slingans motstånd, även om snabb överslagsräkning på längderna ger mest motstånd å sämst flöde i längsta slingan.

Satte cirkulationspumpen på högsta också för att dra ner framledningstempen och bättre komfort och lägre deltaT på slingas tilopp och retur :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.