På bilden ser ni sviterna efter grävaren som grovplanerat min altan på 10x4m. Från början hade jag tänkt mig plintar men har svängt till att mura väggar istället som golvbjälkarna får vila mot. Väggarna kommer att bli ca 2.5m höga för att komma i nivå med bärlinan i husväggen. (Den kommer att fästas där lampan sitter på bilden) Väggarna blir ca 8x5m och vinkelrätt mot huset från de bortre pinnarna och sen enligt pinnarna på bilden.  

Har kikat runt på diverse siter som Maxit och Finja men blir inte klokare då det gäller stödmurar och inte som i mitt fall en L-mur. Nu undrar jag om någon kan svara på om det håller bra med Leca eller om betonghålsten är att föredra? (Eller, hemska tanke, borde jag gjuta väggarna också?)

På grund av Lecans enklare hantering är jag sugen på att använda den istället för hålsten. Tänkt grund är en gjuten kantbalk ca 40 bred och 10 djup där jag lägger första Lecavarvet innan betongen stelnat. (Dimension Leca 19x19x59)  

Behöver man förstärka muren i form av någon stämpling mitt på den vägg där marktrycket uppstår?

Kan man ytterligare förstärka en Lecamur genom att borra hål i blocken och banka ner armeringsjärn i hålen?

Andra idéer som jag inte har tänkt på mottages tacksamt!
 
  • Altanbygge.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.