Det går ett par trådar nu om att köpa Ikea-stommar och modifiera eller trixa till för ett äldre utseende som jag följt med stort intresse.

Men från att ha tänkt nytt och modernt, till nytt men äldre utseende, till platsbyggt har jag nu börjat leka med tanken på att bygga helt själv från grunden för att få det utseende jag är ute efter.

Finns någon här som byggt hela tjofräset helt själv? Är det görbart även för den som inte är utbildad möbelsnickare? Jag har hittat en väldigt bra "manual" och det ser inte helt märkvärdigt ut.

Är det ett tokprojekt jag funderar över eller vad säger ni?
 
Ska du göra stommar själv blir projektet betydligt större. Det är ju egentligen inget som är särskilt svårt, snarare väldigt omfattande. Själv har jag nöjt mig med att göra egna luckor och NÅGRA egna stommar... (Frugan ville ha köket klart innan barnen har flugit ut...)
Vilken stil vill du ha på ditt kök förresten?
 
Redigerat:
Själv har jag bara byggt från stommar och tyckte det var tillräckligt med jobb, men visst har man tiden till att bygga allt själv så fungerar det säkert. Det är dock bra med köpt kök för då vet man att i alla fall något blir snyggt:).

Men det borde väl gå att testa att göra exempelvis någon lucka själv och se hur det blir. Fast kanske lite svårt om man tänkt köpa in alla verktyg och inte har något sedan innan...
 
Jag har också uppfattat det som att det egentligen är mer omfattande än svårt. Därför kände jag att jag måste fråga lite. Köket är ju bara ett av alla framtida projekt.

Här finns bilder av det nuvarande köket. Det är skåpet i serveringsgången som står lite som modell för hur vi tänkt övriga köket. Men jag gillar inte riktigt det typiska 30-talsutseendet resten av köket har.

Mao blir det en enkel variant med ramluckor och möjligen släta lådfronter. Eftersom vi ska behålla skafferiet men flytta dörren så blir skåper vägg till vägg, eventuellt en vinkel till nästa vägg. Inga överskåp.

Och nej, jag har inte verktyget utan de måste jag investera i. Så då måste jag ha bestämt mig för att köra på eller inte. :)
 
Det låter ju som ett kul projekt att ge sig på men för min del är det, förutom tiden, det där med utrustningen som jag skulle oroa mig för. Nog har jag rätt mycket verktyg vid det här laget men jag inbillar mig att detta kräver en uppsättning riktiga snickerimaskiner: Bordsfräs, rikt- och planhyvel o dyl. (Om man ska bygga i massivträ alltså, bygga egna stommar av spånskiva ser jag inte riktigt poängen i, då kan man väl lika gärna köpa..?) Det är ju en sak om man tänker bli hobbysnickare permanent men däremot rätt drygt om man inte tror att man kommer att använda grejorna särskilt mycket efter projektet.
 
Enligt de instruktioner jag hittat så klarade byggaren sig med handöverfräs och någon form av lamellfräs. Tror han sågade på bordssåg men det hade jag egentligen inte tänkt köpa. Har egentligen en dröm om att bygga egna möbler så visst köpte jag gärna maskiner, särskilt om det lönade sig i förhållande till att låta bygga kök. Men man ska ju som sagt också ha tid att bygga de där möblerna.

Att "dona" med huset är min hobby och jag är beredd att lägga ner mycket tid i det. Men snart kommer väl ungar och då kan ju prioriteringarna bli annorlunda.

Nej, spånskivor känns helt fel att bygga in själv. Helst helst massivt men kan leva med plywood i värsta fall. :)
 
cederbusch skrev:
Jag har hittat en väldigt bra "manual" och det ser inte helt märkvärdigt ut.
finns den på nätet?
 
pbengtsson: mjae... alltså. Ja, jag fann den på nätet. Men den ska nog köpas egentligen. :)
 
Med verktyg från Festool kan jag tänka mig att det går snabbare och mindre smärtfritt än "vilken som helst" handöverfräs och lammellfräs. Det är ju en del precisionssammanfogningar och då är det en stor fördel med verktyg avsedda för precisionstillverkning.

Min handöverfräs från Skil t.ex hamnade på sophögen pga ovanstående...
 
Jag har flera kompisar som är möbelsnickare, en av dem byggde sitt eget kök.
han har tillgång till en komplett verkstad där alla maskiner finns och det underlättade.
Trots goda förutsättningar så tog det en del tid men blev väldigt bra. om jag ens skulle överväga en likadan operation skulle jag fuska och beställa allt färdigkapat och montera själv.

En annan av mina kompisar byggde en bokhylla till min övervåning där jag ville ha tv:n
Han har tillgång till samma verkstad och det tog honom 28 timmar att göra min hylla på 2.4 meters bredd och 1.5 meters höjd.
Byggd i 16 och 29mm ekfanerad MDF med 10 dörrar och 12 hyllor.
Då kantades massor med hyllor och dörrar.
 
Martin_Blomberg skrev:
Med verktyg från Festool kan jag tänka mig att det går snabbare och mindre smärtfritt än "vilken som helst" handöverfräs och lammellfräs. Det är ju en del precisionssammanfogningar och då är det en stor fördel med verktyg avsedda för precisionstillverkning.

Min handöverfräs från Skil t.ex hamnade på sophögen pga ovanstående...
Självklart, därför måste jag veta att jag kan ro det i hamn för att det ska löna sig. Har lärt mig så mkt iaf att skitverktyg ger skitresultat.
 
Hejsan!

Jag planerar att bygga vårt kök helt själv från t.ex. stavlimmad furu eller liknande.
Har nog de flesta verktyg man behöver. Tänkte provbygga lite möbler först för att se hur det går.

Hur har det gått för dig?

Maria
 
Hej Maria

Det blev en mellanväg. Vi köpte Ikeas stommar men skruvade på planhyvlat trä utanpå och gjorde egna lådfronter. På så sätt fick vi snabbt och billigt det kök vi ville ha. Får mkt beröm för det och det har tom varit med i lokaltidningen!
 
  • Gilla
Groover76
  • Laddar…
Med allt snack om folk som blir sjuka av emissioner från Ikeamöbler lär det nog snabbt bli flera som bygger eget.
 
Jag måste ha missat något, blir man sjuk av IKEA-möbler? Kanske OT, men det var nytt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.