Hemmakatten skrev:
Jag tycker trådskaparen, jucismacker, borde läsa på och lära sig mer.

Om man skall bygga ett hus eller bygga till eller över huvudtaget något som har med hus att göra så borde man vara lite påläst. Om man inte kan eller förstår något överhuvudtaget om bygglov eller vad som krävs för att bygga hus eller tillbyggnad så bör man inte bygga!!

Det har skrivits många inlägg här om att när man köper en TV eller en bil så lägger man ner åtskilliga timmar för att inhämta kunskap. När man köper hus eller skall bygga så krävs det än mer.

Mitt förslag till TS är att läsa på, och läsa igenom alla de trådar här i forumet som berör det ni vill göra. Det tar visserligen ett antal timmar eller dagar, men om ni inte är villiga att göra det så bör ni inte heller bygga. Den okunskap ni har om byggande, bygglov, kostnader mm är förfärande!! Mitt uppriktiga råd är att söka mer kunskap innan ni bestämmerer.
Fast du, anledningen till att vi skriver i forumen är ju faktiskt för att utöka vår kunskap. Min kunskap var lika med noll innan jag började läsa igenom forumen och nu har jag lärt mig massor. Bara för att jag skriver här så innebär det inte att vi kommer göra något av det som står här, men man kan alltid bolla idéer, eller hur?
Nästa gång du skriver, kan du väl ändå låta lite trevligare? Så dålig kunskap har vi inte så att den är förfärande. Någon som kanske vaknat på fel sida? om inte annat så lär jag, efter ditt inlägg, gå o lägga mig på fel sida haha. :cool:
 
cem77 skrev:
Är nog ganska osmart med två tomter = två fastighetsskatter, två sophämtningsavgifter, två vattenanslutningsavgifter, två avloppsanslutningar osv... ;).

Fundera istället på om det inte går att bygga om huset på ett smart sätt invändigt för att få mer användbar yta. Du har ju redan många kvadratmeter men hur många av dom använder du. Kanske går att isolera och bygga ett förråd i garaget så du kan riva ut en del garderober och förvaring inomhus och på så sätt öka ytan.
Tack för svar, hade inte en tanke på det.
Jo det lutar nog mer åt att vi säljer huset och bygger på en annan tomt i stället.
Orkar inte krångla med allt och kommunen verkar inte villiga att se över ritningarna av tomten heller.
 
Mikael_L
Ja, som jag kan bedöma så här på "distans" samt med mina ringa kunskaper så verkar ni ha rejäl uppförsbacke vilken väg ni än väljer.
Detaljplanen är ju faktiskt en sak som reglerar området hårt. En detaljplan som inte är äldre än 10-15 år ska som regel ligga bergsfast. Men gamla detaljplaner passar ofta dåligt för modernt byggande och kommuner ska väl egentligen se över och ev uppdatera planerna ungefär var tionde år.
(Detta är jag inte så där jättesäker på, men jag har iaf läst det nånstans)

Det finns områden med gamla (fåniga) planer där kommunen sedan länge "släppt greppet" och börjat godkänna allt större avsteg. Det korrekta är nog att uppdatera planen. Att bygga efter en uppdaterat plan istället för en grov avvikelse är ju dessutom myyycket bättre.
Om (/när) grannarna börjar klaga så sitter man lugnt och stilla mitt i båten om man bygger enligt plan, för dom har ju inget att komma med, oavsett hur högt dom överklagar. Bygger man däremot utanför planens regler så blir det direkt en nagelbitare, där bifall på överklagandet är både möjligt och vid grövre planöverträdelser troligt.

Och det med all rätt tycker jag, grannen har kanske när han köpte sitt hus noga kontrollerat detaljplanen för att inte bli överraskad av nybygge på granntomten senare.

Och på samma vis bör en kontroll av detaljplanen höra till köparens aktivitet ifall man tror sig vilja bygga om/bygga ut senare.


Jag skriver allt detta för att du ska inse att detaljplanen är ett relativt starkt styrande dokument, och varför den är det.
Med den insikten inser man sen att i ert fall att en uppdatering av planen är det bästa för er, och beroende på hur kommunen följer lagar och regler, kanske i princip den enda vägen.

Är kommunen totalt ointresserad av att ändra planen finns det inte mycket att göra.
Jo, man kan börja påverka politiskt, om alla andra, eller de flesta andra i området eller någon annan relativt stor grupp går samman och driver kravet, så kan det kanske lossna.
Men även efter att en planändring har sjösatts så tar det lång tid, troligen något - några år, innan en ny plan är på plast.


Sen vill jag poängtera att jag är en newbie på det här, för två-tre år sedan kunde inte jag heller ett smack, men nu efter försäljning av tomt, köp av annan, söka förhandsbesked, söka bygglov, en massa snack med kommuner, en massa läsande och frågande på bygguhus, så sitter jag nu med den kunskap jag delgett er. Men som sagt, jag kan givetvis ha en del fel i det jag skriver.
 
Mikael_L skrev:
Ja, som jag kan bedöma så här på "distans" samt med mina ringa kunskaper så verkar ni ha rejäl uppförsbacke vilken väg ni än väljer.
Detaljplanen är ju faktiskt en sak som reglerar området hårt. En detaljplan som inte är äldre än 10-15 år ska som regel ligga bergsfast. Men gamla detaljplaner passar ofta dåligt för modernt byggande och kommuner ska väl egentligen se över och ev uppdatera planerna ungefär var tionde år.
(Detta är jag inte så där jättesäker på, men jag har iaf läst det nånstans)

Det finns områden med gamla (fåniga) planer där kommunen sedan länge "släppt greppet" och börjat godkänna allt större avsteg. Det korrekta är nog att uppdatera planen. Att bygga efter en uppdaterat plan istället för en grov avvikelse är ju dessutom myyycket bättre.
Om (/när) grannarna börjar klaga så sitter man lugnt och stilla mitt i båten om man bygger enligt plan, för dom har ju inget att komma med, oavsett hur högt dom överklagar. Bygger man däremot utanför planens regler så blir det direkt en nagelbitare, där bifall på överklagandet är både möjligt och vid grövre planöverträdelser troligt.

Och det med all rätt tycker jag, grannen har kanske när han köpte sitt hus noga kontrollerat detaljplanen för att inte bli överraskad av nybygge på granntomten senare.

Och på samma vis bör en kontroll av detaljplanen höra till köparens aktivitet ifall man tror sig vilja bygga om/bygga ut senare.


Jag skriver allt detta för att du ska inse att detaljplanen är ett relativt starkt styrande dokument, och varför den är det.
Med den insikten inser man sen att i ert fall att en uppdatering av planen är det bästa för er, och beroende på hur kommunen följer lagar och regler, kanske i princip den enda vägen.

Är kommunen totalt ointresserad av att ändra planen finns det inte mycket att göra.
Jo, man kan börja påverka politiskt, om alla andra, eller de flesta andra i området eller någon annan relativt stor grupp går samman och driver kravet, så kan det kanske lossna.
Men även efter att en planändring har sjösatts så tar det lång tid, troligen något - några år, innan en ny plan är på plast.


Sen vill jag poängtera att jag är en newbie på det här, för två-tre år sedan kunde inte jag heller ett smack, men nu efter försäljning av tomt, köp av annan, söka förhandsbesked, söka bygglov, en massa snack med kommuner, en massa läsande och frågande på bygguhus, så sitter jag nu med den kunskap jag delgett er. Men som sagt, jag kan givetvis ha en del fel i det jag skriver.
Tack för ditt svar!
För våran del känns det väl mer eller mindre som att vi får ge upp tanken på att bygga ut huset. Kommunen har inte för avsikt att se över vår planritning sade de igår.
 
Om du kunde scanna in och lägga upp detaljplanen här så lovar jag att du kommer att få ett och annat konstruktivt förslag till... :)
 
Rebeckaf skrev:
Om du kunde scanna in och lägga upp detaljplanen här så lovar jag att du kommer att få ett och annat konstruktivt förslag till... :)
Nu har vi dessvärre precis varit och lagt ner den i bankfacket igen men jag kan kolla om man kan få fram den på lantmäteriets hemsida.
 
Varför har du (kopian på) detaljplanen i bankfacket? Det är väl inte direkt någon värdehandling... ;)
 
Redigerat:
Rebeckaf skrev:
Varför har du (kopian på) detaljplanen i bankfacket? Det är väl inte direkt någon värdehandling... ;)
Nej, men alla papper ang det huset ligger där. Vill ha dem samlade på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.