Hej,

jag är intresserad av vad ni har betalat för hela byggprocessen av ert hus..ink. tomtkostnad.
Hur mycket gick markarbetet på, ja, hela summan av processen.
Kul att veta vart ni har byggt också och vilken husleverantör ni valt..eller hur ni gått tillväga:)
Tacksam för svar:)
 
Och glöm inte det mest intressanta...hur mycket dyrare blev det än kalkylen visade?
 
Jag håller på att skriva ihop ett sådant dokument men vi är inte riktigt klara med allt än och dessutom har jag inte full koll på alla papper just nu. Det är rörigt att flytta!

Jag fick höra att det är så många extrakostnader som man inte tänker på: schaktning, sprängning, pålning och gud-vet-vad. Alltså tog vi allt sånt i beräkningen. Grunden, huset, vi tyckte vi hade koll men vad vi INTE räknade rätt på, var alla dessa andra utgifter.

I ärlighetens namn hade vi inte heller kunnat räkna rätt innan vi satte igång, för kommunen har kommit dragandes med godtyckliga fakturor efter byggstart - och det är bara att betala. "Enligt taxa" står det på varenda en.

Det gäller anslutning för vatten, anslutning för avlopp. Dessa trodde vi att Götenehus skulle betala - vi fick det intrycket eftersom de bekostade alla såna utgifter ett visst antal meter ut från husgrunden. Vi råkar ha vatten- och avloppsledningarna för hela kommunen nedgrävda i vår tomt. Vad vi inte räknade med var den gigantiska summa det kostade att koppla in sig på nätet - lika för alla, oavsett hur nära ledningen man bor.

Lägga ner el kostar pengar, lägga ner fiberkabel och fjärrvärme likaså. Men det är inte bara grävningen och nedläggningen utan även anslutningen och abonnemangen som kostar - och dessa var det svårt att få offerter på i förväg. Summorna var mycket högre än vad vi hade trott, när vi väl fick fakturorna från det kommunala bolaget.

Sedan tillkom en saftig peng för att ansluta sig till kabeltevenätet. Jag vet inte, men jag hade väl en naiv idé om att när man har en teveanslutning (fiber), betalar licens och en månadskostnad så ska man inte dessutom betala en anslutningsavgift på åtskilliga tusen.

Vi hade kalkylerat med hus, grund, garage, förråd, grus på uppfarten, gräs och jord på tomten. Vi hade de stora utgifterna, tyckte vi. Men vi missade att komma ihåg alla dessa anslutningsavgifter som kommunen baserar på schabloner.

Det kostade dessutom BETYDLIGT mycket mer att måla huset invändigt än vad Götenehus hade sagt. För att inte tala om elektriciteten - man tror ju att allt ingår men sedan vill man väl ha ytterbelysning, uttag för motorvärmare, du vet. Det slutade med enorma summor.

Just nu sitter jag och har ont i magen över att jag borde betala räkningar istället för att skriva här. Pengarna är slut och jag har fortfarande fakturor att betala. Det blir tufft den närmaste tiden.

Vad jag ville säga med detta långa inlägg är väl att trots att man har goda bankkontakter, är påläst, har byggt tidigare, är gift med en matematiker, får tips från detta forum och lusläser allt som husfabrikanter skriver så kan man ändå bli överraskad. I vårt fall var det kommunens kostnader för bygglov och olika anslutningsavgifter. Det handlar om många hundratusen kronor som vi missat att räkna med.

Nu har vi ett underbart hus och på något vis kommer det att lösa sig med de här extrautgifterna, men det är plågsamt att inse att även två mycket noggranna personer kan missa så stora utgifter. Vi hade till och med en värderingsman från banken som var ute på plats vid tre tillfällen och diskuterade utgifterna med oss - men inte ens han kommenterade att vi räknat för lågt med anslutningsavgifterna.
 
jhenrikj skrev:
Och glöm inte det mest intressanta...hur mycket dyrare blev det än kalkylen visade?
Mycket beror på hur tydlig/ärlig försäljaren av husen är. Vår försäljare gjorde en mycket trovärdig kalkyl där ALLT ingick. Dessutom så avrundade vi alla summor uppåt så att tex en inkopplingsavgift på 16000 kr räknade vi som 20000 kr i kalkylen. Detta resulterade faktiskt i att slutsumman blev ungefär 40 000 kr billigare än vad vi räknat på:D.
Lycka till!
 
Vår huskalkyl håller i stort. Vi hade många plusposter i början så att vi låg ca 100.000 plus men elen (lexcom och knx) tog hela den summan. Nu har vi garage och tomt kvar så vi får se om den kalkylen håller....

Vi kollade upp allt med kommun, bank, säljare etc. och gjorde en egen kalkyl och lade in så mycket som möjligt. Vi avrundade allt uppåt, det går åt.
Det finns mycket kostnader som man inte tänker på te.x lånekostnader.
 
Än så länge har kalkylen hållt i stort.
Schakten blev 20´:- dyrare pga att de förberedde marken för garagegrund.
LED-belysning inne och ute gick på bra mkt mer än vi räknat med (inte fått den fakturan).
Kakel klinkers gick på 6´:- mer än kakylerat.
Det är det som tillkommit uutöver sådant vi inte tänkt oss.
 
Lycke skrev:
Jag håller på att skriva ihop ett sådant dokument men vi är inte riktigt klara med allt än och dessutom har jag inte full koll på alla papper just nu. Det är rörigt att flytta!

Jag fick höra att det är så många extrakostnader som man inte tänker på: schaktning, sprängning, pålning och gud-vet-vad. Alltså tog vi allt sånt i beräkningen. Grunden, huset, vi tyckte vi hade koll men vad vi INTE räknade rätt på, var alla dessa andra utgifter.

I ärlighetens namn hade vi inte heller kunnat räkna rätt innan vi satte igång, för kommunen har kommit dragandes med godtyckliga fakturor efter byggstart - och det är bara att betala. "Enligt taxa" står det på varenda en.

Det gäller anslutning för vatten, anslutning för avlopp. Dessa trodde vi att Götenehus skulle betala - vi fick det intrycket eftersom de bekostade alla såna utgifter ett visst antal meter ut från husgrunden. Vi råkar ha vatten- och avloppsledningarna för hela kommunen nedgrävda i vår tomt. Vad vi inte räknade med var den gigantiska summa det kostade att koppla in sig på nätet - lika för alla, oavsett hur nära ledningen man bor.

Lägga ner el kostar pengar, lägga ner fiberkabel och fjärrvärme likaså. Men det är inte bara grävningen och nedläggningen utan även anslutningen och abonnemangen som kostar - och dessa var det svårt att få offerter på i förväg. Summorna var mycket högre än vad vi hade trott, när vi väl fick fakturorna från det kommunala bolaget.

Sedan tillkom en saftig peng för att ansluta sig till kabeltevenätet. Jag vet inte, men jag hade väl en naiv idé om att när man har en teveanslutning (fiber), betalar licens och en månadskostnad så ska man inte dessutom betala en anslutningsavgift på åtskilliga tusen.

Vi hade kalkylerat med hus, grund, garage, förråd, grus på uppfarten, gräs och jord på tomten. Vi hade de stora utgifterna, tyckte vi. Men vi missade att komma ihåg alla dessa anslutningsavgifter som kommunen baserar på schabloner.

Det kostade dessutom BETYDLIGT mycket mer att måla huset invändigt än vad Götenehus hade sagt. För att inte tala om elektriciteten - man tror ju att allt ingår men sedan vill man väl ha ytterbelysning, uttag för motorvärmare, du vet. Det slutade med enorma summor.

Just nu sitter jag och har ont i magen över att jag borde betala räkningar istället för att skriva här. Pengarna är slut och jag har fortfarande fakturor att betala. Det blir tufft den närmaste tiden.

Vad jag ville säga med detta långa inlägg är väl att trots att man har goda bankkontakter, är påläst, har byggt tidigare, är gift med en matematiker, får tips från detta forum och lusläser allt som husfabrikanter skriver så kan man ändå bli överraskad. I vårt fall var det kommunens kostnader för bygglov och olika anslutningsavgifter. Det handlar om många hundratusen kronor som vi missat att räkna med.

Nu har vi ett underbart hus och på något vis kommer det att lösa sig med de här extrautgifterna, men det är plågsamt att inse att även två mycket noggranna personer kan missa så stora utgifter. Vi hade till och med en värderingsman från banken som var ute på plats vid tre tillfällen och diskuterade utgifterna med oss - men inte ens han kommenterade att vi räknat för lågt med anslutningsavgifterna.


Ursäkta att jag bara bryter mig in så här.. Men är inte detta utgifter som Götenehus skulla haft koll på? i min offert fanns allt sådant med..
/Tobias
 
Redigerat:
De flesta hustillverkare skulle jag tro redovisar en kalkyl där det står att anslutningskostnader som t.ex. el, tv, tele, avlopp, vatten tillkommer! När jag fick kalkyl från Götenehus så framgår det?! Nog måste det framgå av dina papper du fått inledningsvis? Banken brukar ofta gå igenom kalkylen också?

Hur mycket missade de på målningen? Pratar vi äpplen och äpplen eller har du ändrat/gjort tilläggsarbeten?

Elektriciteten medger du själv att du velat ha tillägg så det är ju inte så konstigt att kostnaden blir högre. Kollade du innan vad tilläggskostnaden skulle kunna hamna på?

Det viktiga är att skilja på att bli missledd av Götenehus eller om du känner att du inte fått tillräcklig information. Tyvärr är det jobbigt att vara småhusköpare och stort ansvar ligger på hustillverkaren att informera. Dock har du som köpare en stor del i att verkligen läsa avtal, kalkyler och ställa motfrågor om vad som ingår och inte ingår.

Detta nämner jag bara för att man som köpare inte skall tro att hustillverkaren nämner allt som de bör göra. De är säljare och har sällan förmågan att se det ur kundens ögon. Att tro på vad allt en säljare säger är blåögt och naivt. Jag tar inte hussäljaren i försvar, det jag vill framhärda är att man som köpare måste ha grym koll på vad som ingår eller inte ingår. Man kan inte skylla på att man inte vet bättre, skaffa dig som köpare åtminstone så mycket kunskaper innan att du har möjlighet att ställa motfrågor eller ta hjälp samt inte minst, dokumentera det ni kommit överens om. Att gå in i sitt livs dyraste affär kräver förarbete och tid/kraft från dig som köpare. Att tro något annat är att lura sig själv.

Om du känner att Götenehus medvetet fört dig bakom ljuset så har du goda grunder för ett skadestånd. Om inte, så är det bara att tugga i sig i det och inse att man lärt sig en läxa för livet.
 
Fabrikör Stava och ni andra.
Jag känner att jag har blivit lurad av Götenehus vad gäller kakel och klinker men det är inget jag kan processa om för de har naturligtvis de korrekta avtalen - de muntliga är ju just muntliga. Jag tycker också att deras offert är rätt skrattretande, Tobias, för det var banne inte många saker som var ifyllda i den standardiserade offerten. Som ni ser nedan så försökte vi ta reda på det själva istället och ibland blev det rätt, ibland fel och ibland fick vi inte tag på uppgifterna i förväg.

Målningen var också avsevärt mycket dyrare än vad som var sagt och det beror verkligen inte på att vi hade lagt till något. Tvärtom, vi målade vitt direkt på gipsen, satte varken microlit eller tapeter. Vi lyckades dock hålla oss hyfsat inom budgeten till slut, genom att vi lånade in egna målare som vi hittade efter mycket stress och slit - men då blev ju snickarna mindre glada eftersom de ville ha procent på målningsarbetet.

Jag är varken naiv eller slarvig men jag är grymt ärlig som berättar i detta forum vad vi råkat ut för. Jag är beredd på påhopp av folk som faktiskt gjorde bättre kalkyler än vad vi gjorde. Ändå skriver jag till TS Kassandra för att berätta att även om man tycker sig vara noggrann så är det inte lätt att vara det.

Vad gäller elen så har vi inte gjort så stora förändringar. Som jag sa: några ytterbelysningar, ett extra element i förrådet, uttag vid carporten för motorvärmare - såna saker som helt enkelt slank igenom. Men oops, de där tv-uttagen var ju inte kompatibla med vårt fibernätverk - det kostade visst mycket mer. Vår elektriker var superbra och hjälpte oss att köpa armaturer till vettiga priser, men vi hade inte begripit vidden av hur mycket vi förväntades betala själva - och det kan jag inte lasta någon annan för.

Man får ju "Ett stycke hus med el" eller något sånt lustigt av Götenehus. Det är också sant: alla vägguttag och strömbrytare är föredömligt placerade och finns inkluderade - men så tillkommer det kanske installation av några spottar i tamburen eller så. Grejer som inte i sig är så stora men som adderar upp till stora pengar.

Vad gäller de kommunala avgifterna så hade vi delvis kunnat ta reda på mer och delvis är det bara att inse att det är skitdåligt skött av det kommunala bolag som har monopol på det mesta här.

Vatten, avlopp, bredband, el, sophämtning - allt som vi har gjort tillsammans med dem har havererat, dragit ut på tiden eller kostat sjukt mycket pengar. De lämnar motstridiga uppgifter eller inga alls. De blåser inte in fibern för de gillar inte att vara ute i snöovädret. De kopplar inte in oss på stadsnätet och de låter oss inte få kabelteve som vi har beställt i augusti för nu ett halvår senare kommer de på att just vi inte kan få den anslutningen. Att vi betalat dem för grävning, nedläggning av fiber, inkoppling av koaxial och fan-och-hans-moster, låtit dem sätta någon F-kontakt eller vad det var och sedan får höra att "nej, tyvärr, ni får skaffa parabol!" är bara ett exempel. Så har det varit med det mesta. Men visst, vi hade kunnat vara mer påstridiga och tjatat till oss fler offerter i förväg!

Jag skriver inte hit för att alla duktiga som lyckats få tag på sina kommunala bolag och skriva en perfekt budget ska kunna berätta för mig hur klantig jag är och att jag får leva med det. Tack, det vet jag!

Jag skrev för att påpeka att trots att jag byggt ett hus förut, trots att jag läser härinne väldigt ofta (och tar till mig av andras erfarenheter), trots att min man är matematiker och definitivt kan räkna, trots att banken hade flera samtal med oss och vid tre tillfällen skickade ut en särskild besiktningsman som kollade vår budget så vad det INGEN som sa "stopp och belägg".

Nu står huset där. Det har tagit drygt ett och ett halvt år. I viss mån är stress en av förklaringarnaa till varför budgeten inte höll. Allt drog ut på tiden, vi satt i en himla knepig sits och behövde bli klara med bygget. Då är det svårt att säga "vänta!". Vi hade inte råd att avvakta och inte heller råd att bygga klart. Blä. Jag har skrivit om det i en tidigare tråd.

Det är bara att inse att trots att vi lagt ner vansinnigt mycket tid och engagemang på detta, besökt bygget flera gånger i veckan, läst massor av facklitteratur osv så är det svårt att hålla koll på allt. Jag hoppas med mitt inlägg att någon annan ska kunna dra lärdom. Vi fokuserade på att tokläsa kontraktet innan och utan. Vi anlitade till och med en advokat för det! Men vi skulle varit noggrannare med att kolla alla andra småutgifter. Som att kommunen är skydlig att bekosta ledningar ut till tomtgräns men i vårt fall var inte det applicerbart utan vi tvingades hyra in en egen grävare. ALLT kostar och det är svårt att få en överblick innan.

Hoppas Kassandra får lite nya infallsvinklar. Själv har jag bestämt mig för att bo i mitt älskade, nybyggda hus och inte få magsår av att räkningarna hopar sig. Just nu måste vi tillåta oss att ha förtröstan att det kommer att lösa sig! Vi har levt under så stor press så länge så det är inte hållbart längre. Om sossarna vinner valet och vår dyra villa räknas som lyx så vi inte har råd att bo kvar där, ja då får vi ta det problemet då. Nu har vi satt oss i den här sitsen och det går inte att backa.
 
Tycker du beskriver det bra Lycke! Jag förstår precis vad du menar.

Vi är klara med vårt tredje hus(lösvirke) på 2,5 år (fattar inte hur det gick till). Så vi har budgeterat med väldigt exakta siffror eftersom vi vet vad allt kostar. Ändå drog vi över lite mot budget. Ett lerhål som jag blev tvungen att gräva bort(stog 3 meter under gatan på ett ställe ) gjorde att vi fick köpa 700 ton extra 0-90 för 85000.
Det blev fler containrar med sopor och lite dyrare byggel. Lite fler timmar på snickare(körde rörligt som vanligt) än budget.

Resten av överdragen beror på extra tillval under resans gång(vilket är lätt hänt). Jag tror att det är svårt att exakt uppskatta exakt slutkostnad så det handlar om att ha luft i sin ekonomi när man bygger hus och inte ligga på marginalen då kan det sluta på ett tråkigt sätt.

Själv är jag supernöjd och sitter i ett fantastiskt hus som jag för 3 år sedan aldrig skulle ha drömt om att bo i. Då hade jag noll koll på husbyggen, nu har jag ganska bra koll och har en egen Makita :p.

Jag hoppas det ordnar sig för dig Lycke. Jag ska hjälpa till så att de "Goda" får sitta kvar vid makten. Kommer spy om Toblerone tar över q(;^;)p
 
Tack ska du ha, Bumpaberra! Man måste ju försöka ha lite perspektiv på saker och ting, tänker jag. Det kommunala bolaget ville inte koppla in fjärrvärmen mot vår IVT-panna och IVT ville inte ha med det kommunala bolaget att göra. Där satt vi i ett sprillans nytt hus under julhelgen och fick höra att vi kunde gott få frysa (kommunen skickade ett sanslöst spydigt mejl med det innehållet). Men så kom vår guldklimp till elektriker, kopplade ihop rubbet och plötsligt hade vi ett varmt, gosigt hus att bo i! Samtidigt hör man om redan utfattiga på Haiti som får sina lerhus raserade och familjemedlemmar dödade. Herregud, tänker jag, jag har det så sanslöst bra så jag har faktiskt inte rätt att beklaga mig. Får jobba lite hårdare på att dra in mer pengar detta år. (Jag är egenföretagare och sliter rätt hårt för att få in en vettig månadslön men det ser ljusare ut i år än förra året.)

Mycket har jag lärt mig på kuppen, om verktyg och hur man bygger. Massor av nya ord kan jag också! Det har varit en fantastisk resa att få vara med och se sitt drömhus växa fram.

Det är trots allt bara pengar det handlar om. Vi kommer att få det tufft här ett tag, men barnen är införstådda och vi har varit rätt öppna mot omgivningen. Det visar sig att fler än jag trodde faktiskt har begagnade kläder på sina ungar, handlar möbler på Blocket, lagar storkok osv. Vi är inte ensamma om att vända på slantarna. När man ser vårt hus måste man tänka att vi är stenrika överklassmänniskor - ett nytt tvåvåningshus i en Stockholmsförort! - och det är vi ju på det sättet att vi överhuvudtaget bor så bra. Att vi inte har pengar att röra oss med syns ju inte och att vi har lån långt över öronen märks inte heller. Samtidigt måste jag uppskatta den alldeles enastående ynnesten att få bo så här och slippa miljonprogrammets trånga hyreslägenheter med trista balkonger och obefintliga trädgårdar. Jag är lyckligt lottad och tänker försöka njuta av det istället för att oroa mig mer nu.
 
Rätt tänkt Lycke. Njut så mycket du kan!

Även jag som byggt med Götenehus kan instämma i det du beskirver. Trots att jag är extremt nogrann och undersökande så missade jag en hel del grejer. Sånt osm man aldrig gjort förut är svårt att estimera i pengar - jag menar, hur dyrt kan de va och köpa lite jord som finns överallt? Svaret var visst jäääkligt dyrt :)
Just målning och el är dom grejerna där det drog iväg för oss också i vårt bygge. Alldeles för stora kostnadposter "som alla har" var utelämnade ur produktionskostnadskalkylen.
Och för att inte tala om markarbetena och anlägga trädgård med stenmurar....
 
Nyttig information det ska jag ta med i mitt eget kalkylerande.

Det viktiga är ju att inte förutsätta att alla runt i kring ska "tala om" och kalkylera med saker åt dig. Information får man skaffa sig själv. Vara nyfiken och fråga efter saker, Men det är ju lätt att missa när man är ivrig och har sitt drömhus inom räckhåll.

Sitter själv med kalkylen till vårt hus och det är väldigt lätt att inte ta i för att slutsumman ska hålla sig inom vad vi har råd med,
 
Suhagg skrev:
Sitter själv med kalkylen till vårt hus och det är väldigt lätt att inte ta i för att slutsumman ska hålla sig inom vad vi har råd med,
Det är nog så det är, man vill så gärna att det ska hamna på det man först tänkte. Det konstiga är att man hela tiden vänjer sig med att beloppet stiger.
 
bumpaberra skrev:
Det är nog så det är, man vill så gärna att det ska hamna på det man först tänkte. Det konstiga är att man hela tiden vänjer sig med att beloppet stiger.
Började på 1.6 och är uppe i 2.3 just nu :S
(men då har jag några Övrigt 50.000kr här och var)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.