Kanske hör hemma i köksforumet, men frågan rör ju val av material.

Jag läser en amerikansk byggbeskrivning på hur man bygger eget kök. Verkar stört omöjligt att hitta något liknande på svenska. Hur som haver, där understryks att lövträ ska användas för stora delar av konstruktionen.

Jag funderar på hur köken byggdes förr. Visst byggde man sina kök i furu? Om jag nu skulle bygga eget kök, borde jag då hellre välja lövträ?

Har lite dåliga kunskaper om hur olika trämaterial beter sig. Tacksam för hjälp.
 
Hårda exklusiva skåpstommar och detaljer görs i tätvuxet lövträ. Hållbart och formfast.
Men de flesta stommar och detaljer i vanliga kök i dag görs i furu då det är mycket billigare men tyvärr också mjukare.
Så svaret är nog helt beroende på hur noggrann du är.
 
I USA har man större tillgång till "hardwoods" i rätt prisklasser. Här hemma har vi nog en tradition av att bygga mer av "softwoods", ex furu. Det finns ex. Lidhultskök med stommar i ask, men också andra dyrkök med furustommar. Det beror mycket på vad du ska göra för typ av kök. Ett rufft lantkök i valnöt skulle kunna kännas lika fel som en modernt,rent och stramt i furu. (Många högt prissatta platsbyggen har stommar i samma spånmaterial som IKEA...)
 
Tack för svaren. Köket ska ju målas så hur träet ser ut spelar egentligen en mindre roll. Men det ska synas att det är trä iaf. Det handlar väl mer om ifall det köket slår sig på en gång vi bygger i furu?

Jag ska studera lite hur köket som sitter där idag ser ut och se om jag kan kopiera. Annars så hittade jag som sagt en byggbeskrivning med björkplywood och resten massivt. Vill helst inte ha något "modernt" fabrikstillverkat men ibland får man väl kompromissa och då känns plywood det mest "okejja" materialet.
 
Samma sak med plywood f.ö, Vi i sverige är inga stjärnor på att använda/ta fram detta till finlirssammanhang. I ex USA kan du få plywood i nästan valfritt träslag utan att behöva sälja bil och hus. Det går att köpa importerade skivor även här, men till ett helt annat pris. Björkply går ju att hämta från finland, så det är bättre pris på det.
 
Byggbeskrivningarna från USA bygger ofta just på plywood och de lösningarna med t ex "pocket holes" etc går inte att göra i spån eller MDF som är de vanligare skivmaterialen här.

Möbelplywood i furu lär vara ett vettigt val för dig då den ådringen lär ge dig det du eftersträvar efter ytbehandling. Tveksamt om du hittar det på de vanliga byggvaruhusen men går att beställa till rätt höga priser.

/Kent
 
Här finns ett snickeri som "resonerar" lite på sin hemsida, angående virkesval.
(OBS Jag saknar anknytning till den, ingen smygreklam...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.