Hemmakatten
Fjärde vintern i nya huset. 235kvm takyta, platt tak med bara några graders lutning. Konstruktören var en gammal räv, erfaren konstruktör som la till "lite extra", snözon 2,5 tror jag vi har. Men inte vill man chansa nu när det blir noll-gradigt, regnblandad snö och uppåt 40-50 cm på taket. Fick tag på en som kommer o skottar taket i morgon. Hur gör ni?
 
Har svagt sluttande tak, vet inte vinkeln men det var papptak från början, jag har lagt plåttak istället. Tänker inte skotta, har takstolarna hållit sen 1965 så håller dom i år också :)
 
Hade jag platt tak skulle jag inte tordes chansa om det är mycket snö. Börjar det tina blir det tungt. Om det tinar och fryser ann vart annat kan det kanske vara ide att skotta så man inte drar på sig andra bekymmer även om inte snötäcket är så tjockt. Själv är jag tvungen att skotta i en vinkel, inte kanske så mycket på grund av tyngden, utan att taket av någon anledning läcker när det är för mycket snö där och det börjar tina. Aldrig annars, inte ens när det regnar som spön i backen.
 
Hemmakatten, vad har ni för takbeläggning?
 
Hemmakatten
Papptak. Proffsbelagt, uppges hålla i åtminstone 40 år.
 
Hemmakatten
Vi har också en vinkel på taket. Bostadshuset lutar 4 grader nedåt mot nord. Det ihopbyggda carporttaket lutar 4 grader nedåt mot bostadshuset, dvs. mot syd. I vinkeln blir det förstås mycket snö.

Till min förskräckelse ser jag nu idag att snötäcket krympt ner till 30cm,inte pga att det rasat ner från taket utan pga att snön blivit fuktig och vattenbemängd och därmed krympt ihop.
 
Misstänkte att det var papptak med tanke på lutningen. Be skottaren att vara mycket försiktig, så att inte pappen skadas. ;)
 
Hemmakatten
Jo, vi tänkte att man kan lämna 10-15cm snö kvar på taket så att man slipper bekymra sig över kanterna på taken och hängrännorna.
 
Jag var uppe och skottade vårt nya tak på tillbyggnaden igår imorse. Det jag behövde skotta fritt från snö var en ränndal på 50 cm gånger 22 meter så att snön absolut inte skulle kunna komma in i konstruktionen. Höjden på snön var 40 cm där snön var som högst. Att skotta bort den tunga blöta snön och sopa bort isen som bildats inunder tog nästan en timme.

Som tur var så är ränndalen gjord av rostfri plåt, vilket gör den mer stryktålig än om den hade varit gjord i zinkplåt eller papp.

När jag stod där uppe och skottade så svor jag åt arkitekten och konstruktören och undrade varför vi gick med på att göra en så tokig (icke skottningsfri) konstruktion. Men jag lugnade mig sedan när jag grannen berättade att jag bara behöver göra det vart tionde år. Så mycket snö som vi har nu har jag aldrig varit med om här i Skåne. :)
 
  • takskottning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takskottning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takskottning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Jag har ett relativt brant plåt tak så det sköter sig själv.
Taket har inte ens 1 cm snö på sig.
På min tillbyggnad där inte taket är så brant har jag som mest 20 cm.
Märkligt vad folk glömmer fort.
Vintern 94-95 tror jag det var så var det mer snö än i år.
För att inte tala om vintern 78-79 då skåne var lamslaget efter 6 dagar med snöstorm.
Bode i Falsterbo på den tiden och vi fick maten med helikoper för tom bandvagnarna körde fast i snön.
På motorvägen mellen Vellinge och Malmö var drivorna 5-6 meter höga på väg banan.
Vintern 86-87 var det inte mycket snö men kallt.
Minns jag inte helt fel var det 3 veckor temperaturen orkade över -15 grader dagtid i Malmö.
 
Jag själv har plåttak och fick den briljanta iden att skotta taket..tyvärr så tog jag bort lite färg på plåten i år tänker jag inte skotta...märkte igår att det hade kommit in lite rost just där, taket har hållit sedan 1972...och kommer förmodligen att inte skotta i år....taket borde hålla gör det inte, vilket jag har mycket svårt att tro eftersom förra ägaren aldrig skottade och när huset besiktades så var det inget fel i taket, då går försäkringen in.
 
Redigerat:
B
snön kommer så tidigt hos er ;-)
bara fått 5c, och den är borta igen.
bara frost nu
 
Betongpannor. Skottar inte taket på huset men på uterummet som har kanalplast drar jag av snön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.