Mikael_L
Generellt är ju det du vill få dispens för något som inte bör få dispens för.

Överytan är redan 10,5% så den generella kvoten på 10% för smärre avvikelse är redan överutnyttjad. Kan det inte anföras några speciella skäl så skulle jag tro att det blir snålt med ytterligare byggrätt.
Så innan du börjar lägga ner energi (och pengar) på bygglovshandlingar och ansökan borde du nog ta ett snack med någon trevlig person på byggnadsnämnden och kolla läget lite.
Kolla också om det verkar finnas några eller flera grannar som fått bygga betydligt mer än planen medger. Det ger inte dig rätt med automatik att erhålla bygglov, två fel blir inte mer rätt än ett, men det kanske indikerar att planen är för gammal, har spelat ut sin roll och borde förnyas. Och sen försöka få dom att då godkänna bygglov i andan av en kommande detaljplan.

Men dom på kommunen sitter också i en knivig sits, godkänner dom saker i strid med planen är det nära tjänstefel.
 
uschan det låter som det kommer att bli svårt. :(
Kanske inte är någon mening att lägga ner för mycket energi på det.
 
Som har sagts tidigare: Boka en tid med någon på ditt bygglovskontor - de brukar vara väldigt hjälpsamma och du får säkerligen reda på allt du undrar. Ofta kan de vid sittande bord svara dig om chanserna för undantag osv. De brukar känna till sådant väldigt bra.
 
mexitegel skrev:
Som har sagts tidigare: Boka en tid med någon på ditt bygglovskontor - de brukar vara väldigt hjälpsamma och du får säkerligen reda på allt du undrar. Ofta kan de vid sittande bord svara dig om chanserna för undantag osv. De brukar känna till sådant väldigt bra.
Jag pratade med en på motala kommun idag som sade att de som ägde huset innan vi flyttade in redan hade fått dispens så tomten är redan bebyggd med 19 kvm mer än vad som är tillåtet, så det är nog inga större chanser för oss att vi får tillåtelse att bygga ut, men det skadar ju inte att kolla med byggkontoret igen.
 
tomt 1700m2 .... dela den i 2 tomter så får du kanske bygga 2x180m2 ?
 
Mikael_L
Och parhus ... :D
 
Om du delar den mellan garaget och huset så kan du kanske ha garaget på en tomt och sedan 180 kvm till på den andra tomten.
 
Sen tycker ju jag som bor på landet att 1700 kvm faktiskt inte är någon särskilt stor tomt. Även om ni inte har grannar NU så kan ni ju få det i ett senare skede och då är det inte så kul om "hela" tomten upptas av byggnadsyta. ;)
 
Rebeckaf skrev:
Sen tycker ju jag som bor på landet att 1700 kvm faktiskt inte är någon särskilt stor tomt. Även om ni inte har grannar NU så kan ni ju få det i ett senare skede och då är det inte så kul om "hela" tomten upptas av byggnadsyta. ;)
Nej det är väl kanske sant. Här inne i motala finns inte sådär många tomtar som är större än 1000 kvm.
Men ingen kan bygga på någon av våra sidor så det är ingen risk att det sker.
 
gaia skrev:
tomt 1700m2 .... dela den i 2 tomter så får du kanske bygga 2x180m2 ?
Kan man göra det? Får man betala något för det då?
Hihi vilken smart idé :D
 
Mikael_L
Jucismacker skrev:
Kan man göra det? Får man betala något för det då?
Hihi vilken smart idé :D
Ja absolut.
Eller ja, det kan gå, menar jag. :)
Lantmäteriet delar fastigheterna och stakar ut gränserna och uppdaterar kartor. kostar några tiotusen kr. Ofta krävs det förhandsbesked på bygglov från kommunen först, då LM vill se att den nya fastigheten verkligen fyller någon funktion innan avstyckning sker.
 
Mikael_L skrev:
Ja absolut.
Eller ja, det kan gå, menar jag. :)
Lantmäteriet delar fastigheterna och stakar ut gränserna och uppdaterar kartor. kostar några tiotusen kr. Ofta krävs det förhandsbesked på bygglov från kommunen först, då LM vill se att den nya fastigheten verkligen fyller någon funktion innan avstyckning sker.
Okej, men är det säkert då att det är vi som får den tomten då? Då den delas upp menar jag. Vi äger den ju redan så de kan väl inte sälja den då?
Måste man bygga huset på den nnya tomten då? För i så fall tänkte vi dela upp den så ena tomten har huset och andra tomten har garaget. Då kan vi bygga ut huset med 70 kvm. Och även om man delar upp tomterna så kan man inte bygga ett stooort hus över båda tomterna? 180 kvm som sträcker sig över ena och kanske 40 kvm som sträcker sig över andra? eller går det?
 
Mikael_L
Ja en intressant tanke är väl om kommunen skulle kunna hävda sin förköpsrätt vid en sådan avstyckning... Dels tror jag inte riktigt det, iaf inte om den avstyckade biten inte byter ägare.
Sen borde vilken kommun som helst vara rätt ljummen över en sånt köp ...
Skulle inte tro att det är nåt att oroa sig för ...

Men om man kan ha "halva" huset på ena sidan ...
Bygger man parhus har man väl två ihopbyggda hus som möts på tomtgränsen. Sen kan dom knappast ha speciellt mycket att göra med ifall man tar upp en dörr mellan husen.
Men er detaljplan medger kanske inte parhus.

Att ha endast ett garage på en villatomt, inget hus, vet jag inte riktigt hur det hanteras.
Det får någon annan försöka svara på.
 
Hemmakatten
Jag tycker trådskaparen, jucismacker, borde läsa på och lära sig mer.

Om man skall bygga ett hus eller bygga till eller över huvudtaget något som har med hus att göra så borde man vara lite påläst. Om man inte kan eller förstår något överhuvudtaget om bygglov eller vad som krävs för att bygga hus eller tillbyggnad så bör man inte bygga!!

Det har skrivits många inlägg här om att när man köper en TV eller en bil så lägger man ner åtskilliga timmar för att inhämta kunskap. När man köper hus eller skall bygga så krävs det än mer.

Mitt förslag till TS är att läsa på, och läsa igenom alla de trådar här i forumet som berör det ni vill göra. Det tar visserligen ett antal timmar eller dagar, men om ni inte är villiga att göra det så bör ni inte heller bygga. Den okunskap ni har om byggande, bygglov, kostnader mm är förfärande!! Mitt uppriktiga råd är att söka mer kunskap innan ni bestämmerer.
 
Är nog ganska osmart med två tomter = två fastighetsskatter, två sophämtningsavgifter, två vattenanslutningsavgifter, två avloppsanslutningar osv... ;).

Fundera istället på om det inte går att bygga om huset på ett smart sätt invändigt för att få mer användbar yta. Du har ju redan många kvadratmeter men hur många av dom använder du. Kanske går att isolera och bygga ett förråd i garaget så du kan riva ut en del garderober och förvaring inomhus och på så sätt öka ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.