Hej,
jag försöker få till avloppet i väggen till ett handfat/kommod i ett nytt badrum.

Upp genom golvet inne i väggen kommer det upp ett grått 50mm rör med muff, genomföringen i väggen tänkte jag använda "Uponor avloppsats M6" (se ganska långt ener på sidan) som är 40mm. Min tanke var att bara sätta ett 50mm rör mellan dessa och en övergång 40/50 uppe vid böjen, men jag hittar inte var man kan köpa en sån???

Det enda jag har hittat är denna övergång (se längst ner på sidan), men kan man ha en sån inne i väggen? Ser inte heller på vilket håll den ska vara, går änden med muffen ner i 50mm röret eller tvärt om?

Hur brukar man göra???
 
Redigerat:
Din länk gick till en quick box, den är avsedd för varm o kall vatten.

På den här sidan finns det du vill ha, troligen den vinklade.

http://www.sigro.se/es_shop/cgibin/eslaunch.cgi?config=es%5Fconfig&template=lst%2Ehtml&sst=lsst%2Ehtml&url=http%3A%2F%2Fwww%2Esigro%2Ese%2Fes%5Fshop%2Fprodukter2%2Frorkoppling%5Fetc%2F&s1=index%2Ehtml&s2=vattenlas%2Ehtml

Till den behövs det en gummimuff:

http://www.sigro.se/es_shop/cgibin/...koppling_etc/&s1=index.html&s2=vattenlas.html

Antingen Nolato eller Falu versionen som finns på sidan
 
Hmm, det verkar inte fungera särskillt bra att länka till Sigros sidor, dina länkar gick också bara till Quickboxen. :(

Iaf, :)
Min första länk ska vara "Rör, kopplingar, VVS" -> "PEX tappvatten (Uponor)" -> "Väggdosa M6" och sedan den 3:e sista "Uponor Avloppssats M6"

Den andra länken ska vara "Avloppsrör" -> "Inomhusavlopp (32-40 mm)" -> "Rördelar" och den sista "Övergång"
 
Redigerat:
Ahh, ok, nu börjar det klarna. Jag skulle då kunna ta en Nolato gumminippel 50/40 mellan röret och böjen? Är det godkänt att ha det så inne i en vägg?
 
Vet någon om det är ok att ha en sån här gumminippel mellan två rör inbyggd i en vägg?
3105863.jpg
 
Jag försökte länka in avloppsrör/inomhus 50- 110/vattenlåsanslutning.

Den böjda delen där har en "slät muff" som sticker ut ur väggen. När väggen är klar med tätskikt, kakel etc. Så sågar man av den någorlunda jäms med väggen, kolla bara så tillräckligt mycke är kvar för att få plats med gummimuffen. Sätt i gummimuffen och stick in avl. röret från vattenlåset.

Förutsättningen är att du måste ha ett fast rör som sticker ut genom tätskiktet. Så det finns ngt att sätta rörmanschetten mot.
 
Ok, tack! Fixerar man den böjen bara med spikband vid en kortling eller?

Det hade ändå varit smidigast för mig om man fick ha Nolato nippeln inne i väggen för då kan jag bara köra på med det jag har (har redan köpt och monterat Uponor böjen). Så jag är ändå intresserad av om man kan ha den övergången inne i väggen?
 
Redigerat:
Du får nog problem med tätskiktet i så fall. Fast jag vet inte om jag riktigt fattar hur du menar. Den där böjen jag länkat till finns även på ex. Bauhaus.
 
Jag menade att man fixerar med ett spikband mot undersidan på en kortling inne i väggen. Alltså inget som sticker ut, eller brukar man bara låta den "hänga" på röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.