Är det en tomt avsedd för bebyggelse så skulle jag gissa på att punkten du refererar till inte är tillämplig. Men jag vet som sagt inte!
 
Gunverth, du brukar ha bra koll men det du säger låter inte riktigt. Jag kan inte dessa detaljer men på en tomt som är avstyckad för bebyggelse (vilket de flesta är) så kan det väl inte gärna tas in grannyttranden för att bygga!
 
Det är alltså skogsskiftet vi är intresserade av.
 
Ja, då låter det nog som om detta gäller ändå för er situaion:

■vid nylokalisering av bebyggelse utanför detaljplan inom mark som inte är ianspråktagen som tomt enligt 8 kap 22§PBL
 
Ja då skulle den styckats av till tomtmark innan vi söker förhandsbesked,men det blir ju lite avigt.
Men om jag skickar ansökan kan man lägga till en bilaga på granneyttrande i efterhand?
 
injonil skrev:
Gunverth, du brukar ha bra koll men det du säger låter inte riktigt. Jag kan inte dessa detaljer men på en tomt som är avstyckad för bebyggelse (vilket de flesta är) så kan det väl inte gärna tas in grannyttranden för att bygga!
Det gällde vår tomt som är utanför detaljplan och inom samlad bebyggelse: SBK brydde sig inte om utformingen av huset överhuvudtaget. Det fick vi klara besked om. Både muntligt och skriftligt. Det var bara och endast grannarna som avgjorde. Naturligtvis inom rimliga gränser. En notorisk nejsägare hade antagligen inte haft mycket att sätta emot.
 
När jag sökte bygglov för att bygga ut för hus, i samlad bebyggelse och utanför detaljplan, så togs det inte in några grannyttranden. Grannarna blir informerade om ett bygglov blir beviljat och kan överklaga. Inget mer. Vem vet; reglerna kanske har ändrats eller de kanske gjorde fel i ditt ärende?
 
Det är nog som "kamilenski" skriver att det skiljer mellan kommuner.
 
Jag har sökt bygglov utanför detaljplan.
Efter komplettering med "exakt rätt" karta och kopia nr. 2 på avloppsanläggning så kanske de är nöjda med detta underlag.
Nu skall grannar höras. Det är 2 hus som är relativt nybyggda + bondgårdar ett stycke där ifrån varav den ena är den som styckat av tomten jag köpt.

Förhandsbesked säger att man får bygga 250m2 och jag vill bygga enplan 127m2.
Det spelar ingen roll att det är världens vanligaste hustyp.

Så, nu känns det kanske lite bättre snart. Lycka till för er andra

/Peter
 
Förhandsbesked är sökt men har nu hört på omvägar att en granne inte vill "ha nån granne".
Hur länge kan ett bygglov fördröjas med överklgande om grannen inte har nåt konkret klagomål??
 
pilou skrev:
...men har nu hört på omvägar att en granne inte vill "ha nån granne".
...
Notoriska nej-sägare brukar inte ha särskilt stort inflytande på bygglovsbeslutet. Speciellt inte de som bara har "vill inte ha grannar" som argument. Däremot har de rätt att överklaga och ställa till oreda så långt det bara går.
 
Men även ett "inga Grannar" nej kan alltså fördröja ett bygglov?
Men hur länge?
 
pilou skrev:
Men även ett "inga Grannar" nej kan alltså fördröja ett bygglov?
Men hur länge?
Troligtvis inte fördröja om alla andra inser att det är en idiot. Däremot har densamme möjlighet att överklaga så gott denna kan. Bygglov får du ändå och då får man ha is i magen.
 
De kan fördröja förhandsbeskedet, i många kommuner går det inte att söka bygglov om dte ligger ett "oavslutat" förhandsbeskeds ärende.

När ni väl får bygglov, så kan han visserligen överklga det också, men då får ni bygga ialla fall på egen risk medan överklagande processen pågår.
 
ok tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.