Vi har precis köpt en tomt i Upplands Väsby och ska till att bestämmma hus och tillvägagångsätt. Vi har varit i kontakt med en byggfirma som sa att dem uppskattar arbetstiden till 2200 timmar för ett hus runt 200 kvm. Är detta en rimlig tid?
 
En fråga till
Är det ngn som har erfarenhet att det lönar sig att bygga lösvirke om man inte ska göra så mycket arbete själv?
 
Jag byggde själv, fast lejde bort el, stomresning hus (ej garage), grund, VVS. Helt oerfaren att bygga så det tog givetvis mycket längre tid för mig att bygga. Men jag räknar med att det tagit totalt ungefär 2600 timmer i arbetstid sammanslaget.
Därmed inte sagt att 2200 är rimligt för proffs...det får andra bedöma!
 
  • Gilla
Allyman
  • Laddar…
Hur stort hus byggde du?
 
Detta är en svår fråga att svara på. Vad räknar du in i byggtiden? Spackling, slipning, målning? kakling, köksmontering, grund?
Jag tycker nästan att det som tar mest tid är finishen.

mvh
David
 
Jag räknar in allt utom följande:
grund
mark
el
vvs
slipning + +målning

Nåt i den stilen!
 
Håller på och tar in offerter på utbyggnad på 70 m2 och offerterna varierar stort. Verkar inte orimligt tycker jag speciellt inte om allt det du specat ingår. De flesta av mina byggare vill lämna rummen gipsade och överlåta finliret till andra.
Ta in flera offerter så ser du om det är rimligt. Än viktigare är referenser samt magkänslan.

Slutar nog med att jag bygger själv, för det blir dyrare än beräknat att leja.
 
Har samma sits.. Skall bygga 185 m2 + 40 m2 garage. Två plan med sprutisolerade ytterväggar...

Snickan skall inte göra:

El
VVS
Målning (invändig och utvändigt)
Schakt
Tak och plåt (ytbeläggning av taket görs av plåtslagare).

Tycker 2200 till 2500 timmar låter mycket. Kan snickaren sitt jobb borde det går fortare. Ett års effektiv arbetstid är ju ca 2000 timmar. Sedan går det ju dagar när snickarn inte kan göra något eller lämna elektrikern i fred men dessa förmodar jag att denne inte debiterar..
 
...städning och bortforsling av skräp (under byggtiden) tänkte jag nog också klara av själv...
 
2500 timmar tog vårt, 245m2, för snickarna...
 
HusByggarTomten skrev:
2500 timmar tog vårt, 245m2, för snickarna...
Till nyckelfärdigt?
 
Ja, kan man säga. Tillkommer då elektriker, rörmokare, målare, plåtslagare etc.
 
HusByggarTomten skrev:
2500 timmar tog vårt, 245m2, för snickarna...
Stämmer väldigt bra med tumregeln "10 snickartimmar per kvadratmeter".
 
andersmc skrev:
Stämmer väldigt bra med tumregeln "10 snickartimmar per kvadratmeter".

En liten stuga 50kvm= 500timmar?
Tror du själv på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.