Jag märkte detta igår genom att det droppade vatten från taket i tvättstugan. Så jag gick upp och tittade var vattnet kommer ifrån och jag såg att det kom från inloppsröret (kalluft) som går till ventilationen. Detta rör är isolerad och är ca 2m lång.

Jag tror att detta rör blir kall och det sedan tinar upp så att vatten bildas. Vad ska jag göra åt detta? Vet ej om detta började när jag kopplade in mitt "varmvattenbatteri" vid inloppet i lådan så man slipper köra med el-slingan.

Jocke
 
Lösningen är kondensisolering. Uteluftröret måste vara kondensisolerat där det löper i uppvärmt utrymme. Övergångar till kalla utrymmen och mot aggregatet är känsliga punkter.

Kondensisolering är mer petigt än man tror. Det skall vara absolut diffusionstätt, annars bildas kondens/frost som senare tinar och rinner dit tyngdlagen tycker att det är lämpligt.

Kondensisolering sker normalt med isolerstrumpa eller med Armaflex AF. Skarvar tejpas mycket noggrant. Anslutningar kan tejpas med Armaflextejp och sedan kan man fortsätta med strumpa. Strumpa är nämligen billigare. Armaflex härstammar från NASA och rymdfärder. Armaflex är diffussionstät isoleringsmatta, den självhäftande är trevlig att jobba med. Strumpa är en "isoleringsslang" med diffussionstät plast på utsidan.
 
Hur gör man vid slutet av röret för att få det tätt? Eftersom röret lutar så rinner vattnet till "lådan" och sen ner till isolering och innertak.
 
För det första så skall det inte bildas något vatten längs kondensisolerade rör. Gör det det så har du fel i kondensisoleringen. Antingen går den inte tillräckligt långt upp eller ut i det kalla utrymmena, eller så är det hål i den.

Anslutningen mot aggregatet är knepigt. Jag tejpar Armaflex en decimeter upp på stosen och röret, tjocklek ca 20 mm. Sen drar jag ner kondensisoleringsstrumpan över denna bit av Armaflex och tätar med ett varv tunn Armaflextejp.

Alla ytor som bli kalla inomhus, kanaler, ytor på aggregatet mm, måste kondensisoleras.

Förresten, står aggregatet inne i bostaden eller uppe på kallvinden?
 
Aggregatet står inne kan man säga. Den finns i utrymmet som blir över när man har snedtak. Så den står inte kallt men inte i rumstemp heller.
 
Lite off-topic till din fråga joukko, men..

Vad tror du ni, om aggregatet står på kallvind så borde väl det kunna bli lite overkill med armaflex-tejpning?

Klarar man sig med en nogran tejpning (pvc-, silver-, vent-tejp el. likande, ej armaflex) av kondensisoleringsstrumpan mot aggregaten då tro?
 
bilarebob skrev:
Lite off-topic till din fråga joukko, men..

Vad tror du ni, om aggregatet står på kallvind så borde väl det kunna bli lite overkill med armaflex-tejpning?

Klarar man sig med en nogran tejpning (pvc-, silver-, vent-tejp el. likande, ej armaflex) av kondensisoleringsstrumpan mot aggregaten då tro?
Står aggregaget på kallvinden och det inte läcker upp varm inomhusluft dit, så lär det inte behövas kondensisolering på uteluft- och avluftröret över huvudtaget.

I det här fallet står aggregatet i en kattvind, vilket jag antar är att likställa med att stå inomhus. Då lär det droppa ordentligt om inte kondensisoleringen är korrekt utförd.
 
Consensus skrev:
Står aggregaget på kallvinden och det inte läcker upp varm inomhusluft dit, så lär det inte behövas kondensisolering på uteluft- och avluftröret över huvudtaget.
Det där tycker inte jag man kan säga generellt. En kallvind är inte lika kall som ute och fuktigheten kan vara hög. Så jag skulle rekommendera kondensisolering. Eventuellt kanske man kan snåla och ta lite mindre, på egen risk. Det samma om aggregatet står i grunden.

Uteluftrör bör helst luta lite från agg mot ute-donet. Detta så att eventuellt vatten i röret (t.ex. snö som blåser in) rinner utåt.
 
Mich skrev:
Det där tycker inte jag man kan säga generellt. En kallvind är inte lika kall som ute och fuktigheten kan vara hög.
Det är helt riktigt, men då skall man inte oroa sig enbart för ventilationsrören utan resten av alla köldbryggor i en kallvind, tex hela undertaket. Det är ju därför det möglar friskt däruppe.
 
Så, man kanske skulle ta hand om detta nu. :) Var kan jag köpa kondensisolering samt tejp mm?
 
Ahlsells.
 
Är det inte bara företag som får köpa där?
 
Så det kommer att fungera med kondensisolering? Jag har teorier om att röret blir kall av uteluften som sedan värms upp en liten bit att värmen från mitt varmvattenbatteri och då börjar det droppa vatten. Vad tror ni?
 
Det fungerar med kondensisolering, ja. Själv har jag använt Armaflex/AF hela vägen, inte en droppe vatten. Dyrt, men bra. Tipset med att använda armaflex i början/slutet och köra med 'billig' strumpa är ett bra tips.

Det som händer är:
Röret blir kallt, när det går kall luft inne i röret. Inne är det fukt i luften (vilket det alltid är, i olika grad). Om fuktig luft är vid röret (som är kallt) så kommer vattnet i luften kondenseras (hoppas det heter så) och blir till vatten. I första skedet kanske bara som en tunn hinna/imma på röret, men blir sedan droppar.

Samma fenomen blir det t.ex. på kalla glasögon när man går in. Nu har det varit jätte varmt en period och endel har nog använt en AC-maskin för att få kyla. Då blir det också samma fenomen, därav att man får vatten från ACn och att luften torkas. De flesta avfuktare funkar också på detta vis.

Åter till ventilationsrör. Tänk på att det är skillnad på isolering och kondensisolering. Kondensisolering är vattentät i yttreskiktet. Tar man bara vanlig isolering (som man t.ex. gör för att isolera varma rör) så kan kondensen uppstå inne i isoleringen. Detta kan ibland vara svårt att upptäcka, till en början.

Var mycket noga med gömda rördragningar som kondensisoleras. T.ex. om röret går genom en vägg. För vatten inne i väggen är inte bra och svår upptäckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.