Håller på och får mitt badrum renoverat och de ska sänka tak och montera spottar. Pga en ventilation så sänker dom bara taket(betong tak) med en 30mm regel och tänker använda 24V spottar.
Enligt ett tidigare samtal så skulle de använda 220V och då tänkte jag att det är ju fint för då kommer det vara tillräckligt med ljus, har ett badrum på ca 4kvm med 4 spottar.

Nu när dom frångår tidigare planer så blev jag lite orolig på om det kommer gå att montera tillräckligt kraftiga spottar så att jag får ett bra ljus i badrummet. Hur kraftiga spottar kan man ha med mina förutsättningar?
 
Hej, be dom visa vad dom sätter upp innan. Generellt sett så borde det fungera. 4 spottar/ 4kvm är ganska väl tilltaget. spottarna bör ge 150 lumen/ st. Det borde dom kunna redovisa.

MVH
Energi Nicke
 
Fast jag har hört de som sagt att t.ex. 20W spottar är gränsfall på vad som ger bra belysning. Kan man ha kraftigare spottar med så litet utrymme som 30mm?
 
Har du inte 3m i takhöjd utan snarare 220-240 skulle jag inte oroa mig så mycket. Har man bara något på väggen ovanför handfatet med ordentligt ljus i så ska det vara ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.