Letar som sagt efter en HÅLLBAR dammsugare, har kört sönder 2st "vanliga" Volta och Philips dammsugare på 1,5år. Enligt butikerna så är det för att jag har använt dessa till "byggstäd" vilket dom inte tål, men jag tycker inte att dom ska total haverera för att man kör lite slipdamm och sånt?
Dom har ju inte körts med verktyg m.m (Har en kärcher till det, men den är bökig och släpa runt :D)
Men Då dessa ändå kostar 1000-1500:-/st så är frågan, vad skall man ha istället? Va nere på städaffären och kollade på en Numatic HVR200-22 "Henry" (1995:-+moms) och hade HEPA påsar? http://www.numatic.se/produkt_b.php?pid=15
Enligt dom så är den mycket tåligt, men har ni några tips eller erfarenheter?
 
Det är ju inte speciellt underligt att dammsugarna havererar om du kör slipdamm och liknande med dem. En vanlig hushållsdammsugare har vanligtvis inga vettiga filter som skyddar motorn mot finkornigt damm -- detta flyger rätt in i motorn och dess lager. Vill du kunna köra den typen av damm är det en grovdammsugare som gäller, inget annat kommer fungera.
 
Äldre dammsugare tål ofta mer (om man bara hittar en med tillräcklig sugförmåga). Har själv en gammal hugin (säkert över 20 år gammal) som jag misshandlat rätt rejält under många år. Har använt den till mycket grovstädning och de flesta handmaskiner som har utblås som kan passa dammsugare. Alla sorters damm, trä och metallspån har den snällt slurpat i sig.

Kör med en liten radiofjärrströmbrytare och lång slang för smidigt av/påslag och bra räckvidd. Det enda som man saknar ibland är kapaciteten av en större behållare. Kör man elhyveln blir det fullt på nolltid och slipar man plast måste man tömma ofta eftersom påsen och dess omgivande filterpåse sätts igen.
 
Där finns det ju en uppsjö av märken och modeller att välja på. Själv har jag en Flex S36. Bosch, Fein, Festool... De kostar en slant bara. Men byggdamm och vanliga dammsugare är som sagts ingen höjdare för dammsugaren eller för användaren.
 
Axminster har en rätt bra deal på en Fein Dustex 25 för tillfället:

http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=806764

Den bör du ha hemma i Sverige för samma pengar som den sugare du tittat på. Feinen är garanterat bra till att grovstäda med. Fem meter slang och reglerbar sugstyrka gör det till en mycket bra deal tycker jag.
 
Nej, att byggdamm och vanliga dammsugare inte funkar det har man nog alltid vetat, men den brukar stå smidigt till när golvet skall dammsugas de sista =)
Gjorde misstaget att åka och titta på just Festool efter mitt inlägg...
Så numera äger jag även en Festool CTL Mini...med standardregöringsset, kompaktrengöringsset och ett extra långt (300mm) fogmunstycke så jag kommer åt bredvid stolen i bilen =)
 
Redigerat:
phl skrev:
Axminster har en rätt bra deal på en Fein Dustex 25 för tillfället:

[länk]

Den bör du ha hemma i Sverige för samma pengar som den sugare du tittat på. Feinen är garanterat bra till att grovstäda med. Fem meter slang och reglerbar sugstyrka gör det till en mycket bra deal tycker jag.
Hade varit perfekt, men ville ha en riktigt liten och smidig sak. Har en gammal typ 50 liters kärcher men den är inte smidig och kila upp och ner för källartrappen med när den är halvfull :D
 
Tyckte det såg ut som att trådskaparen letade efter en hushållsdammsugare som håller bättre än den Volta och Philips han (?) hade innan.
Men om du vill ha den till slipdamm, så blir det till att släpa runt på Kärchern, eller som sagt skaffa en byggsugare för det, och gärna då att den funkar som hushållsdammsugare om jag förstått det rätt.

Kollar du på FOG etc så säger de flesta att Fein är bättre till att dammsuga verkstadsgolvet etc med än Festools sugare, tror det var pga bättre sug och lägre ljudstyrka. Detta har tagits upp tidigare. +1 på Fein Dustex 25!

Däremot Axminster? Vill man ha adapter både till kabeln och i verktygsuttaget?
/A
 
Nä det vill man förmodligen inte, kanske borde ha skrivit det när jag föreslog sugaren. Tanken var egenligen bara att föreslå ett alternativ i samma prisklass som den sugare TS hade kollat på. Nu löste det ju sig ändå för honom/henne.
 
För den som är på jakt efter det grymmaste som finns på marknaden så kan jag tipsa om två svenska tillverkare. Kanske inte förstahandsvalet för den som bara skall dammsuga brödsmulor, men definitivt ett alternativ för den som behöver dammsugare som klarar "allt" utan att knorra. Finns t o m modeller med inbyggd evakueringspump, ganska praktiskt om man skall dammsuga upp stora mängder vatten. Har själv goda erfarenheter av båda fabrikaten.

Om inte annat så är det ju alltid kul att kolla in utbudet (tycker en maskinnörd som jag).

www.pullman.se
www.dustcontrol.se
 
IvarN Du hemskt gärna berätta mer om dina erfarenheter mer detaljerat! Jag är lite sugen på någon modell av dom 2 tillverkarna. Vilken har du använt, till vad?
 
På min nuvarande arbetsplats har vi två st föregångare till Pullmans S55 (tror att enda skillnaden är att S55an har lite mindre kärl). De låter så högt att man behöver öronskydd men de sörplar i sig det mesta, t o m metallspånor från svarning (korkskruvsliknande, långa och vassa). De används till att dammsuga skräp från verkstadsmaskiner samt grus och smuts från golv, och gör ett mycket bra jobb.

I min tidigare karriär som fukt- och mögelkonsult använde jag Pullmans PV930, väldigt bra sugkraft för att vara så liten men den dammade rätt mycket. Använde denna till att dammsuga bort betongdamm vid provtagningsborrning. Denna maskin är dock misstänkt lik den E-lux som man brukar se att t ex hotellstädpersonal använder, man skulle kunna misstänka att det bara är etiketterna som skiljer dem åt.

De maskiner som användes mest på byggena var enligt min minnesbild Dustcontrol, den "lutande" modellen med utvändig påse. Vi lånade dem bara då vi behövde dem, men jag tycker att de fungerade mycket bra. Vet att det var vanligt att man dammsög slip- och betongdamm med dem, för dem som arbetade mycket med dem så var det säkert uppskattat att lätt kunna byta påse (den ligger ju utanpå).
 
M
PV 930 är en Elektrolux. Säljs även som Nilfisk GD 930, trevlig damsugare för hemmet som inte bullrar så mycket och har en mycket stor dampåse. Sök på tyska ebay för bättre priser.
 
Köp en spånsug och ha den i källarn. Går alldeles utmärkt att städa med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.