Hej!

Vi står i startgroparna för att renovera vårt kök och lägga nytt golv i kök, vardagsrum och hall. Jag och min fru har lyckats enas om en mörk betsad eklucka till köket (IKEA Nexus brun) men är oense om golvet. Jag hävdar att vanlig ekparkett fungerar utmärkt då luckorna är av ek men har inte lyckats övertyga frun ännu. Vilka träslag är snyggt tillsammans med mörkare luckor? Vill egentligen inte ha för mörkt golv.

Tips och idéer om färgkombinationer mottages tacksamt. Vi kommer att ha ganska neutrala, ljusa färger på väggarna.
 
Det spelar också in vilket golv ni har i intilliggande rum. Jag antar att ni lägger samma överallt? Vilken bänkskiva ska ni ha, vilket kakel?
 
Vi skall lägga samma golv i kök, vardagsrum och hall. Bänkskivan blir en mellangrå stenmönstrad laminatskiva. Kakel har vi inte bestämt ännu. Troligtvis någon mörkare variant över diskbänk/spis.
 
Det är jättesvårt att föreställa sig. Jag såg nu på Ikeas hemsida att de har en inspirationsbild på Nexus brun, där man ser ut att ha lagt ett parkettgolv i samma brunbetsade ek. Mörkt men snyggt. Ofta ser man golv i samma träslag eller färgton som något annat element i köket, t ex bänkskivan och/eller kaklet. Men att ha samma träslag som intilliggande rum tycker jag också är viktigt och ser snyggt ut.

Kökstillverkarna lägger mycket krut på att göra snygga inspirationsmiljöer som de lägger ut på hemsidorna, så jag skulle surfa runt hos de olika tillverkarna om jag var du och leta upp ett kök att ha som utgångspunkt och förebild.
 
Tackar! Får luska vidare på olika varianter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.