Jag har återigen (årligen) planer på att göra ett litet hörn i garaget där jag kan sprutmåla. Väggar och tak är inget problem, har redan ett "nedfällbart bås". Det svåra är en fläkt som suger ut färgen, och utan den fungerar båset dåligt.

Nu när färgen är vattenbaserad har jag noterat att amerikanerna helt kallt kör med vanliga fläktar, och jag tänkte prova samma väg.

Så det jag letar efter är en stor fyrkantig stående fläkt, likt en byggfläkt, så jag kan sätta ett relativt stort filter framför, men utan värme. Helst med någon typ av utblåstrumma baktill (så jag inte behöver ha fläkten vid dörren, utan kan ha den en bit ifrån).

Någon som redan har en sådan lösning, eller idé om var man kan hitta lämpliga fläktar?

--- Mats ---
 
Vill du komma enkelt undan kan du ju överväga en köksfläkt. De är inte speciellt dyra ens nya...
 
phl skrev:
Vill du komma enkelt undan kan du ju överväga en köksfläkt. De är inte speciellt dyra ens nya...
Funderade på vanlig badrumsfläkt, tänkte den var för klen. Du har förmodligen helt rätt, köksfläkt borde vara kraftiga nog, och de har en kanal på baksidan. Låter som precis vad jag söker. Tack för tipset.

--- Mats ---
 
Jag går i samma tankar, har tänkt att en kanalfläkt http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=92ea40661cd6c116b59c89c8c1a8dc3b
Typ någon av dessa skulle fungera ypperligt.

Det vill dock till att man håller sig från lösningsbaserade färger då för att undvika att skapa en veritabel eldkastare av misstag.. :blushing:

Vill man köra lösningsbaserat så får man vackert ta och skaffa sig en gnissäker fläkt!
 
Asch man får ta lite chanser här i livet... det ska var lite spänning i verkstan! :)
 
Vad är problemet? Lågorna står väl ut UR garaget :)
 
Kan bli dyrt med skadeståndskrav från folk utanför tänkte jag, men vaffan, som Masses säger, man får väl chansa lite.. :D

Och phl, jo, hälften av dem i alla fall, får man gnisttändning så antänds ju även de ångor som är på väg in i slangen/röret samt eventuella ångor som inte har sugits upp, man får ju aldrig 100%ig luftväxling, inte för under någon miljon eller så i alla fall ;)





och jo, jag fattade att ni skämtade, det gör jag också ;o)
 
CCPusher skrev:
Jag går i samma tankar, har tänkt att en kanalfläkt [länk]
Typ någon av dessa skulle fungera ypperligt.

Det vill dock till att man håller sig från lösningsbaserade färger då för att undvika att skapa en veritabel eldkastare av misstag.. :blushing:

Vill man köra lösningsbaserat så får man vackert ta och skaffa sig en gnissäker fläkt!
Köksfläktarna har vad det verkar högre kapacitet (kubikmeter luft per timme). De kommer ju ofta i plåt, och anslutningar finns ju i plåt, så du har en chans att leda lågorna ut ur garaget...

--- Mats ---
 
Jag har funderat på köksfläkt men inte fått tummen ur att tigga loss en från återvinningsstationen hemma på gatan.
 
Neeej, jag har inte tid med fler forum!;) Fast den här verkar ju nyttig, så tack för tipset...
 
Amatörbyggaren skrev:
Om du inte redan varit inne på www.lackering.forum24.se så kan det vara värt ett besök. Rubriken utrustning, kanske flera
Var där inne, men det mesta jag hittade var målning med tunn färg (bil). Mitt fokus nu ligger på tjock träfärg, och det kräver andra lösningar.

--- Mats ---
 
Kul sammanträffande jag satt själv och funderade på en liknande lösning häromkvällen. Köksfläktar hade jag inte funderat på, men det kanske är en bra lösning.
 
stomneby skrev:
En stallfläkt typ sån här finns i olika storlekar någorlunda vettiga priser om man leta lite.[länk]
Egentligen väldigt precist vad jag tänkt mig till phl kom med tanken på köksfläkt. Med denna (lik jag ursprungligen tänkt) har jag kvar att fästa ett filter (spisfläktfilter är precis lagom grovt), och om jag inte vill vara vid dörren, också lösa fästet av en kåpa. Med phls idé så är båda väldigt lätta. Din lösning blir billigare, såvida man inte hittar ett nyrivet kök med stark fläkt. Det bästa med phls idé är att chansen hitta begagnat är god.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.